MrJay
F falkn skrev:
Det har inte med det att göra. Det handlar mer om själva montaget. Att gipsen ska hålla när man drar den mot stålregel o.s.v.

Misstänker dock att du måste ta full bil för att det priset ska gälla? Sen tillkommer frakt på hur mycket? Mitt pris är från skiva 1, plastat och klart.
Priset jag angav är styckpris från ett byggvaruhus a’la Bauhaus där jag handlar som privatperson (därav inkl moms) så du behöver inte handla mer än 1st för att få det priset :) Som företagare handlar jag dock från en grossist, runt 30% billigare. Frakt beror på mängd och ditt avtal men jag kan lugnt påstå att det är billigare vad du någonsin kan få här hemma. Gipsen man köper utifrån uppfyller såklart alla EU standarder och klarar av stålreglar, den säljs ju av bygghandeln här hemma också. Tyvärr är en vanlig inställning bland många att man tror att man får bättre kvalitet om man betalar högre pris, det stämmer på vissa saker men inte i detta avseende - här har du bara fler (girigare) mellanhänder.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Priset jag angav är styckpris från ett byggvaruhus a’la Bauhaus där jag handlar som privatperson (därav inkl moms) så du behöver inte handla mer än 1st för att få det priset :) Som företagare handlar jag dock från en grossist, runt 30% billigare. Frakt beror på mängd och ditt avtal men jag kan lugnt påstå att det är billigare vad du någonsin kan få här hemma. Gipsen man köper utifrån uppfyller såklart alla EU standarder och klarar av stålreglar, den säljs ju av bygghandeln här hemma också. Tyvärr är en vanlig inställning bland många att man tror att man får bättre kvalitet om man betalar högre pris, det stämmer på vissa saker men inte i detta avseende - här har du bara fler (girigare) mellanhänder.
Det du säger är att t.ex. Byggmax gipsskiva i EU standard är samma som en Gyproc i Svensk Standard? Att hantera och montera? Det är den inte, det är inte ens jämförbart. Den spricker lättare, pappen sitter sämre. Den går sönder mer när man drar i skruven. Gipsen klarar inte hålla emot när man ska dra in flänssidan på en stålregel etc.
 
  • Gilla
WillyWonka
  • Laddar…
F falkn skrev:
Det du säger är att t.ex. Byggmax gipsskiva i EU standard är samma som en Gyproc i Svensk Standard? Att hantera och montera? Det är den inte, det är inte ens jämförbart. Den spricker lättare, pappen sitter sämre. Den går sönder mer när man drar i skruven. Gipsen klarar inte hålla emot när man ska dra in flänssidan på en stålregel etc.
Intresserad, vad för olika standarder finns det för just gipsskiva? Det jag hittar är någon lös formulering om densitet. Det andra som du nämner låter mer som produktegenskaper som beror på produktion och inte skillnad i någon standard?

Oavsett så är detta lite min poäng. Denna diskussion hade lika gärna kunnat ske mellan en projektör, beställare och montör ute på bygget med efterföljande mailtråd hit och dit samt inblandning av personer för att försöka avgöra vilken standard det är, ska vara, vilka som beställts och var lappen med produktbladet är.

I slutändan leder det till kostnader i arbetstid värda mer än all gips på hela bygget, och sura miner för att det blev så himla dyrt. Och så börjar man snacka om man skulle använt denna värdelösa EU-gips gjord av kex för 5kr mindre per skiva jämfört med den med den ståtliga av granit gipsskivan i Svensk Standard istället. Och så är snurran igång igen.
 
Redigerat:
Självklart finns det olika bra gipsskivor men ska man jämföra pris så får man ju jämföra lika mot lika...........Blir ju otroligt fånigt att säga att en 30kr skiva från polen är lika bra som en gyproc hemma för 99kr. Den kan ju förvisso vara det men det blir ju ingen rättvis jämförelse.
 
