Jag skulle vilja ha en enkel Carport, helst utan täckta väggar som i princip bara är tre sidor med ett pulpettak som skall vara papp på råspont men jag vet inte hur jag skall konstruera det så att det håller och hittar inget företag att kontakta och fråga utan att bara detta kostar multum.

Jag har själv ritat in hur jag tänker mig att Carporten skall se ut, det skall vara "fyra fack" på en bredd som är totalt 10 meter och sen skall den vara ca 5 meter djup. Man kör alltså in från långsidan på den. Tanken är att få plats med ett släp, två bilar och sen lite cyklar och dyligt. På bilen ser man den bakifrån jag tänker att man kör in på den högre sidan och att de två mitten facken är bredare för plats för bilar och de två yttre blir plats för släpvagn och cyklar på var sin sida.

Skiss av en enkel carport med mått och konstruktionsdetaljer utan täckta väggar och med pulpettak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag ritat upp det så är tanken som detta ovan men hur vet jag hur grova stolpar jag behöver? Jag vill helst bygga det i impregnerat virke så att jag slipper måla men det kan vara så att jag behöver någon/några limträbalkar också för att det skall bli tillräckligt stabilt.

Eventuellt måste jag kanske i dessa dimensioner även ha väggar för att staga upp och det är i så fall helt okej även om jag helst klarar mig utan det. Jag hade eventuellt bara tänkt att täcka sidorna i så fall men inte baksidan på den.

Hur kommer jag vidare med det jag behöver för att kunna begära bygglov? Jag förstår ju att jag inte bara kan skicka in denna typ av bild och tro att det skall bli godkänt. Jag har pratat med XLBygg men de verkar mest hjälpa till med byggnadsritningar för småhus och garage och inte något "så enkelt som detta".
 
Men du har använt dimensioneringsverktyget på byggbeskrivningar.se ? Där får du väl ut vilka dimensioner du behöver på virket?

Du kommer behöva stabilisera (kryssa) eller beklä åtminstone delar av 3 av väggarna.

Ofta har kommunen exempel på hur bygglovshandlingarna ska se ut, som man kan ladda ner på deras hemsida. Det brukar handla om fasadvyer samt situationsplan.
 
  • Gilla
Ceciceca
  • Laddar…
Går du ner till cc600 på takbalkarna så kan du använda konstruktionsvirke (45x220 C24) istället för limträ vilket troligen blir billigare. Dock så finns inte längder över 5,4 m då får du beställa fingerskarvat (du kanske kan minska taksprånget och klara dig med 5,4m ?). Aningens stor nedböjning på dessa men kanske kan vara acceptabelt.

Bärlinorna ska räcka med 45x220 C24.

Återstår pelarna där programmet föreslår limträ 90x90, men jag tycker du bör kunna köra 95x95 impregnerade stolpar likaväl, dock har jag inte räknat på det.
 
  • Gilla
Ceciceca
  • Laddar…
P petterovski skrev:
Men du har använt dimensioneringsverktyget på byggbeskrivningar.se ? Där får du väl ut vilka dimensioner du behöver på virket?

Du kommer behöva stabilisera (kryssa) eller beklä åtminstone delar av 3 av väggarna.

Ofta har kommunen exempel på hur bygglovshandlingarna ska se ut, som man kan ladda ner på deras hemsida. Det brukar handla om fasadvyer samt situationsplan.
Ja jag har använt det verktyget, men sen förstår jag ju inte exakt det som kommer upp som val i näst sista delen så därför chansade jag bara på det första som fanns att välja, nu bytte jag till cc600 istället och då får jag och då får jag andra val att välja ser jag. Dock förstår jag fortfarande inte riktigt hur jag skall veta hur jag kan byta limträ som kommer som förslag mot inpregnerat virke tyvärr.
 
P petterovski skrev:
Går du ner till cc600 på takbalkarna så kan du använda konstruktionsvirke (45x220 C24) istället för limträ vilket troligen blir billigare. Dock så finns inte längder över 5,4 m då får du beställa fingerskarvat (du kanske kan minska taksprånget och klara dig med 5,4m ?). Aningens stor nedböjning på dessa men kanske kan vara acceptabelt.

Bärlinorna ska räcka med 45x220 C24.

Återstår pelarna där programmet föreslår limträ 90x90, men jag tycker du bör kunna köra 95x95 impregnerade stolpar likaväl, dock har jag inte räknat på det.
Jag kan absolut tänka mig att gå ner lite på storleken på båda håll om det krävs så länge en normal bil får plats i längd och så, min tanke är ju minsta möjliga bygge men med mesta möjliga potential så att säga. Jag kan ju tänka mig att betala lite för att få hjälp med att hitta en vettig konstruktion såklart men jag vet inte vem jag skall fråga.
 
Ett alternativ för att få stabilitet i stommen om du inte vill klä in väggarna kan vara att sätta snedsträvor 45 grader mellan pelare och bärlina. Ska du bygga med plintar eller gjuta platta?
 
  • Gilla
Ceciceca
  • Laddar…
Pröva appen 'lathunden'.
 
P petterovski skrev:
Ett alternativ för att få stabilitet i stommen om du inte vill klä in väggarna kan vara att sätta snedsträvor 45 grader mellan pelare och bärlina. Ska du bygga med plintar eller gjuta platta?
Jag har ett som jag anser bra underlag av makadam och grus som skall vara botten precis som det är där jag parkerar nu så min tanke är att bygga med plintar, tänker att det är smartast att gjuta ner i rör med fästen för pelarna.
 
K kirilian skrev:
Pröva appen 'lathunden'.
Det fanns mycket att välja på men tyvärr var den nog lite för krånglig för mig, jag får kolla med någon kunnig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.