Hej alla erfarna!
Jag och min sambo har införskaffat ett torp byggt 1819 som tyvärr har målats med plastfärg rakt på ytterfasadtimret. Om vi vill få bort denna på egen hand, utan att hyra in någon?

Läste någonstans att någon hade blästrat fasaden också, antar man hyr in då.

Tanken är att måla fasaden med "Falu Vapen Röd" eftersom klassisk Falu Rödfärg kommer bli flammig vad vi förstår det som.
 
  • Ett rött torp från 1819 med plastfärg på fasaden, sett genom trädgrenar, planerat för ommålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
FluffyBergo FluffyBergo skrev:
Hej alla erfarna!
Jag och min sambo har införskaffat ett torp byggt 1819 som tyvärr har målats med plastfärg rakt på ytterfasadtimret. Om vi vill få bort denna på egen hand, utan att hyra in någon?

Läste någonstans att någon hade blästrat fasaden också, antar man hyr in då.

Tanken är att måla fasaden med "Falu Vapen Röd" eftersom klassisk Falu Rödfärg kommer bli flammig vad vi förstår det som.
Köp en Speedheater och skrapa.

Varför skulle Falu röd bli flammig?
 
Ormriauga Ormriauga skrev:
Köp en Speedheater och skrapa.

Varför skulle Falu röd bli flammig?
Läst på flertalet ställen om folk som försökt skrapa men sedan när slammfärgen åkt på blir det flammigt eftersom plastfärgen lätt tränger sig in på just timmer. De flesta som jag läst skriver att det är dött lopp. Tid är inga problem för vår del, låt det ta evigheter och man måste vara noggrann, det löser vi, men det är just det om någon här försökt sig på att faktiskt skrapa ett timmerhus.

En annan sak gällande speedheatern är folk som lyckats tända på mossan som har drevats med... känns ju lite sådär, jag är inte rädd för att bränna ned huset utan mer att glöder all mossa upp så kommer jag inte kunna komma åt att dreva nytt mellan stockarna. Kan ju inte väta mossan heller... Tips?
 
nikasp
Spontant så låter det otroligt att ni skulle få så rent att slamfärg skulle fästa bra. Kanske det du läst om att det blir flammigt. Killgissar men skulle nog mer tro på kolsyreblästring än att försöka skrapa, låter lönlöst.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Spontant så låter det otroligt att ni skulle få så rent att slamfärg skulle fästa bra. Kanske det du läst om att det blir flammigt. Killgissar men skulle nog mer tro på kolsyreblästring än att försöka skrapa, låter lönlöst.
Ok, men vad brukar folk göra i detta läge då om de inte blästrar? Har förstått det som att detta är ett relativt vanligt problem och alla blästrar ju inte sin fasad eftersom det är svindyrt.
 
nikasp
FluffyBergo FluffyBergo skrev:
Ok, men vad brukar folk göra i detta läge då om de inte blästrar? Har förstått det som att detta är ett relativt vanligt problem och alla blästrar ju inte sin fasad eftersom det är svindyrt.
Vet ej. Vi har ett torp från ca 1850 och jag har nött en hel del böcker och på nätet och faktiskt inte läst om någon som råkat ut för timmer målat med plastfärg.

Har du kollat vad det kostar? Det kanske kan vara värt det istället för att lägga enormt mycket egen tid och få ett halvdant resultat ändå.
 
  • Gilla
FluffyBergo
  • Laddar…
Söker du på hittar du olika exempel på folk som har blästrat. Låter dock som att det är svårt att få bort all färg.
 
  • Gilla
FluffyBergo
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Vet ej. Vi har ett torp från ca 1850 och jag har nött en hel del böcker och på nätet och faktiskt inte läst om någon som råkat ut för timmer målat med plastfärg.

Har du kollat vad det kostar? Det kanske kan vara värt det istället för att lägga enormt mycket egen tid och få ett halvdant resultat ändå.
Ok, se där. Jag kanske har fel uppfattning i så fall. Skit samma, har fortfarande plastfärg på fasaden. Inte kikat med lokal firma men det rör sig om summor över 20 000:-. Helt rätt, kanske bli så att det är enda alternativet för mig, har ett litet hopp om att få tag på någon som kanske lyckats med ett bra resultat på något annat sätt.
 
Gammelnörden
"Budgetvarianten" kanske skulle kunna vara att skrapa bort så mkt av plastfärgen som det bara går, för att inte stänga inne fukt och sedan panela fasaden med stående hyvlade bräder spikade med smidd spik och liten list över skarven a lá 1700-tal, för att sedan måla panelen med slamfärg?
 
  • Gilla
FluffyBergo och 1 till
  • Laddar…
20 000 låter inte dyrt för vad som helst som har med hus att göra. Räkna på material och transport för att skrapa så blir inte kostnaden för det noll heller.

Sånt är livet som husägare...
 
M Masthugg skrev:
20 000 låter inte dyrt för vad som helst som har med hus att göra. Räkna på material och transport för att skrapa så blir inte kostnaden för det noll heller.

Sånt är livet som husägare...
Det rättfärdigar fortfarande inte åtgärden bara för allt annat är dyrt på ett hus. Jag är fullt medveten om att 20 000 inte är mycket för tjänsten, men som jag skrev tidigare har jag inte specifikt efterfrågat en offert så det enda jag har att gå på är vad jag läst. Någon gjorde det för 26k, någon annan för 52k, beror väl på omständigheterna som vanligt. Skrapa färg är i stort sätt gratis, jag skapade tråden i hopp om att få tag på någon som möjligtvis lyckats göra på något annat sätt än blästra. Då är allt över 20k mycket pengar. Jag gör ju självklart det jag kan för att undvika en stor utgift, och därför frågar jag här, bland folk som testat, känner någon, läst något etc.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
"Budgetvarianten" kanske skulle kunna vara att skrapa bort så mkt av plastfärgen som det bara går, för att inte stänga inne fukt och sedan panela fasaden med stående hyvlade bräder spikade med smidd spik och liten list över skarven a lá 1700-tal, för att sedan måla panelen med slamfärg?
Vi har diskuterat det som ett alternativ, har en släkting som kan ramsåga bräder så det blir breda fina brädor. Så vi har diskuterat det som ett alternativ. Tråkigt bara eftersom vi vill ha kvar timmerfasaden....
 
Det finns inga genvägar om ni ska behålla fasaden som den är, allt måste bort. Den som målade med plastfärg borde brinna i...
 
  • Gilla
FluffyBergo
  • Laddar…
nikasp
Håller med, väldigt tråkigt att skadan är skedd. Samma sak invändigt att folk sprutmålar insidan av timret vit så det inte går att återställa. Bättra att spika masonit och tapetsera eller måla så huset bevaras.
 
  • Gilla
FluffyBergo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.