Q qvrk skrev:
Intresserad, vad för olika standarder finns det för just gipsskiva? Det jag hittar är någon lös formulering om densitet. Det andra som du nämner låter mer som produktegenskaper som beror på produktion och inte skillnad i någon standard?

Oavsett så är detta lite min poäng. Denna diskussion hade lika gärna kunnat ske mellan en projektör, beställare och montör ute på bygget med efterföljande mailtråd hit och dit samt inblandning av personer för att försöka avgöra vilken standard det är, ska vara, vilka som beställts och var lappen med produktbladet är.

I slutändan leder det till kostnader i arbetstid värda mer än all gips på hela bygget, och sura miner för att det blev så himla dyrt. Och så börjar man snacka om man skulle använt denna värdelösa EU-gips gjord av kex för 5kr mindre per skiva jämfört med den med den ståtliga av granit gipsskivan i Svensk Standard istället. Och så är snurran igång igen.
Håller med dig. Så kan det absolut vara. Ofta är det mycket teoretiserande kring brandegenskaper, brandtätningar, ljudkrav och energikrav som är svåra att applicera i verkligheten.
 
J JohanLun skrev:
Vvs artiklar verkar vara gjorda av guld.
Och svenska byggare vill bara använda svenska VVS-prylar som är lite extra dyra. Tydligen är alla andra länder dumma i huvudet som använder Hans Grohe och sånt skräp.

Byggare vill bara använda toalettstolar och tvättställ från IFÖ. Andra toalettstolar är ju skräp. Dessutom är det så bra med IFÖ för det finns reservdelar att köpa så att de går att laga. Visserligen kostar reservdelarna multum och rörmokaren ska ha sitt, så det kostar dubbelt så mycket att laga den gamla toalettstolen som att köpa en ny fräsch, men ändå. Tydligen är folk i andra länder idioter som inte förstår hur jättebra svenska toalettstolar är.

Jag har bott på ganska dyra hotell i exempelvis Tyskland där fönstren är av plast. Det funkar, håller bättre och är energisnålare. I svenska byggen kan man dock bara använda svenska träfönster som kostar tre gånger så mycket och kräver regelbundet underhåll. Alla andra länder är tydligen dumma i huvudet som inte förstår sitt eget bästa.
 
  • Gilla
Kalendern och 3 till
  • Laddar…
Jag föredrar fönster av glas.
 
  • Gilla
  • Haha
PH1234 och 2 till
  • Laddar…
F Fred vom Jupiter skrev:
Och svenska byggare vill bara använda svenska VVS-prylar som är lite extra dyra. Tydligen är alla andra länder dumma i huvudet som använder Hans Grohe och sånt skräp.

Byggare vill bara använda toalettstolar och tvättställ från IFÖ. Andra toalettstolar är ju skräp. Dessutom är det så bra med IFÖ för det finns reservdelar att köpa så att de går att laga. Visserligen kostar reservdelarna multum och rörmokaren ska ha sitt, så det kostar dubbelt så mycket att laga den gamla toalettstolen som att köpa en ny fräsch, men ändå. Tydligen är folk i andra länder idioter som inte förstår hur jättebra svenska toalettstolar är.

Jag har bott på ganska dyra hotell i exempelvis Tyskland där fönstren är av plast. Det funkar, håller bättre och är energisnålare. I svenska byggen kan man dock bara använda svenska träfönster som kostar tre gånger så mycket och kräver regelbundet underhåll. Alla andra länder är tydligen dumma i huvudet som inte förstår sitt eget bästa.
Förvisso men vems grejer är bäst då och vem bestämmer det? Alla kanske ska använda amerikanska vvs grejer och fönster?
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Och svenska byggare vill bara använda svenska VVS-prylar som är lite extra dyra. Tydligen är alla andra länder dumma i huvudet som använder Hans Grohe och sånt skräp.

