Skall "regla ned" innertaket med ca. 22mm för att få plats med el. Råtaket består av råspont (30 talshus). Jag hade tänkt sätta glespanel med cc60 och skruva gips i det.

Nu såg jag i en annan tråd att någon nämnde cc30 för glespanel, blev orolig.

Vad skall det vara för avstånd?

Man vill ju inte att gipset börjar hänga ned mellan glespanelen.
 
Jag satte CC30 när jag glesade taket i mitt garage. Jag tror att det är standard!

/Johan
 
CC 30 ger ju större valfrihet av gipsstorlek, funkar ju med både 90 & 120 gips. Personligen sätter jag bara 90 cm, de andra får Hulken montera ;)
 
tänkte hyra en gipshiss, tror att en 90 skiva också är för tung och otymplig utan adekvata hjälpmedel. Med hiss borde det inte spela så stor roll vad den väger.

Man får ju färre skarvar att spackla med bredare skivor.
 
Hadde också tänkt mig 60 men fick rejäl bakläxa på det både här på forumet och av en god vän som var snickare i ett antal år innan han sadlade om så nu blir det stående 45X70 cc 30 mellan takstolarna. Jag vill inte offra takhöjd så jag tänker sätta 35X45 lister (klyvd 45X70) längs takstolarna. Sen sågar jag 45X70 bitar som jag stämmer ur och sen då ställer på listerna mellan takstolarna
 
Surfade just runt för att hitta uppgiften. Hos Gyproc, finns där en tabell som föreskriver både dimension och cc avstånd (beroende på avstånd mellan takstolar). I mitt fall säger dom 22X70 på cc40. Mina takbjälkar sitter på lite varierande cc avstånd men typsikt på cc55 ungefär. Att ha 45X75 låter överdrivet.

Och att gipsen skall sättas tvärs panelen (hade tänkt sätta längs med panelen).
 
den vanligaste dimensionen på gles torde vara 28*70, och vid montering cc30.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.