Hej!
Har försökt söka mig till ett svar men utan resultat. Vilka HAKI-delar passat till vad?

Kan jag kombinera en äldre modell med en nyare i galvat stål?
Har en mindre galvad ställning idag men fått erbjudande att köpa ett parti av den äldre modellen med hakar på olika nivåer.

Kan jag kombinera dessa två utan större bekymmer och jag inte bryr mig om små höjdskillnader på golvplanen som ev. kan uppsåt?

Och passar exempelvis skyddsräcken från den äldre röda modellen min nuvarande i galvat osv
 
Redigerat:
Vet inte vad som passar i vad och inte men generellt kan du tänka att de blankgalvade är det nya och de rostiga målade äldre.
Vad jag vet så är det väl spirorna som skiljer i diameter nånting. De övriga kanske är användbart.
 
Precis min tanke. Men skulle man exempelvis kunna ha galvlade spiror på lager 1 och sedan äldre som lager 2 uppe på? Eller kan man ha de äldre spirorna längs ut på sidan av en gavlad ställning med (risk för att golvet lutar nån cm då)
 
Vet inte vad som skiljer exakt men det är väl att nya spiror inte går i gamla eller om de glappar väldeliga. Minns inte.
 

Bästa svaret

Finns åtminstone 5 olika varianter som jag sett.

1. Hylsor i ena änden (uppåt), hakar åt tre håll, tvärbalkshakarna nedanför långbalkarna.

2. Bajonettfästen, hakar åt tre håll enl ovan.

3. Bajonettfästen, hakar åt 4 håll. Olika höjd tvär/längd.

4. Bajonettfästen, hakar åt 4 håll, alla samma höjd.

5. Hylsor (nedåt), 3 hakar, olika höjd.

1 & 5 måste vara samma hela vägen upp på en spira. 2,3&4 går att sätta på varandra.

Varje spira justerar man med foten så långbalkarna blir raka. Varje par av spira måste då passa för tvärbalkarna så på varje våningsplan måste det vara antingen två typ 4 eller två av typ 1,2,3,5.

Det går inte att sätta balkarna snett.

/Andreas
 
Såvitt jag vet går allt att kombinera utom olika modeller av spiror som man inte kan ställa ovanpå varandra så man måste bestämma när man börjar sätta upp ställningen i vika hörn man har endast nya spiror och i vilka hörn man har endast gamla spiror.

De äldsta spirorna med bajonettfäste utan centrumtapp är farliga i monteringsskedet men det löser man enkelt med att svetsa fast en järnrörsstump som centrumtapp.
 
E eal skrev:
Finns åtminstone 5 olika varianter som jag sett.

1. Hylsor i ena änden (uppåt), hakar åt tre håll, tvärbalkshakarna nedanför långbalkarna.

2. Bajonettfästen, hakar åt tre håll enl ovan.

3. Bajonettfästen, hakar åt 4 håll. Olika höjd tvär/längd.

4. Bajonettfästen, hakar åt 4 håll, alla samma höjd.

5. Hylsor (nedåt), 3 hakar, olika höjd.

1 & 5 måste vara samma hela vägen upp på en spira. 2,3&4 går att sätta på varandra.

Varje spira justerar man med foten så långbalkarna blir raka. Varje par av spira måste då passa för tvärbalkarna så på varje våningsplan måste det vara antingen två typ 4 eller två av typ 1,2,3,5.

Det går inte att sätta balkarna snett.

/Andreas
tack! Då bör jag jag ha nr4, galvade.

om jag förstår dig rätt så passar dessa med äldre modeller sålänge de inte har ”plattjärnet” i topp eller botten på spiran. Dessa verkar ju dock vara den vanligaste på blocket etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.