Hej!

Jag och min fru bor i ett radhus. Området vi bor i har en samfällighet på ca 90 hus.
Det håller på att genomföras en relining i området för att helt enkelt gjuta ett plaströr in i de gamla gjutjärnsrören som går under husen.

Samfälligheten vill att företaget som utför reliningen ska gå in i vårt hus mitt i och göra ett stort hål på 2x2 meter i betongplattan.
Detta gör oss väldigt oroliga för att vi är rädda om vårt hus och 2x2 meter är mycket.
Det är stora borrar och det kommer att orsaka mycket vibrationer, vi har renoverat i 4 år och vi är helt enkelt oroliga för att detta ska orsaka skador.

Det jag gör i skrivande stund är att kolla med vårt försäkringsbolag, för jag kan inte tänka mig att ett försäkringsbolag kan gå in och täcka ifall det blir skador utan det blir väl ändå fackmännens försäkringsbolag.
Jag vill ju även att en oberoende fackman ska göra en kontroll före och efter av huset så att det faktiskt finns dokumenterat att allt är i sin ordning. Hade det varit ett litet hål så hade det ju inte behövts, men nu är det ju verkligen stort.

Det jag undrar är. Kan en samfällighet tvinga oss att gå med på detta utan att vi känner oss trygga och att kontroller görs. Vårt hus kommer vara obeboeligt i tre veckor och det är även oklart om samfälligheten betalar för golvet som måste tas bort.

Tar tacksamt emot svar.
 
  • Gilla
997
  • Laddar…
Måste ju kunna gå att lösa på ett bättre set
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag har så många frågor. T ex
Är det samfällighet eller brf
Var är anslutningspunkten till Samfällighetens nät.

Har ni haft möten med styrelsen om hur man kan lösa det på bästa sätt?
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Det är en samfällighet.
Jag vet faktiskt inte vart den är. De kommer gå in i var tredje hus är det sagt.
Jo det har varit informationsmöten. Stammarna är gamla och en relining behövs.
Det jag behöver är att känna en trygghet för mitt hus.
Jag själv känner att det behövs garantier för mig. Det är ju inget litet ingrepp.

Hälsningar
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Menar de att avloppsrör går från hus till hus? Det rimliga vore väl att varje hus är anslutet rakt ut till ett gemensamt rör utanför i gräsmattan eller gatan.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Nu måste vi få fram riktig bakgrundsinfo innan tråden spårar ur som vanligt. Vad ingår i samfälligheten?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
Bekanta har samma sak. Radhus med äganderätt. En samfälld sköter och äger rör för avlopp värme vatten mm som går under husen.
 
Jag måste säga att jag inte vet hur något ser ut under. Så dessa frågor kan vi nog skippa helt.
Jag är bara rädd för att det ska bli skador på mitt hus.
Jag inser ju att detta är en nödvändighet för helhetens bästa.
Så givetvis kommer de ju få gå in här om det är absolut nödvändigt och andra alternativ inte finns.
Min fråga är, kan jag på något sätt be samfälligheten om garantier/trygghet för mitt hus?
Vad händer om det blir skador på fastigheten och hur blir det med återställandet av golvet etc.
Det är det som är det viktiga för mig, att mitt hus lämnas i samma skick efter ingreppet.

Hälsningar
 
  • Gilla
attos
  • Laddar…
Svengberg Svengberg skrev:
Jag måste säga att jag inte vet hur något ser ut under. Så dessa frågor kan vi nog skippa helt.
Jag är bara rädd för att det ska bli skador på mitt hus.
Jag inser ju att detta är en nödvändighet för helhetens bästa.
Så givetvis kommer de ju få gå in här om det är absolut nödvändigt och andra alternativ inte finns.
Min fråga är, kan jag på något sätt be samfälligheten om garantier/trygghet för mitt hus?
Vad händer om det blir skador på fastigheten och hur blir det med återställandet av golvet etc.
Det är det som är det viktiga för mig, att mitt hus lämnas i samma skick efter ingreppet.

