Har unken lukt från ett sovrum . Köpt hus som är byggt på 70 talet så klassiskt med obefintlig ventilation.

Har uppmätt 11% i golvet på nedervåning nu, känns som katastrof ! Vad fan ska man göra nu?

bör man installera tilluftsventiler ? Mekanisk fläktsystemet?
vem ska man få hjälp av?
Anticimex, snickare , ventilationsföretag eller saneringsfirma?


Allting gick väldigt snabbt och affären blev något stressad efter letat hus i ett år och dålig husaffär tidigare.
 
Upptäckte nu plastmatta finns under parketten , kan det påverka lukten ?
 
Vad är du mätt till 11% ???
Är det fuktkvot så är det över huvud taget ingen katastrof.
 
Det kan lukta av en massa saker i ett hus.
Börja med att öppna fönstret i sovrummet och vädra. plastmattan lär inte lukta annat än plastmatta.
 
Börja med att lokalisera varifrån lukten kommer. Sedan kan man börja fundera på åtgärder men ventilation är i allmänhet något som är bra.
 
GoC GoC skrev:
Vad är du mätt till 11% ???
Är det fuktkvot så är det över huvud taget ingen katastrof.
Hej Goc, tack för ditt svar. Det är mätt där en list saknas i parkettens nederkant. Parketten finns på plastmatta. Kan det va orsaken till dålig lukt i nedervåning ? Främst 2 rum. Som luktar lite mer på nedervåning och ett rum övervåning.

vädring hjälper inte alls, luktar likadant när ja stänger fönster.

Övervåningens lukt begriper jag inte ! Har vädrat utan att de hjälper mycket .


11 % är inte mycket, vad är normalvärden , och var går gränsen till mikrobiella skador?
Det är fuktmätare från Bauhaus 250kr.

ska man köpa något annat som mäter ?
 
F Fields of Anfield Road skrev:
Börja med att lokalisera varifrån lukten kommer. Sedan kan man börja fundera på åtgärder men ventilation är i allmänhet något som är bra.
ytterst svårt att hitta källan! Försökte lukta vid golvet vid list där det är öppet mot betongen, man ser lagret av plastmatta sen parkett .

men känner bara allmän lukt av unket.

tänkte jag ska ringa Anticimex på måndag.

100 tankar vandrar genom huvudet , allt från syllbyte till att byta hela golvet , dränering . Vet inte vart ja ska börja får panik.
 
Vad är det för typ av hus?
Har Ni plastmatta på golvet i källaren?
En källare kan mycket väl lukta just källare, speciellt om den är helt oventimlerad. Är det en inredd källare?
I en annan tråd skriver du om träpanel på väggarna i övervåningen, har det gjorts mycket med huset sedan det byggdes?
 
F Fields of Anfield Road skrev:
Vad är det för typ av hus?
Har Ni plastmatta på golvet i källaren?
En källare kan mycket väl lukta just källare, speciellt om den är helt oventimlerad. Är det en inredd källare?
I en annan tråd skriver du om träpanel på väggarna i övervåningen, har det gjorts mycket med huset sedan det byggdes?
Jag har varit otydlig , det är 1.5 plan så ingen källare.

övervåningen är renoverad delvis med nya gipsskivor i två sovrum och ett stort sovrum är gammalt med träpanel på talet 80 tals badrum med bastu sen bakom träpanel är det svart plast med isolering bakom.

sidoluckorna kan man gå bakom väggen i sovrummet och det är torrt och fint.
 
Tjena, du skriver plastmatta, är det korkoplast du menar?

Korkoplasten kan lukta, eller om det är limmet.. det luktar... äldreboende eller föreningslokal, jag vet inte vad man associerar det med egentligen. Men det är rätt säreget.

Lösningen är enkel. Ta bort skiten. Vi hade det i köket (1974 byggår) och när vi tog bort det så försvann all "gammal doft".
 
