Jag funderade på att flytta ett hus - hade läst att det räknades som nybygge på den nya orten och i förlängningen minskad fastighetskatt för de första 10 åren :). Ringde Skatteverket men där sas det att ett flyttat hus ALDRIG räknas som nybygge :(eftersom man i fastighetsdeklarationen fyller i byggnadsår (för fastigheten). Det spelar ingen roll om man har 3-glasfönster, möjlighet för handikappanpassning osv som jag även läst någonstans. Blev jag lurad eller?? Kan någon förklara på ett vettigt sätt - en myndighet trasslar ju med en svenska man inte begriper.
 
Kanske beror på hur mycket ändringar som görs. Min pappa köpte ett hus som använts som personallokaler åt en plantskola. Detta flyttades och har sedan byggts om totalt invändigt, bland annat har han höjt taket och inrett vinden. Jag vet att kommunen behandlade det som en nybyggnad, med all den byråkrati som följer. Hur skatteverket har bedömt det hela vet jag tyvärr inte.

Men som sagt han ändrade ju hela användningsområdet för huset, borde ju ha fått en annan taxeringskod då, kanske det kan påverka?
 
Jag kan säga att det är grymt svårt att få ett hus som inte är nyproducerat klassat som nybyggt. I praktiken går det inte. Däremot får man göra en ny beräkning av värdeåret men detta hjälper oftast inte till att undvika fastighetsskatt.
 
Hej kan inte förstå hur ett gammalt hus kan bli nytt ?
vad är syftet ?

// Goerana
 
Hej själv goerana,

syftet är naturligtvis att slippa fastighetsskatt.

Men som sagt, ett hus är väl nytt bara en gång.

Annars skulle du och jag kunna byta hus, dubbelflytt
alltså, vart tionde år och alltid bo i "nya" hus.

Kanske kul omväxling.

//KoW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.