Det beror väl på hur grova stolparna är, och hur planket utformas? Samt hur lång livslängd konstruktionen ska ha. Jag förstår inte syftet med att bygga för klent, det ser bara tråkigt ut och planket får stöttas upp för att inte rasa på allmänheten. Det är billigare och enklare att ta i lite från början när man ändå bygger.C C.Lundin skrev:
Nej, faktiskt inte. Då är det bättre att gå upp i kvalitet på betongen då den är den svaga punkten i det scenariot.L Lenza skrev:Det beror väl på hur grova stolparna är, och hur planket utformas? Samt hur lång livslängd konstruktionen ska ha. Jag förstår inte syftet med att bygga för klent, det ser bara tråkigt ut och planket får stöttas upp för att inte rasa på allmänheten. Det är billigare och enklare att ta i lite från början när man ändå bygger.
Men vi är defintivt överens om att det är bättre att bygga rejält.
Tack för bidraget! Betyder genomgående stång att jag drar en bult igenom stolpen?C C.Lundin skrev:Två vanliga 8 mm plintjärn, dryga halvmetern långa och genomgående stång, bör duga gott och väl. Finns ingen poäng att de ska vara längre än så då djupare förtagning i betongen är irrelevant. Behövs djupare så är själva betongen problemet och då har du ändå andra problem än övergång betong -> regel.
Det håller jag inte med om. Om man väljer att skippa armering i plinten för att eliminera risken för den ska nås av karbonatiseringen av betongen, är det bra om järnet (galvat) är långt ner i plinten då plinten får en bättre styrka ändå. Starkare betong än k40 grovbetong ska inte behövas, det är däremot viktigt att ha tät form rätt vct och vibrera betongen, därefter eftervattna och härda i lagom temperatur.C C.Lundin skrev:
Istället för plintjärn, L järn eller platt järn så bör väll ett U järn (där ryggen är mot stolpen) vara stabilare och sedan genomgående bult eller gängstång som är skrivet ovanför ?
Om vi går vidare efter att vara överens om att stålet måste vara rejält för infästningen.
Jag har en jordborr 175 mm. Och jag tänkte använda den till att göra hålen i backen.
Sen tänkte jag hacka ur lite så jag kan gjuta bas/platta på makadamen som folk säger att man ska ha i botten.
Sen tänkte jag sätta ett armeringsjärn i mitten (enligt råd för så små hål) och nu är min fråga: behöver jag ha rör att gjuta resten i? Och vad kan man eg använda som armering? Borde väl gå med vadsomhelst typ?
(Har testat jordborren i leran och det ÄR som att nån har satt ner ett rör efter borrningen. )
Jag har en jordborr 175 mm. Och jag tänkte använda den till att göra hålen i backen.
Sen tänkte jag hacka ur lite så jag kan gjuta bas/platta på makadamen som folk säger att man ska ha i botten.
Sen tänkte jag sätta ett armeringsjärn i mitten (enligt råd för så små hål) och nu är min fråga: behöver jag ha rör att gjuta resten i? Och vad kan man eg använda som armering? Borde väl gå med vadsomhelst typ?
(Har testat jordborren i leran och det ÄR som att nån har satt ner ett rör efter borrningen. )
Jag är mycket skeptisk till jordborret. Vad gör du om en stenbumling dyker upp? Passa på att gräva för hand innan det blir för varmt, det är det enda som man blir riktigt påverkad av. Att gropen blir onödigt stor till ytan gör inget egentligen, då har du plats om bergsborrning ska behövas för att kunna gjuta på rätt ställe.
Alltså jordborren är ett komplement till att gräva. Tycker den är rätt smidig att ta sig ner i backen med. Självklart kan jag gräva upp ett hål om det dyker upp bumling. Men om vi antar att jag lyckas borra utan att stöta på problem. Då kommer jag ha en slät och fin cylinder ner i backen. Kan jag gjuta direkt i en sån fin cylinder eller har gjutröret nån särskild funktion förutom att hjälpa till att gjuta en enkel form i backen om man har grävt ett hål?
Att gjuta i ett hål är dåligt för betongens kvalitet. Hålet är inte tätt så man har inte kontroll på hur vct påverkas, vatten ska användas till att härda betongen inte tillåtas diffundera iväg i marken. Färsk betong är säkert fuktigare än lerjord och då kommer en diffundering ske. Armering är valbart det går som sagt att köra utan om stålgodset är väl tilltaget. Felaktig placering av armering är sämre än skippa armering helt.
Om armeringens placering är så känslig borde väl placeringen av stålgodset för infästning vara minst lika viktig?
I nuläget planerar jag, som sagt, för 95-stolpar som ska sitta med plintjärn 50 cm långa. Finns det risk att dom påverkar betongens hållfasthet negativt? Finns det nån riktlinje på hur bred gjutningen ska vara i förhållande till järnen (dom kommer ju sitta typ 10-11 cm ifrån varandra och med 20 cm diameter på hål så hamnar dom ju bara 4-5 cm från kanten eller något lite närmare tom längs järnet)?
I nuläget planerar jag, som sagt, för 95-stolpar som ska sitta med plintjärn 50 cm långa. Finns det risk att dom påverkar betongens hållfasthet negativt? Finns det nån riktlinje på hur bred gjutningen ska vara i förhållande till järnen (dom kommer ju sitta typ 10-11 cm ifrån varandra och med 20 cm diameter på hål så hamnar dom ju bara 4-5 cm från kanten eller något lite närmare tom längs järnet)?
Ja gränsen ligger någonstans runt 3-4 cm från plintens ytterkant för vart ingjutningsgods eller armering bör placeras som sämst. Om man är osäker på betong gjutning behövs mer marginal, då dåligt vibrerad betong kan kräva större kantavstånd.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hjälp att räkna på bla plintar till plank
Grund & Markarbeten -
Angående Plintar till rejält plank i Skåne?
Byggnadsfysik -
Plintar till bullerplank: plint(platt-)järn, vilken orientering?
Trädgård allmänt -
Ostadiga plintar till plank.
Trädgård allmänt -
Bredd mellan plintar till plank
Byggmaterial & Byggteknik