Vill du lokalisera lukt kan du inte lukta i huset.
Lägg in ett ull plagg i rummet. Låt det ligga några dagar i rummet, lägg det i en plastpåse och öppna den och lukta när du varit ute i friska luften någon timme. Då känner du om det luktar mögel, jättesvårt att lokalisera det i ett hus genom att sniffa runt.
70-tals hus är sällan utsatta för skador om det inte är överisolerad golv.
Är golvet lagt direkt på betongen eller är det reglar och isolering i golvet?
 
Är det en mätare med två stift du trycker in i materialet så mäter den den fuktkvot.
Vill minnas att det var 18% som var gränsvärde för risk för mikrobakteriell påväxt
 
GoC GoC skrev:
Vill du lokalisera lukt kan du inte lukta i huset.
Lägg in ett ull plagg i rummet. Låt det ligga några dagar i rummet, lägg det i en plastpåse och öppna den och lukta när du varit ute i friska luften någon timme. Då känner du om det luktar mögel, jättesvårt att lokalisera det i ett hus genom att sniffa runt.
70-tals hus är sällan utsatta för skador om det inte är överisolerad golv.
Är golvet lagt direkt på betongen eller är det reglar och isolering i golvet?

Jag ser vid dörrlisten som saknas att det är plastmatta på betong direkt va de ser ut som? För den betongen jag ser måste väl va plattan? Och sen parkett på detta.

frågan är varför övervåningens rum luktar illa? Kan det var brädorna som tar till sig lukt direkt från vind och sidoisolering? För de är ju väldigt mycket glipor mellan brädorna.

Så du tror inte syllbyte då i allafall? Just nu om syllen är ok kommer vi riva allt golv och lägga eventuellt kakel direkt på betongen, de måste väl vara bättre ? Dock kommer inte väggar och reglar klara sig.

vem skulle du råda att kontakta för att få bukt med problemet? Klarar en snickare detta? Eller ventilationsföretag?
 

Bästa svaret

Du behöver inte kontakta någon.
Renovera ytskikten. Riv bort plastmattan på betongen, enda som kan skett är att limmet under mattan förtvålats och luktar illa.
Nu färg och se till att få in friskluft i hustet. Sätt in friskluftsventiler eller ta bort tätningslisten i fönstrena. oavsett så är det ytterst långsökt och ovanligt att ett underisolerade golv som du verkar ha, dvs där du har betongplatta med matta på, blir mögelskadat.
men det kan lukta av de gamla innevånarna i huset. Gammal cigarettrök sedan flera tiotals år tillbaka Mm.
Så mitt råd, måla och tapetsera och fixa och framförallt ventilera. Men det fixar du själv.
 
GoC GoC skrev:
Du behöver inte kontakta någon.
Renovera ytskikten. Riv bort plastmattan på betongen, enda som kan skett är att limmet under mattan förtvålats och luktar illa.
Nu färg och se till att få in friskluft i hustet. Sätt in friskluftsventiler eller ta bort tätningslisten i fönstrena. oavsett så är det ytterst långsökt och ovanligt att ett underisolerade golv som du verkar ha, dvs där du har betongplatta med matta på, blir mögelskadat.
men det kan lukta av de gamla innevånarna i huset. Gammal cigarettrök sedan flera tiotals år tillbaka Mm.
Så mitt råd, måla och tapetsera och fixa och framförallt ventilera. Men det fixar du själv.

Tack för alla goda råd, det lugnar en hel del.
När det gäller ventilation tänkte jag själv ta hålsåg och gå loss vid varje fönster på övervåning samt ett par hål på nedervåning.
Men en jag pratade med sa man bör ha någon fläkt som sköter det hela också så de blir cirkulation.

Något förslag hur man får god ventilation mer än hål i väggen.

Kan man ha golvvärme i dessa hus eller går värmen ut genom marken. Har luft luft och klassiska elelement.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.