Hej efter mycket läsande här på forumet om bärande väggar får jag lägga upp ett inlägg själv också.

Huset är ett trähus byggt 1989 av Gullringshus, takstolarna verkar vara fackverk.
Vi skulle vilja riva väggen som är mellan kök och vardagsrum.

Är denna väggen bärande eller inte? Jag har funderat på detta länge nu och det är en gipsvägg men är osäker på vad som kan gömma sig inuti.

Bifogat finns en ritning på huset och jag har markerat väggen vi vill riva.

Tacksam för all hjälpa jag kan få :)
 
  • Arkitektritning av enplanshus med markerad vägg mellan kök och vardagsrum som användaren överväger att riva.
Förhoppningsvis finns någon mer erfaren som kan hjälpa dig med detta. Själv är jag osäker pga att byggnaden har valmat tak, och det finns troligtvis många sätt att konstruera ett sådant på.

Takstolen i sektionen skulle jag tro är självbärande. Går det att komma upp på vinden och ta bilder?
 
Det troligaste är att takstolarna som ger stöd åt valmningen på gavlarna också är av fackverkstyp. I så fall är den rödmarkerade väggen inte bärande. Enklaste sättet att konstatera detta är att du tar dig upp på vinden och fotograferar takstolarna på den berörda gaveln.
 
Tack för svaren, tog lite bilder på takstolarna. Svårt att få till bra bilder men jag hoppas att ni kan se hur takstolarna är uppbyggda.
Vad tror ni?
 
  • Takstolar i ett vindutrymme med synliga kablar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy av takstolarna i en vind med belyst konstruktion av träbjälkar och isoleringsmaterial synligt mellan dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt loft med synliga träkonstruktioner av takstolar och isolering på golvet, tagen för att visa uppbyggnaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som det ska, dvs fackverk även under valmningen, fast med andra mått. Det betyder att inga mellanväggar är bärande.
 
J justusandersson skrev:
Det ser ut som det ska, dvs fackverk även under valmningen, fast med andra mått. Det betyder att inga mellanväggar är bärande.
Stort tack för hjälpen! Då kanske kofoten och släggan åker fram redan i veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.