Jag ska växla av en vägg i en gammal lada så att jag får större utrymme och bättre takhöjd. Se bilderna på hur jag tänkt göra. Är det någon som vet av erfarenhet vad det krävs för dimension på balken? Limträ eller stål? Eller är det någon som kan slå det på miniräknaren;) (snözon 2)
Är själv civ ing men tröttnade snabbt efter att ha bläddrat i limträhandboken ett tag:oops:
 
  • Interiör av gammal lada med rödmarkerade mått för planerad balkväxling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal lada med markerade linjer för planerad väggväxling för större utrymme och högre tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du förklara lite närmare vad du vill uppnå? En avväxling ger ju inte per automatik varken högre takhöjd eller större utrymme.
 
Hej!
Jag ska ta bort innergolvet i ladan som ligger över dom gula portarna. Portarna och betongmuren mellan dessa tas bort. Sedan ska jag gjuta en platta i marknivå som går hela vägen ut i samma ledd som den större gula porten till höger. Denna betongplattan byggs in med väggar och snedtak och en 4x4m vikport. Då får jag en ny verkstad på 120m2 med drygt 4,5 meter takhöjd istället för dagens verkstad som är på 40m2 och bara 2,4m takhöjd.
 
Då förstår jag bättre. För att få en uppfattning om vilka balkdimensioner som kan vara aktuella behövs måttsatta ritningar.En sektion och en fasadritning. Det går bra med måttsatta skisser. 11 m är en ganska rejäl balklängd. Det är möjligt att man behöver överväga någon form av fackverk. Generellt sett så väljer man stål när det är ont om plats på höjden, annars limträ. Fet senare är billigare, lättare och enklare att sammanfoga med övriga byggnadsdelar. Om du kan acceptera pelare på någon punkt blir allt mycket enklare.
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Tack för svaret. Någon form av fackverk kan vara en bra idé för att hålla ner dimensionerna. Vore dock intressant att veta ungefär vad som krävs att växla av en vägg som bär upp ett plåttak. 8m spännvidd mellan upplagen. Är det en 30,50,70cm limträbalk?
 
Men ska det inte in en port som är 4 meter bred?
Det måste ju vara någon sorts karm till den och karmen kan ju vara bärande.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Men ska det inte in en port som är 4 meter bred?
Det måste ju vara någon sorts karm till den och karmen kan ju vara bärande.

Protte
Ja fast väggen med port hamnar fyra meter utanför den väggen du ser på fasadbilden. Där nuvarande vägg är vill jag ha så stor öppning som möjligt.
 
Så stor öppning som möjligt...............
Ska du släppa in allsköns väderlek, typ åska, hagel och driv-is?
Ska det vara helt öppet, det normala är att man har vägg runt om med vissa undantag för fönster och dörrar.

Protte
 
Nej det ska inte vara öppet för väder och vind. Men som du ser på fasadbilden så är det en vinkelbyggnad. Jag ska bygga ett snedtak så att byggnaden blir fyrkantig. Porten hamnar då i den nya ytterväggen. Den nuvarande ytterväggen vill jag växla av så högt upp som möjligt och med så stor spännvidd som möjligt. Hoppas det förtydligade vad jag vill göra.
 
Skulle nog köra på stålbalk, en limträbalk som ska bära upp allt de där lär ju bli rejäl, en snörik vinter så lär ju det bli en väldigt vikt på taket som vilar på den balken, är det tänkt att snedtaket utåt ska hållas uppe av balken med då?
 
Har inte bestämt om snedtaket ska bäras av denna balken eller en egen. Vore dock intressant att veta mellan tummen och pekfingret vilka dimensioner vi pratar om vid avväxling av bara takets laster. 115x600 limträ kanske?
 
Jag efterlyste lite mått i inlägg #4. Utan sådana blir det bara gissningar.
 
Måtten syns på bilden som är tagen på insidan väggen. Balken är alltså totalt 10m och kan ha ett extra stöd en meter från var ände. Takets last kommer ner i två pelare enligt bild. Jag är just nu mest inne på att bygga en fackverksbalk som du föreslog tidigare.
 
Dessa guider är rätt bra för en hemmadimensionering. Finns nog en del för att ta upp hål i bärande väggar.

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering

Ibland passar inte typfallen exakt men med lite fantasi går det rätt bra att använda dem även lite utanför boxen. Sen kan man alltid ta till en dimension till för att vara på säkra sidan.

Tänk dock på att du behöver rätt seriösa upplag för att ta upp krafterna för en spännvidd på 8 m och jag skulle tro att det lär bli en skaplig stålbalk.... Pelare blir enklare och billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.