Hej !

Jag ”villhöver” en robotgräsklippare, men jag vet inte om man kommer att behöva lägga ner mer tid på att få det att fungera än vad man kommer att spara på själva klippningen.
Har ganska lite gräs, ca 300kvm.
Problemet är att ena gräsmattan är på en platå, med en liten trapp upp. Kan man lirka upp klipparen på en ramp eller liknande för att den skall kunna ta sig upp där?

Har även pool, hur mycket gräsrester lämnar dessa efter sig? Ungarna springer ju på gräset och hoppar sedan ner i poolen. Kommer den att bli helt igensatt av gräs?

Hur smarta är dessa klippare idag? Skulle gärna vilja integrera den i Home Assistant, är det möjligt?
 
Min åsikt är att en robotklippare köper man för att man vill ha en finare gräsmatta, man kan gödsla och vattna mer. Men mindre jobb är det inte :)
 
Jag startade min påskhelgen. Då var gräset rätt högt så han fick köra på högsta. Sen har jag sänkt den lite då och då när den klippt ner. Det är det jobbet jag har gjort och det enda jobb jag behöver göra i sommar är att byta blad, sen är det nog med det.

Låter du han gå regelbundet så är gräsresterna minimala så du inte märker det alls. HQ har med hemassistent.

Jag har min trädgård i 2 plan och har byggt en simpel ramp som han går upp för 3 av 10 starter.

Normalt så hade jag klipp 2x1.5 timme i veckan. Nu klipper jag 10 minuter varje helg.
Jag gödslar inte och vattnar inte heller. Gräsmattan är mycket finare än när jag klippte med en stiga multiclip.

Förstår inte vad plutus menar med att det inte är mindre jobb?

Vissa veckor har jag glömt bort att Nisse finns och lullar runt där ensam i alla väder.
 
Jag brukar tänka ”finns det så behövs det”. Då behöver man inte få sådana funderingar.
 
  • Gilla
David Mattsson
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Min åsikt är att en robotklippare köper man för att man vill ha en finare gräsmatta, man kan gödsla och vattna mer. Men mindre jobb är det inte :)
Kunde inte hålla med mindre. Är en milsvid skillnad i grässkötsel sedan vi skaffade robot för 5-6 år sedan. Den sköter ju i princip sig själv helt och hållet. Minimal insats för ett bättre resultat.
 
  • Gilla
David Mattsson och 1 till
  • Laddar…
Håller med ovanstående. Arbetsinsatsen för grässkötsel om man har en bra robot är minimal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.