Hej,

Funderar på en tilläggsisolering samt isolera vissa innerväggar och har tittat på olika isoleringsmaterial. Vissa av dessa material framhävs som bättre ur hälsosynvinkel.

Exempelvis träfiberisolering från Hunton https://hunton.se/produkter/vagg/hunton-nativo-trafiberisolering-skivor/. Stämmer detta? Hur märker ni som använder dessa material skillnaden? Idag sitter det mineralull i bostaden.

Jag har testat köpa linsiolering som ska vara bättre ur hälsosynkpunt men tyvärr brinner / flammar det upp väldigt enkelt vilket fått mig att ifrågasätta detta material (köptes från Bauhaus). Ser även att Huntons material endast har brandskyddsklass E.

Lämna gärna erfarenheter från dessa mer hälsosamma isoleringar. Eller lämna erfarenheter att det inte stämmer.
 
Hälsosynpunkt när man isolerar eller vad tänker du på?

Lin och hampa finns ju, do. Brinner ju sämre än frigolit men bättre än mineralull..

Ska man inte fundera lite på mer än isoleringen när det kommer till brand?
Gips eller kakel brinner ju dåligt men träpanel bra.
Så är då en linisolering med gips bättre än träpanel med mineralull?

Jag slår oavsett ett slag för de naturligaste materialen..
 
Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
Hälsosynpunkt när man isolerar eller vad tänker du på?

Lin och hampa finns ju, do. Brinner ju sämre än frigolit men bättre än mineralull..

Ska man inte fundera lite på mer än isoleringen när det kommer till brand?
Gips eller kakel brinner ju dåligt men träpanel bra.
Så är då en linisolering med gips bättre än träpanel med mineralull?

Jag slår oavsett ett slag för de naturligaste materialen..
Hej,

Jag menade ur hälsosynpunkt för de boende. Lin brinner ytligt väldigt bra och kommer fördröja en eld minimalt är det enda jag har fått bevis på.
 
Isolering av organiska material innehåller flamskyddsmedel som inte är så nyttiga alla gånger.
Men ur hälsosynpunkt för de boende borde valet inte spela så stor roll eftersom man inte utsätts för några nämnvärda mängder ämnen från isoleringen om man bygger rätt. Isoleringen ska ju sitta bakom en ångbroms/-spärr och huset ska vara ventilerat.
 
  • Gilla
Drsnuggels
  • Laddar…
Jag köpte hampaisolering direkt från odlaren, inga flamskyddsmedel där inte.
 
Det finns ju en anledning till att man tillsätter flamskyddsmedel.
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Hälsorisken består väl inte i brandrisk men i de fuktproblem som uppstår när man bygger täta hus. Varför bo i plastpåse??? Kan ju inte vara hälsosamt, även om man gör hål i plastpåsen (ventilation)... Träfiberskivor ska jag nu använda i min lilla nybyggda stuga. Trä som yttervägg, träfiberskivor som isolering och träpanel invändigt och självdrag med rätt placerade luftventiler. Linisoleringen är väldigt mycket dyrare!
 
Problemet är att dagens energikrav gör att man behöver mycket isolering. Med den tjocklek som krävs måste insidan vara lufttät och byggnaden konstant undertrycksventilerad för att det inte ska bli kondens som inte kan torka upp.
Det spelar inte någon jättestor roll vad du har för material. 30 cm lin- eller cellulosaisolering klarar inte av den fukt som blir om man struntar i ångspärr/-broms och ventilation.
 
useless useless skrev:
Problemet är att dagens energikrav gör att man behöver mycket isolering. Med den tjocklek som krävs måste insidan vara lufttät och byggnaden konstant undertrycksventilerad för att det inte ska bli kondens som inte kan torka upp.
Det spelar inte någon jättestor roll vad du har för material. 30 cm lin- eller cellulosaisolering klarar inte av den fukt som blir om man struntar i ångspärr/-broms och ventilation.
Jag ska isolera 15cm (använder 14,5). Skulle du rekommendera träfiberisolering för detta? (panel, vindpapp, isolering, gipsskivor). Motiveras av att det vore kul att prova men har ingen lust att göra om det om det visar uppkomma problem med mögel / konstig lukt etc..
 
Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
Jag köpte hampaisolering direkt från odlaren, inga flamskyddsmedel där inte.
Hej Fällebyggaren

kan du tipsa mig om odlaren så jag kan handla ?
 
D Drsnuggels skrev:
Jag ska isolera 15cm (använder 14,5). Skulle du rekommendera träfiberisolering för detta? (panel, vindpapp, isolering, gipsskivor). Motiveras av att det vore kul att prova men har ingen lust att göra om det om det visar uppkomma problem med mögel / konstig lukt etc..
145 isolering är inte så mkt utan det får utmärkt att isolera med vad du vill, mineralull eller träfiber. Lin skulle jag skippat (har själv isolerat med isolina en gång), det är mkt plast och annat skräp i det där att det skall fungera (djur & brand).
Att skippa broms går nog bra också, men jag förstår inte varför. En fin pappbroms gör stor skillnad på effekten av isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.