Vad använder en till isolering av ett rökrör i cortenstål? Stenull? Finns det färdiga grejer som det finns till vattenrör?
 
Hur varmt blir röret? Stenull klarar upp till 200 grader korta perioder .. Över det är är det keramisk filt (som inte är keramisk längre) som gäller ...

Är det inomhus eller utomhus?
 
Det är i ett uterum. Tak och två väggar. Hur varmt röret blir av en vedspis vet jag ej..
 
200? Stenull klarar väl runt 1200c.
Vad en kamin avger för temp står i spec. Men det bör vara under 600 cont.
 
G guggen skrev:
200? Stenull klarar väl runt 1200c.
Vad en kamin avger för temp står i spec. Men det bör vara under 600 cont.
Själva stenullen, ja, men bindemedlet som håller ihop isoleringen gör inte det... Det bryts ner och tillslut faller isoleringen ihop..
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag kollar med tillverkaren av rören. De vet nog vad en kan tänka sig för temperaturer..
 
Men, jag tror inte att du kan få en sådan skorsten godkänd. Jag har uppfattat att en sådan konstruktion måste typgodkännas.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vad är viktigt med typgodkännandet, annat än att sotaren blir glad, om röret är ordentligt isolerat?
 
Det gamla sättet med röret i min 3mm godstjocklek och dubbla lager 3 cm:s nätmatta med förskjutna skarvar brukar göra sotarn glad.
 
  • Gilla
jai134
  • Laddar…
Jag har inte kommit så långt som ni snart kommer märka. Jag har rökrör (som är godkända av sotaren inne i huset) från vedspisen i uterummet som är draget upp från spisen ca 20 cm från en Cemberitskiva som sitter skruvad på en timmervägg. Jag pratade med en firma som installerar kaminer och skorstenar som sa att Cemberit direkt på vägg inte duger! Är det ok om jag gör en 50 mm luftspalt mellan skiva och vägg?
Varför är det ok att ha oisolerat rör när jag drar det från en vedspis inne där det redan finns en installation och fel när det är en ny installation?
Vid genomföringen i det oisolerade yttertaket undrar jag om det är bäst att ha brandmattan på väggarna i det schakt jag tänkt göra eller på röret?
Ena varianten är två lager 50 mm brandmatta på röret (med förskutna skarvar)
Den andra är två lager upphäftat på schaktets innerväggar. Jag tänker att det på det viset inte håller kvar värmen runt röret men isolerar mot taket. Sedan får en takhuv ventilera bort den värmen som blir mellan rör och isolering..
 
J jai134 skrev:
Jag har inte kommit så långt som ni snart kommer märka. Jag har rökrör (som är godkända av sotaren inne i huset) från vedspisen i uterummet som är draget upp från spisen ca 20 cm från en Cemberitskiva som sitter skruvad på en timmervägg. Jag pratade med en firma som installerar kaminer och skorstenar som sa att Cemberit direkt på vägg inte duger! Är det ok om jag gör en 50 mm luftspalt mellan skiva och vägg?
Varför är det ok att ha oisolerat rör när jag drar det från en vedspis inne där det redan finns en installation och fel när det är en ny installation?
Vid genomföringen i det oisolerade yttertaket undrar jag om det är bäst att ha brandmattan på väggarna i det schakt jag tänkt göra eller på röret?
Ena varianten är två lager 50 mm brandmatta på röret (med förskutna skarvar)
Den andra är två lager upphäftat på schaktets innerväggar. Jag tänker att det på det viset inte håller kvar värmen runt röret men isolerar mot taket. Sedan får en takhuv ventilera bort den värmen som blir mellan rör och isolering..
Cembrit/minerit är ett eldfast material men har ingen större isolerande funktion, så sätter du den (eller plåt el likn) med 2,5 cm distans från vägg kan du halvera säkerhetsavståndet (vilket i ditt fall egentligen är 50 cm) Så det räcker m.a.o inte här. Däremot finns brandskivor med hög isolerförmåga som t.ex skamotec, som sotaren säkert kommer att godkänna.
 
Tack för svar!
 
  • Gilla
Jager
  • Laddar…
Ytterligare en sak jag undrar över (kanske är jättedumt) är om det bildas mer sot eller tjära i en skorsten som inte är isolerad än i en isolerad? Kanske för att röken har kylts av mera upp mot toppen på en oisolerad än på en isolerad...
 
Ytterligare en sak jag undrar över (kanske är jättedumt) är om det bildas mer sot eller tjära i en skorsten som inte är isolerad än i en isolerad? Kanske för att röken har kylts av mera upp mot toppen på en oisolerad än på en isolerad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.