Har precis byggt en ramp till uteförrådet på trädgården. Rampen är av tryckimpregnerat virke och är nedstoppad i en utgrävning i gräsmattan. Utgrävningen gjordes genom att gräva bort cirka 12 cm gräs och jord, sedan markduk, väggrus (0-16) och sist trädgårdsplattor på rampens 6 stödpunkter (3 reglar, 2 stödpunkter/regel). Nu i efterhand blev jag väldigt osäker på om jag gjort något dumt med gräsmattan. Vad händer när det regnar mycket, kommer det bli en lergrop? Är det dåligt med de skarpa gräskanterna utmed sidorna? Nån som har tankar och idéer? Ena bilden är innan utgrävning för att se hur rampen ser ut. På andra bilden när rampen är nedstoppad.
Nybyggd ramp av tryckimpregnerat virke utanför ett uteförråd med gräsmatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd tryckimpregnerad träramp nedstoppad i gräsmattan framför ett uteförråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
j.erkers
Jag skulle ha gjort "utgrävningen" större och sluppit gräs ända in mot rampen. Har själv en liknande lösning men med ett trappsteg in till friggan, där står trappsteget på marksten som ligger på ett tunnt gruslager. Markduk mot leran under och det har fungerat i ~25 år utan problem. Med ungefär en dm marksten runt trappsteget så minimeras grästrimningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.