God afton!

Har dragits med dålig Wifi-täckning på vissa platser runt i huset och utanför.. Köpte därför i vintras en sk. Extender, som skulle förlänga, och tom förstärka signalen! Den förlänger signalen, men ngn förstärkning är inte att tala på.. Jag betalar för 250/250, men i tex garaget har jag typ 30/40. Räcker väl, men man vill ju alltid ha mer!

Diskuterade med kollegorna på jobbet, och nästan ingen har kvar originalroutern som levererades fr bredbandsleverantören (Telia). De hade köpt egna routrar, och kasserat "Skräpet fr Telia". Så jag inhandlade snabbt en ny router (Asus rt-ac68u), som fått bra betyg och kändes prisvärd osv.

Fick den idag och skulle till att installera den förut. Men jag kollade runt lite på div forum osv innan, och läste då att man går miste om Telias säkerhet med automatiska uppdateringar, och kan få krångel med ip-tvn fr dem om man tar bort deras router.. Jag är lite nojjig när det gäller Internet, och vill ha största möjliga säkerhet när jag surfar.

Hur ska jag göra tycker ni? Läste att man kunde brygga Telias router, och slå av Wifi på den och köra med den nya som sändare så att säga. Då går ju all trafik först genom Telias grejer, så man kan utnyttja deras brandvägg osv. Är det ett säkert alternativ?

Köra helt och hållet med Asus, och hoppas att deras grejer är minst lika bra i säkerhetssyfte. Samt att det funkar med Tv:n oxå.. Eller ska jag skaffa en bättre Extender? Då får man väl samma Wifi-ID som från originalroutern?

Kom gärna med förslag och lösningar som ni själva använder!

Trevlig Kväll! /Jona
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
J
J JBir skrev:
Jag har Telia fiber och aldrig packat upp deras router, jag kör iofs inte deras IP-TV just nu men har gjort det förut. Man måste skicka vidare ett vlan på porten som går till IP-TV-boxen..
Beror lite på vilken variant på Telia nät det är. På vissa kan du sätta tv och teleboxarna direkt i mediafördelaren och bara använda routern för internet
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
För det första: skippa extender!
För det andra: skippa extender!

Jag skulle dra en nätverkskabel och montera en accesspunkt istället. Eller helst, stäng av wifi i Teliaroutern och montera 2 accesspunkter.
Dessa är bra, de har jag själv:
[länk]
+ 1 på den.

Jag har själv skaffat accesspunkter. Så oerhört mycket bättre täckning (och hastighet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.