Hej!
Vi står mellan A-Hus och LB-Hus för att bygga en 2-plansvilla i Uppsala län och försöker förstå skillnaderna mellan företagen/ villorna. I byggahus.se jämförelse av företagen står det så här under ISOLERING (där första svaret avser A-Hus och andra LB-Hus):

Tjocklek isolering grund
300 mm
300 mm
Tjocklek isolering yttervägg
265 mm
245 mm
Isoleringsmaterial yttervägg
Glasull
Stenull
Tjocklek isolering tak
500 mm
400 mm
Isoleringsmaterial tak
Glasull
Stenull
Skivor eller lösull tak
Lösull
Lösull

Hur ska man tolka detta? Vad spelar det tex. för roll om man har 20 mm tjockare ytterväggsisolering, om energibehovet uppges vara typ samma? Är glasull eller stenull att föredra eller kvittar det?
Sen bygger A-Hus tak med råspont istället för board, hur märks det av i längden, är det viktigt?

En förvirrad blivande förstagångshusbyggare :D
 
Råspont anses finare, men jag har då inte förstått skillnadeni längden. Min byggare tyckte det var problem med fukt i råsponten och föredrog board istället. Om det var bullshit låter jag någon annan svara på.


Mer isolering är alltid bättre, men väggen kanske blir lite tjockare och inkräktar på golvytan.

Glasull/Stenull blev jag aldrig klok på. Ingen större skillnad tycker jag.

Vi valde 500mm istället för 400mm på vinden, tror det kostade 5000kr extra. Råspont på taket utöver board ville de ha 20 000kr extra för när jag byggde.

Så kanske du kan sätta pengar på det.
 
Råspont går att gå på och lite stabilare än en tunn board, men tätt tak får man oavsett.

Mer isolering är klart alltid bättre sen jämför fler saker. A-hus har väl överlag lite högre nivå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.