I mitt område verkar det som om vattentrycket i berget gör att de inte borrar mer än till 125 m. ungefär (4 i området har stött på detta). En lade extra slang i marken och en annan borrade två hål. Jag lutar mest åt alternativ 2.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Är det något speciellt man skall tänka på om man borrar två hål? Hur långt isär skall man ha dem, blir det prestandaförluster, etc.?
 
UncleRemus skrev:
I mitt område verkar det som om vattentrycket i berget gör att de inte borrar mer än till 125 m. ungefär (4 i området har stött på detta). En lade extra slang i marken och en annan borrade två hål. Jag lutar mest åt alternativ 2.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Är det något speciellt man skall tänka på om man borrar två hål? Hur långt isär skall man ha dem, blir det prestandaförluster, etc.?
har rorrfirman bra maskin så har dom sällan problem att borra 200m, även om det kan ta tid.
har dom dålig utrustning så rår dom inte på vattentrycket nät det blir djupt, det gär även fortare för dom att borra 2 hål, än att borra ett djupt! du betaler ju i meter o inte i tid...

om du ändå får 2 hål så paralellkoppla dom!
borra så brett isär du kan helst 20m i från varann, går inte det så gradar man hålen från varandra.
 
Tack för information,

jag har lite frågor till:

1. Snubben som ville sälja hela entreprenaden sa att han levererar 100 värmepumpar per år och att han i år stött på emellan 0-20 m. till berg. Jag tycker det låter väldigt väldigt lite som max-längd. Kan det vara rimligt?

2. Jag vill i framtiden kunna haka på mer grejer, typ kanske solvärme, och undrade därför om man kan ha ackumulatortank kopplat till på något vis. Han sa att detta gick, men jag vet inte riktigt hur det skulle fungera, vad tror ni? Bergvärme+ackumulatortank+solvärme?

3. Min fjärrvärme framdragen till gatan skulle kosta mig 38 öre, detta är exkl. moms, det borde bli 47 öre/KWh + någon energiavgift på 7 öre, c:a 55öre/kWh. Bergvärmepumpen tippar jag kommer kosta mig c:a 30 öre/kWh (då räknar jag med att jag binder elen på 94öre/kWh och att jag har en "utvinningsfaktor" på drygt 3.) Låter detta som rimligt sätt att räkna?

(På det viset skulle jag spara 25öre/kWh gentemot fjärrvärmen och med en förbrukning på 30000kWh/år 7500:- per år. Jag gissar att skillnaden i installationerna är 100.000:- och då har bergvärmen betalat sig gentemot fjärrdito efter 13 år. (Naturligtvis givet att allt är oförändrat, det enda vi vet med säkerhet att det INTE kommer att vara. ;) )
 
UncleRemus skrev:
Tack för information,

jag har lite frågor till:

1. Snubben som ville sälja hela entreprenaden sa att han levererar 100 värmepumpar per år och att han i år stött på emellan 0-20 m. till berg. Jag tycker det låter väldigt väldigt lite som max-längd. Kan det vara rimligt?

2. Jag vill i framtiden kunna haka på mer grejer, typ kanske solvärme, och undrade därför om man kan ha ackumulatortank kopplat till på något vis. Han sa att detta gick, men jag vet inte riktigt hur det skulle fungera, vad tror ni? Bergvärme+ackumulatortank+solvärme?

3. Min fjärrvärme framdragen till gatan skulle kosta mig 38 öre, detta är exkl. moms, det borde bli 47 öre/KWh + någon energiavgift på 7 öre, c:a 55öre/kWh. Bergvärmepumpen tippar jag kommer kosta mig c:a 30 öre/kWh (då räknar jag med att jag binder elen på 94öre/kWh och att jag har en "utvinningsfaktor" på drygt 3.) Låter detta som rimligt sätt att räkna?

(På det viset skulle jag spara 25öre/kWh gentemot fjärrvärmen och med en förbrukning på 30000kWh/år 7500:- per år. Jag gissar att skillnaden i installationerna är 100.000:- och då har bergvärmen betalat sig gentemot fjärrdito efter 13 år. (Naturligtvis givet att allt är oförändrat, det enda vi vet med säkerhet att det INTE kommer att vara. ;) )

0-20m till berg är säkert normalt, men ingen garanti. din granne kan ha synligt berg o du kan ha 50m till berg.

en värmepump blir billigast i drift om den inte jobbar mot en akumulatortank & detta gör det svårt att kombinera den på ett effektivt sätt med solvärme. Om du bara betalar 30 öre/kW med bergvärmen så tar det lång.. LÅNG tid att tjäna in investeringskostnaden för solvärme anläggningen. (gissar på att det tar 50-70 år innan du är på plus minus noll)

var bor du? inte många ställen som har så lågt Fjärrvärmepris när ALLA avgifter är betalda (jag tippar på att det kostar dig 70 öre/ kW)
 
Jag bor i Falkenberg, jag räknade bara på den rörliga kostnaden, men du har rätt i att Fjärrvärme-leverantörerna pratar om 67 öre/kWh, men då räknar de in fasta avgifter också. Lite knepigt. De räknar väl på en standardförbrukning.