Hälsningar
Ur mitt perspektiv hade jag aldrig tillåtit det om jag inte var lagligen tvingad. Det du beskriver låter helt osannolikt. Du ska vara ute ur ditt hus i tre veckor. Ni har just renoverat. Ni får själva betala nytt golv. De ska göra ett 2x2 m stort hål (!!!) i ert vardagsrumsgolv. Historien låter helt barock och sålänge ni de facto äger ert eget hus så hade jag inte gått med på det, utan de får väl gå in på annan plats längs rören och starta sin relining-operation. Om det kostar samfälligheten 75000kr extra får det ju då göra det.
 
  • Gilla
MollyMoon och 22 till
  • Laddar…
Karlia
I mitt radhus äger inte samfälligheten rören utan varje hushåll äger och ansvarar för sitt eget. Rimligast om rören behöver bytas är dock att vi går samman och byter samtidigt.

Hur en relining går till har jag ingen aning om. Är det ett etablerat professionellt företag har de ju försäkringar som täcker. Har du pratat med företaget ni anlitat? Vad säger ditt försäkringsbolag?
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
Svengberg Svengberg skrev:
Min fråga är, kan jag på något sätt be samfälligheten om garantier/trygghet för mitt hus?
Vad händer om det blir skador på fastigheten och hur blir det med återställandet av golvet etc.
Det är det som är det viktiga för mig, att mitt hus lämnas i samma skick efter ingreppet.
Om rören behöver relinas lär det i alla händelser bli nödvändigt med större eller mindre ingrepp i ditt hus. Det rimliga borde ju vara att du får veta vilka alternativen är. Går det att göra utan att bryta upp ditt golv? Om det finns alternativ, hur mycket dyrare är de. Sedan ser jag som en självklar utgångspunkt att ditt hus skall vara i lika bra skick efter ingreppet som innan. Och att du har skriftliga garantier för detta.

Det är ju i ditt intresse att spara pengar åt samfälligheten. Så är det stora pengar att spara kan det väl mycket väl vara en poäng att låta dem bryta upp ditt golv. Men det är inte välgörenhet du sysslar med heller. Självklart skall du ha garantier för att det återställs.
 
  • Gilla
Kismet och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det rimliga är väl också att de 2/3 hushåpll som slipper detta ersätter de 1/3 hushåll som tar bördan.
 
  • Gilla
BiFuel och 12 till
  • Laddar…
Om vi gissar att samfälligheten har servitut för ledningarna (fast det är nog inte säkert). Då har samfälligheten också rätt att underhålla ledningarna. Normalt är ju att du som fastighetsägare inte har rätt att bygga på servitutsmark. Gör man det ändå så ligger på dig som har byggt att riva så ledningsägaren kommer åt sina rör, vid behov. I ett sådant här fall vore det ju lite orimligt.

Och vi får hoppas att samfälligheten ersätter skadorna (men det är inte självklart, om det finns ett servitut).

Alternativet till relining är ju att man gräver upp hela sträckan och byter rören, eller gräver för nya rör utanför husen, så får var och en gräva fram till det nya röret. Oavsett vilken metod man väljer så kommer det att bli minst lika stora ingrepp i husen. Relining är sannolikt den mest skonsamma lösningen.

Den här lösningen med gemensamma rör under husen är ganska vanligt i områden från 60 - 80 talet. Vi hade det i vårt första hus, ett parhus från -84. Men parhusen låg i en rad, och rören till hela längan gick under husen. Men det var en plintgrund i betong. Så ett ev. byte av rör skulle vara en ganska enkel operation.
 
  • Gilla
mångsysslaren
  • Laddar…
Själva håltagningen kommer nog inte att skaka så farligt. De kör troligen diamantsågning.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det rimliga är väl också att de 2/3 hushåpll som slipper detta ersätter de 1/3 hushåll som tar bördan.
Jag tror alla får betala lika mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.