Vi håller på att titta lite på om vi skulle skaffa pool, och det där med pooltak drar ju iväg rätt ordentligt om man ska ha ett snyggt. Då tänkte jag att varför inte bygga ett trädäck på hjul, som man kan dra av och på poolen?

Tror ni att ritningen på bilden hade fungerat? Ett däck uppbygt med 45x145 reglar, 4,2m långa. Inser att risken är dels avståndet (4,2m) utan något stöd, samt konstant vattenånga. Men vattenångan borde ju inte va något problem om man kör med NTR-A, eller?

3D-ritning av ett trädäck på hjul ovanför en pool, uppdelat för att dra av och på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Du bör nog ha in en längsgående stålbalk av något slag för att förhindra bågnation.
Glöm inte snölasterna.
Det blir oerhört tungt men med välrullande hjul bör det gå.
 
tttomten tttomten skrev:
Du bör nog ha in en längsgående stålbalk av något slag för att förhindra bågnation.
Glöm inte snölasterna.
Det blir oerhört tungt men med välrullande hjul bör det gå.
Något sånt här?

3D-modell av träkonstruktion för tak med synliga balkar och diagonala stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Precis. Sen är det bara att räkna på laster (o där är det stopp för mig).
 
I Issec skrev:
Något sånt här?

[bild]
Ur konstruktionssynpunkt så är det en dålig lösning. Stålbalken måste vara relativt hög om du placerar den i längsriktningen. Om du vänder på bärningen så som i den första bilden och använder lätta stålplåtar så att de är upplagda i kortriktningen så klarar de spännvidden utan andra underliggande balkar av trä och stål förutsatt att du valt rätt profil t.ex. TP120 eller högre. Jämför med vintertäckning. I den andra bilden tar stålbalken och dess upplag hälften av all last. Upplaget för stålbalken måste då i sin tur vara upplagd på en stålbalk. Det blir tungt...
 
Redigerat:
Ett alternativ till att bygga det själv är att köpa ett halvfabrikat eller ett färdigmonterat rullande däck.
https://www.aqvisdeck.se/
 
M
Tror vattnet kommer bli ganska äckligt av en sån konstruktion. En regel som konstant är blöt kommer fälla ut sitt fuktiga innehåll i vattnet. Speciellt en tryckt regel blir ju ganska otrevlig när den fäller ut sitt impregneringsmedel i poolen.
 
T
Finns en del färdiga sådana tak att köpa.
Kolla hur dom har gjort det och vad dom använder för material.

Men spontant så får du det inte tätt med trall ovanpå.
Så problem med smuts, vattenförbrukning, regnvatten, värmeförlust är några saker som jag tänker på.

Jag hade hellre kört med ett poolöverdrag faktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.