Förresten, tyckte du mitt pris på 30öre/kWh lät lite så är det säkert du som har rätt. Jag bara tänkte man kunde dividera ett elpris med lite drygt tre, men det är kanske inte riktigt rätt, eller?
 
UncleRemus skrev:
Jag bor i Falkenberg, jag räknade bara på den rörliga kostnaden, men du har rätt i att Fjärrvärme-leverantörerna pratar om 67 öre/kWh, men då räknar de in fasta avgifter också. Lite knepigt. De räknar väl på en standardförbrukning.

Förresten, tyckte du mitt pris på 30öre/kWh lät lite så är det säkert du som har rätt. Jag bara tänkte man kunde dividera ett elpris med lite drygt tre, men det är kanske inte riktigt rätt, eller?

årscop på 3 är ganska normalt så vist kan du dela el priset på 3 (själv ligger jag ännu lägre!)
 
OK, tack CarMan!

Är det verkligen så bra att borra så djupt om vattentrycket är så hårt? Jag tänker att det kanske inte bara handlar om hur man kan borra utan även att det kanske inte är så bra om det är för hårt vattentryck därnere för installationen senare, att man får in vatten i källaren och sånt?

En några hus bort här hade borrat för bergvärme, men det hade slutat med hela källaren full med vatten, det är därför jag frågar. Innan man tjottar iväg 180.000:- vill man ju känna sig lite säker.
 
Varför överväger du inte att köra med fjärrvärme när du har den möjligheten?

Din pay-back är ju inte lysande direkt. Tar man dessutom hänsyn till kapitalkostnad på 100 000:- och förväntad kortare livslängd på pumpen jfrt med fjärrvärmeväxlaren samt att du troligtvis inte har räknat in den rörliga elnätavgiften (9öre/kWh i Falkenberg) i din energikostnad för pumpen så skulle jag valt fjärrvärme i alla fall...
 
Maba skrev:
Varför överväger du inte att köra med fjärrvärme när du har den möjligheten?

Din pay-back är ju inte lysande direkt. Tar man dessutom hänsyn till kapitalkostnad på 100 000:- och förväntad kortare livslängd på pumpen jfrt med fjärrvärmeväxlaren samt att du troligtvis inte har räknat in den rörliga elnätavgiften (9öre/kWh i Falkenberg) i din energikostnad för pumpen så skulle jag valt fjärrvärme i alla fall...
troligtvis för att han inte vill betala 70öre/kWh när han kan göra på 30 öre!! rätt stor skilnad!
men det är klar, ska han elda upp huset inom dom närmsta åren så är ju kort payoff viktigare an att ha låg upvärmningskostnad
 
Maba skrev:
Varför överväger du inte att köra med fjärrvärme när du har den möjligheten?

Din pay-back är ju inte lysande direkt. Tar man dessutom hänsyn till kapitalkostnad på 100 000:- och förväntad kortare livslängd på pumpen jfrt med fjärrvärmeväxlaren samt att du troligtvis inte har räknat in den rörliga elnätavgiften (9öre/kWh i Falkenberg) i din energikostnad för pumpen så skulle jag valt fjärrvärme i alla fall...

om ett hål görs på rätt sätt, så länger det inte. gör det på fel sätt kan det länga ävan om vattentrycket är lågt.

ofta är det inte så högt tryck på vattnet, utan bara dåligt drag i kompressorn till borren.
vattnet blir som en mjuk kudde & slagen från borrhammaren blir så mjuka att det tar tid, eller inte går alls (kan har ju en del tryck förluster i själva borren också, så trycket till borr hamaren sjunker ju vart efter borren blir längre. )

ring några olika borrfirmor å fråga om dom har lika dåliga grejor som han som borra hos grannen, så ska du se att det kanske blir lite presitge sak att bevisa att det går att borra, för det gör det nästan alltid!
 
CarMan skrev:
troligtvis för att han inte vill betala 70öre/kWh när han kan göra på 30 öre!! rätt stor skilnad!
men det är klar, ska han elda upp huset inom dom närmsta åren så är ju kort payoff viktigare an att ha låg upvärmningskostnad
Nu är nog priset runt 60öre/kWh för fjärrvärmen hos Falkenbergs energi, men du menar väl inte att det är bara den rörliga kostnaden som ska ligga till grund för investeringsbeslutet??? Med det resonemanget borde vi väl bara ha dieselbilar också?