Byggare vill bara använda toalettstolar och tvättställ från IFÖ. Andra toalettstolar är ju skräp. Dessutom är det så bra med IFÖ för det finns reservdelar att köpa så att de går att laga. Visserligen kostar reservdelarna multum och rörmokaren ska ha sitt, så det kostar dubbelt så mycket att laga den gamla toalettstolen som att köpa en ny fräsch, men ändå. Tydligen är folk i andra länder idioter som inte förstår hur jättebra svenska toalettstolar är.

Jag har bott på ganska dyra hotell i exempelvis Tyskland där fönstren är av plast. Det funkar, håller bättre och är energisnålare. I svenska byggen kan man dock bara använda svenska träfönster som kostar tre gånger så mycket och kräver regelbundet underhåll. Alla andra länder är tydligen dumma i huvudet som inte förstår sitt eget bästa.
Skulle vilja påstå att varenda svenskt nyproducerat flerfamiljshus har alubeklädda träfönster. Underhållet är minimalt. Att sätta plastfönster i Sverige är helt enkelt helt oacceptabelt.

Ovan är såklart en del av att vår nyproduktion är dyrare. Kvalitetsnivån är bra mycket högre än i andra länder i Europa.
 
Våran kvalitetsnivå blir dock lite fördummande ibland............vi kan lägga 100 timmar på att projektera/beklaga/ändra en list som hamnat 1mm fel. En europe hade lagt 10 sekunder på att konstatera att den sitter lite tokigt och sen lagt resten av tiden på skratt och fest och helt enkelt struntat i det...............
Vårt sätt att vara "bäst" blir liksom lite löjeväckande ibland när fokuset ligger på att allt ska vara perfekt. En del kan lägga ner oerhörda mängder pengar och tid på att ett kök ska vara perfekt, drömmen liksom. Sen tre år senare byter man kök iallafall.........
osv osv osv........
Det är förvisso lite av vår personlighet men ändå.
 
Jag har hört endel från en person som byggt en industrifastighet. Det har förekommit material både från svenska grossister och polska. Jag uppfattade det som att priserna i priset i allmänhet är 1/3. Inte sällan är det identiska varor, men det händer även att de polska är bättre. Så visst bör det gå att pressa priserna i Sverige.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Visst går det att pressa priserna men då behövs det en aktör som har duktig med deg på fickan som kan etablera sig precis överallt och utmanövrera de andra..............Att bara sänka priserna är svårt det också då det drar med sig hela marknaden. Då tjänar någon annan mindre och de ska in på annat istället.
 
S Stefan1972 skrev:
Förvisso men vems grejer är bäst då och vem bestämmer det? Alla kanske ska använda amerikanska vvs grejer och fönster?
Frågan är inte vilka grejer som är bäst utan vilka som är tillräckligt bra. Från dessa väljer man sedan efter pris.
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Visst går det att pressa priserna men då behövs det en aktör som har duktig med deg på fickan som kan etablera sig precis överallt och utmanövrera de andra..............Att bara sänka priserna är svårt det också då det drar med sig hela marknaden. Då tjänar någon annan mindre och de ska in på annat istället.
Eller tvärtom? En aktör som väljer billigare (men fortfarande acceptabla) lösningar behöver mindre deg. Lösningar finns ju enligt inlägg ovanför, men de väljs bort.
Att andra tjänar mindre vill jag inte ta hänsyn till. I slutändan är det den som flyttar in i bostaden som betalar notan. Tror du att den personen generellt har ett egenintresse av att göda tillverkare, grossister och detaljhandel?
Det finns inte heller något som säger att nuvarande aktörer måste utmanövreras, de kan anpassa sig istället.
 
  • Gilla
attefall och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Frågan är inte vilka grejer som är bäst utan vilka som är tillräckligt bra. Från dessa väljer man sedan efter pris.
Jo men ska vi ha en statlig byrå då som väljer vad vi behöver? Så länge vi väljer fritt så kommer det alltid finnas en marknad för allt. Både bra och dåliga grejer. De allra sämsta grejerna brukar försvinna fort men det är ju marknaden som ser till det. Inte någon som bestämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.