Hej

Behöver byta min WC då spolmekanismen är kass och då den är gammal är det svårt med reservdelar. På samma tema är det med inkommande vatten antar jag ? "Ratten" är det en gammal Ballofix ?

Placering av ny kulventil ?

Tack på förhand

Johan

• Gammal vattenavstängningskran, troligen en Ballofix, monterad vid en toalettstol med synlig rörledning och vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Enklast är väl att gänga loss muttern under ballofixen och behålla muttren men med en packning. Och sen på med en ny minikulventil planände-lekande mutter. Du tycks ha Vatette som rördelar (rörvinkeln har det utseende) så köp sådana så passar allt.

Har den nya toan inte samma höjd för anslutningen så kapa det vertikala röret och sätt en minikulventil med klämringskoppling där. Är anslutningen lägre så köp en minikulventil med klämringskoppling-lekande mutter. Sitter den nya anslutningen högre så köp en minikulventil med klämringskoppling-planände och köp en kort (10/15cm) flexibel slang med två planändar mellan minikulventilen och toan.

• Gilla
Nordjohan
  • Laddar…
Krilleman
Porslinsgudar brukar ju komma med kulventil monterad! (y)

• Gilla
Nordjohan och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar.

Ja jag såg att de gör det "nuförtiden". Dimensionen verkar stämma på muttern också. Gäller bara att hitta någon med rätt höjd för ingång, sitter på ca 330 mm . Det kanske finns någon standard ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.