Men det är klart, det är mer "prestige" att ha en bergvärmeanläggning än fjärrvärme. Att det sedan ofta kan behövas volymförstorare, bättre radiatorer och extra varmvattenberedare är kanske kryddan på moset?
 
Maba skrev:
Nu är nog priset runt 60öre/kWh för fjärrvärmen hos Falkenbergs energi, men du menar väl inte att det är bara den rörliga kostnaden som ska ligga till grund för investeringsbeslutet??? Med det resonemanget borde vi väl bara ha dieselbilar också?

Men det är klart, det är mer "prestige" att ha en bergvärmeanläggning än fjärrvärme. Att det sedan ofta kan behövas volymförstorare, bättre radiatorer och extra varmvattenberedare är kanske kryddan på moset?

vad då bara den rörliga kostnaden. fattar inte?

angående volymförstorare & radiatorer m.m. så är ju detta nått man ska räkna in i investeringskostnaden i hopp med hela instalationen (blir priset rimligt slår man till & tvärt om)
 
(Jag har redan ett vattenburet system med radiatorer. Jag är en mycket prestigelös person (kör skrotbil i ett område med BMW:s och Mercedes, bl.a.) så om det nu gått mode i bergvärme så påvekar det inte mig))

Enligt Falkenberg Energi själva så har de ett pris per kWh på 67 öre.

Jag gör idag av med 30000kWh/år (varav 25.000 till uppvärmning)

En fjärrvärmeinstallation skulle kosta 65000:- (återigen enligt FE)

Jag har offert på Bergvärme på 165000:-. 15000 i bidrag.

Då räknar jag att det blir en diff på c:a 85.000:-

Fjärrvärme:

25000*0.67 = 16750:-

25000 * 0.39 (vi tar in den där extra avgiften) = 9750:-

Till break-even med fjärrvärmen:

85000 / (16750 - 9750) = 12 år drygt

Är inte den kalkylen någorlunda?
 
UncleRemus skrev:
(Jag har redan ett vattenburet system med radiatorer. Jag är en mycket prestigelös person (kör skrotbil i ett område med BMW:s och Mercedes, bl.a.) så om det nu gått mode i bergvärme så påvekar det inte mig))

Enligt Falkenberg Energi själva så har de ett pris per kWh på 67 öre.

Jag gör idag av med 30000kWh/år (varav 25.000 till uppvärmning)

En fjärrvärmeinstallation skulle kosta 65000:- (återigen enligt FE)

Jag har offert på Bergvärme på 165000:-. 15000 i bidrag.

Då räknar jag att det blir en diff på c:a 85.000:-

Fjärrvärme:

25000*0.67 = 16750:-

25000 * 0.39 (vi tar in den där extra avgiften) = 9750:-

Till break-even med fjärrvärmen:

85000 / (16750 - 9750) = 12 år drygt

Är inte den kalkylen någorlunda?
OK, jag trodde du hade 30 000kWh i värmebehov och fick runt 60öre då. Med 25 000kWh bör det bli knappt 63öre/kWh.

http://www.falkenberg-energi.se/grafik/dynamiskapdf/20061102114942_1_2.pdf

Du får dock tänka på att du binder upp 85 000:- som antingen hade kunnat gett dig ränteinkomster eller alternativt att du behöver låna upp dessa pengar och får då en ränteutgift. Med tanke på att värmepumpen kanske har en förväntad livslängd på 15-20 år så tycker jag därför inte att kalkylen är någorlunda.

Vad tycker ni andra forumister? Är jag ute och cyklar?
 
UncleRemus skrev:
(Jag har redan ett vattenburet system med radiatorer. Jag är en mycket prestigelös person (kör skrotbil i ett område med BMW:s och Mercedes, bl.a.) så om det nu gått mode i bergvärme så påvekar det inte mig))

Enligt Falkenberg Energi själva så har de ett pris per kWh på 67 öre.

Jag gör idag av med 30000kWh/år (varav 25.000 till uppvärmning)

En fjärrvärmeinstallation skulle kosta 65000:- (återigen enligt FE)

Jag har offert på Bergvärme på 165000:-. 15000 i bidrag.

Då räknar jag att det blir en diff på c:a 85.000:-

Fjärrvärme:

25000*0.67 = 16750:-

25000 * 0.39 (vi tar in den där extra avgiften) = 9750:-

Till break-even med fjärrvärmen:

85000 / (16750 - 9750) = 12 år drygt

Är inte den kalkylen någorlunda?

Jag tror inte du får bidrag om det nu finns fjärrvärme i ditt område, så räkna inte med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.