Fredag kväll. Har inhandlat allt jag behöver för att äntligen koppla in vår nya diskmaskin i vårt hus som vi flyttade in i för en månad sen. Ska stänga av vattnet och går ner i källaren där inkommande vatten finns.

Men – Jag lyckas inte, och nu behöver jag hjälp!

På kortet ser man inkommande vatten från golvet.
Det vänstra vredet kan jag vrida på i all evighet, det händer ingenting. Man kan känna att något "klickar" inne i vredet för varje varv, och trycker jag ner det så stryper jag vattnet men jag kan inte få det att stanna där. Trasig packning eller nåt?

Det högra vredet går att vrida på tills det tar stopp, men det stänger inte vattentillförseln. Jag gissar att det går vrida ännu mer med mer styrka och/eller hjälp av verktyg, men vågar jag ta i hur mycket som helst här? Vill ju inte ha en vattenläcka fredag kväll liksom...

Någon som har några smarta förslag?
 
  • Vattenmätare och två vred i källare, ett vred synbart defekt och det andra stänger inte vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar va dags att sätta dit nya ventiler, kan va skarpt läge om nåt går sönder och du måste stänga av vattnet.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Den vänstra ventilen efter mätarn verkar vara trasig i spindeln.

Den högra på inkommande sida tätar ej, men det är inte ovanligt alls.

Du behöver byta hela rubbet till en vattenmätarkonsol som nästan alla VA-bolag kräver idag.

Avstängning i gatan sköter ditt lokala VA-bolag alldeles gratis. Rör inte inkommande ventil i gatan själv, det kan bli en dyrköpt läxa!

Känner du dig osäker på hur du gör detta i egen regi, så ta kontakt med en rörmokare på måndag morgon för att få detta fixat!

Såhär kan det se ut efter installation:

Installation av en ny vattenmätarkonsol med en röd avstängningsventil och en blå mätare monterad på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 5 till
  • Laddar…
Tack för svaren.
Har pratat med en rörmokarkompis nu och deras firma kommer byta allt nästa vecka för 3500,-. Då byter de även vattenmätaren.
Det känns ändå skönt att få moderna och riktiga grejer, och det blev inte idiotdyrt.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Avstängning i gatan sköter ditt lokala VA-bolag alldeles gratis.
När jag bytte inkommande vattenledning för ett par år sedan tog iaf mitt VA-bolag Finspångs Tekniska Verk ut en avgift för både avstängning och påsättning.
 
Krilleman
Åh fan, jag har aldrig hört det förut. :thinking:
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
C Charlieboyen skrev:
När jag bytte inkommande vattenledning för ett par år sedan tog iaf mitt VA-bolag Finspångs Tekniska Verk ut en avgift för både avstängning och påsättning.
Verkar vara olika rutiner och avgifter. Vi fick insatt ny vattenmätarkonsoll förra sommaren och betalade 4650 för hela klabbet, då skötte firman all kontakt med kommunen (kanske fel ordval) och det kostade oss inget att stänga av vattnet.
 
Det verkar vara vanligt att etablerade rörkrökare har någon typ av inofficiellt tillstånd att stänga av vattnet i gatan.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Igår var de här och bytte allt i alla fall. Kommunen var först på plats och stängde av vattnet samt lämnade en ny vattenmätare. Sedan ringde rörmokarna kommunen när de var klara. Supersmidigt!
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Det verkar vara vanligt att etablerade rörkrökare har någon typ av inofficiellt tillstånd att stänga av vattnet i gatan.
Nej, det stämmer inte. Möjligtvis nån oseriös vvs-snubbe ute i någon håla. Skulle ventilen ute i gatan gå sönder, kostar det flis och jag tror inte rörmokaren tar den chansningen.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Åh fan, jag har aldrig hört det förut. :thinking:
Samma här nere i Vellinge kommun. Jag hade ett droppläckage innan mätaren när vi flyttade in i huset. Ingen ventil innan mätare så gick ej att stänga. Kommunens jour kom ut och stängde i gatan vid 2130. Jag monterade ny konsol och ventiler sedan kom deras kontrakterade VVS-firma och monterade ny mätare i min konsol. Kommunen öppnade sen vattnet igen.

Inga kostnader för ovan (förutom inköpet av ny konsol :D)
 
Jag vet bara vad kommunen sa när jag kontaktade dem i ett liknande ärende.
Där var det enligt den officiella prislistan en kostnad gör stängning av kran, demontering av mätare, montering av mätare samt öppning av kran. När jag frågade om man måste betal alla dessa avgifter för att flytta mätaren och montera konsol hänvisade de till en auktoriserad rörmokare. Jag fick uppfattning om att de gör hela jobbet utan att kommunen måste vrida på ventilen. När jag frågade vilken auktorisation de syftade på fick jag dock inget svar. Jag gissar att det är en informell överenskommelse. Riskerna med ventilen blir inte större om någon annan vrider på den.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
S
Läcker det före vattenmätaren eller om själva mätaren gör det, kostar det ingenting att ta ut kommunala bolaget för avstängning.

Läcker det efter mätaren eller om man vill byta ut en fungerande vattenmätare, tar vissa bolag en avgift för avstängning.
 
Claes Sörmland
Och det är inte ovanligt att servisventilen strular. Nån byråkrat på min kommun kom på att de skulle ha radiosändande vattenmätare för det kostade arbetstimmar när abonenterna inte fyllde i förbrukningssiffrorna. Då kom någon på att alla vattenmätarplatser skulle uppdateras till en bättre standard med modern konsol.

Husägarna var således tvungna att få vattnet avstängt så att de kunde bekosta uppdatering av mätarplatsen. Resultat: Ja var 10:e servisventil visade sig vara helt trasig och måste bytas på kommunen bekostnad under mycket kort tid. Dessutom har kommunen överdebiterat en massa abonnenter som inte fyllt i sina förbrukningssiffror så nu strömmar pengarna ut kassan. Det var det budgetåret för det VA-kollektivet. Det är svårt att spara pengar när man är byråkrat.
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Igår var de här och bytte allt i alla fall. Kommunen var först på plats och stängde av vattnet samt lämnade en ny vattenmätare. Sedan ringde rörmokarna kommunen när de var klara. Supersmidigt!
Skönt med fräscha huvudkranar, en investering! TIPS ang gamla ventiler som är omöjliga att stänga helt: Stäng huvudkranarna så mycket som går, öppna sedan alla lågt sittande tappställen t.ex. kranar i ev källare eller vuk. Vattentrycket mot servicestället minskas därmed och om man har lite tur så kan man utföra sitt arbete utan eller med bara lite rinnande vatten.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.