Ska renovera köket o kommer inte fram till vad jag ska ha för golv.
Huset är från -39 och köket blir ett vitt bodbyn.
Bänkskivan blir troligtvis lite mörkare ek.
Jag vet iaf att jag inte vill ha klinker.
Har tittat lite på laminat/vinyl klick,men tycker dom ser så fake ut,iaf med trä utseende.
Så just nu lutar det åt lite mörkare ekparkett 1-stav eller ett rutigt linoleum klick.
Hur bra kommer dessa material att funka i kök?
 
Köpte rutigt marmoleum click och la in i förra lägenheten, väldigt enkelt. Snyggt, lättstädat och relativt tåligt och skönt att gå på.
La in samma golv fast enfärg i nuvarande huset i köket, väldigt nöjd igen.
 
BirgitS
Linoleum fungerar mycket bättre än parkett i kök tycker jag eftersom parkett är så känsligt för vatten och spill.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Har linoleumclickplattor själv. Funkar bra, men dom är inte helt okänsliga, vinyl förmodligen mer lättskött. Finns vinylplattor som inte ser ut som trä. Linoleum känns lite lyxigare. Tänk på att det måste vara plant för att det skall bli bra. Plattornas skarvar tål inte att det ligger kvar små vattenpölar, risk att det tränger in och att det reser sig. Linoleum är repkänsligt när man drar runt kökssolar har jag märkt, men det syns inte så mycket. Spiller man något färgat bör man torka upp, linoleum har porer som suger upp. Man bör städa med ett vax - lite dyrare och en produkt till att skaffa.

Jag är nöjd med mitt linoleum, har haft parkett tidigare. Skulle säga att det är ungefär lika känsligt, men på linoleum syns skadorna mindre eftersom dom är lite irreguljärt infärgade. Det är snyggt och förlåtande mot småskador..

Om jag skulle göra om det hade jag köpt linoluem rutor utan klick och limmat på golvet. Hade då sluppit plana ut det, och inga känsliga skarvar. Mitt undergolv hade vågor av toppar och dalar om ca 2 cm.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.