Jag vill bygga ett växthus av gamla fönster. Platsen där jag vill ha det är nära gamla stora björkar, och därför kommer det vara jättesvårt att gräva för plintar. Min sambo tror att det kan räcka med långa stolpskor som vi sedan bygger en ram av trä på men jag är osäker... Det jag är rädd för är alltså att de kommer röra sig för mycket pga tjälen med spruckna rutor till följd.
Vad tror ni?
 
Markskruv är ett alternativ man kan överväga istället för plintar. Själv ser jag helst växthus på marken med en murad ram och på muren ställer man reglarna
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
Ja, jo, jag skulle ju helst ha murad ram och grund...tegelvägg en bit upp:) Men har varken pengarna eller orken för det. Markskruv är också ganska dyra va? Och kanske lika svåra att få ner som grävda plintar...
 
Jag timrade en ram i två rader av gamla telefonstolpar som jag ställde på betongplattor. lätt att efterjustera om ett hörn sjunker, tillräckligt tungt för att inte blåsa iväg, lite högre takhöjd inuti. Ja, ganska bra blev det!
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Jag timrade en ram i två rader av gamla telefonstolpar som jag ställde på betongplattor. lätt att efterjustera om ett hörn sjunker, tillräckligt tungt för att inte blåsa iväg, lite högre takhöjd inuti. Ja, ganska bra blev det!
Har du någon bild?
 
Upphöjda träbäddar längs med sidan av ett växthus på en gräsmatta med trädgårdsslang i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy inuti ett växthus med upphöjda odlingsbäddar fyllda med växter längs sidorna och en grusgång i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Upphöjda bäddar längs sidorna blev jättebra.
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Jag timrade en ram i två rader av gamla telefonstolpar som jag ställde på betongplattor. lätt att efterjustera om ett hörn sjunker, tillräckligt tungt för att inte blåsa iväg, lite högre takhöjd inuti. Ja, ganska bra blev det!
Gamla telefonstolpar kan innehålla gifterna, kreosot eller CCA (krom, koppar och arsenik).
Så vet man inte att stolparna inte innehåller det så skall man inte använda dem till odling.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
K karincam skrev:
Jag vill bygga ett växthus av gamla fönster. Platsen där jag vill ha det är nära gamla stora björkar, och därför kommer det vara jättesvårt att gräva för plintar. Min sambo tror att det kan räcka med långa stolpskor som vi sedan bygger en ram av trä på men jag är osäker... Det jag är rädd för är alltså att de kommer röra sig för mycket pga tjälen med spruckna rutor till följd.
Vad tror ni?
Ni kommer väl ändå behöva gräva bort översta lagret jord. Så gräv lite i extra (20-30cm) som en ränna runt som ni fyller med makadam. Ställ sen ut betongplattor i hörn och mitt på längderna (beroende på storlek på vxthuset) Sen kan ni ställa vxthuset på tryckta reglar som ni lägger på plattorna. Rutorna sprickorna inte om ni inte har förankrat syllen

Edit: såg nu att ni tänker bygga med gamla fönster och karmar. Tänkte ni skulle ha vanligt växthus. Blir mkt större vikt med karmar etc. Gör som ovan med mura 2lager med lecablock. De kostar inte supermkt
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
O olofh skrev:
Ni kommer väl ändå behöva gräva bort översta lagret jord. Så gräv lite i extra (20-30cm) som en ränna runt som ni fyller med makadam. Ställ sen ut betongplattor i hörn och mitt på längderna (beroende på storlek på vxthuset) Sen kan ni ställa vxthuset på tryckta reglar som ni lägger på plattorna. Rutorna sprickorna inte om ni inte har förankrat syllen

Edit: såg nu att ni tänker bygga med gamla fönster och karmar. Tänkte ni skulle ha vanligt växthus. Blir mkt större vikt med karmar etc. Gör som ovan med mura 2lager med lecablock. De kostar inte supermkt
Nja, ska odla i krukor/ lådor så tänkte inte gräva bort någonting... Fönstren har inga karmar utan vi tänker bara bygga regelverk. Fast det är klart - tyngre än ett färdigköpt blir det nog iaf eftersom det blir av trä.
 
M mattoys skrev:
Gamla telefonstolpar kan innehålla gifterna, kreosot eller CCA (krom, koppar och arsenik).
Så vet man inte att stolparna inte innehåller det så skall man inte använda dem till odling.
Telefonstolparna är bara ramen (grunden) till växthuset, odlingslådorna är i plyfa och plast
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.