Hej!

Vi har ett fönster i huset som behövs bytas, alla andra fönster är moderna och fina. Jag förstår att det inte är ett superattraktivt uppdrag eftersom de flesta föredrar större arbeten, men de två offerterna jag fått tycker jag är rätt saltade. Är det rimligt att betala 7500 kr (innan rot) i arbetskostnad för att byta ett fönster? Borde jag ta in fler offerter eller är det bara att bita ihop? Vågar nog inte försöka göra det själv även om det är lockande... Fönstret i fråga är 14x12 och ska bytas till ett vridfönster.

Tacksam för svar.
/Olof
 
Att byta ett fönster tar en timme för ett par gubbar = 1500 kr. Tillkommer arbete för listning och fönsterbräda om det ingår.
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
A
Som föregående skribent upplyste är de 2 man.
Första fönstret är alltid dyrast.
Resa till dig. Från dig. Arbete. MARGINAL då du bett om fast pris. Ta dem på löpande och chansa isåfall, eller gör bytet själv.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Byt själv. Det är busenkelt.
 
Även om det bara tar några timmar så får du betala för en hel dag, eftersom dom troligtvis inte kan boka upp jobb till samma dag
 
Är etableringskostnaden inräknad i arbetskostnaden eller redovisas den separat i offerten? Jag beställde nyligen 3 st nya vridfönster. Etableringskostnaden låg på 2500 kr och var samma oavsett om jag beställde 1 eller 10 fönster. I den ingick exempelvis ett besök av säljaren för att kontrollmäta och lämna offert.
 
Som sagt, så små jobb blir onödigt dyra på fast pris. Antingen måste någon kolla förutsättningarna, för att kunna räkna på det. Eller så hugger de i ordentligt fär att täcka för allt de inte kollat. Skall de göra en ordentlig offert, där de räknat på saker som hur lättåtkomligt det är osv. så blir det dyrt att skriva offerten.

Leta reda på en lokal snickare med gott rykte, eller kolla om det pågår en ombyggnad någonstans i närheten.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Eller fråga bekanta, kanske någon har gjort såna byten själva.
 
Tack för alla svar! Min tolkning är att själva jobbet i sig inte är värt 7500 kr men pga av fastpris och startkostnader iom litet arbete gör att jag förmodligen inte får en billigare offert från andra firmor. Bra tips att kolla med lokal ombyggnad, synd bara att fönstrena har 8 veckors leveranstid...

@Nyfniken: Är det verkligen så enkelt? Finns det nån bra guide du kan peka mig till?

@Ajp: Den är inräknad, står bara "Totalt montering: 7452 kr". Dock har jag bara pratat i telefon med säljaren, de har inte varit här och mätt nåt.
 
O OlofSH skrev:
Är det verkligen så enkelt? Finns det nån bra guide du kan peka mig till?
Jag tittade på när de bytte hos mig. Kasetten låg infälld i en ram med 4 lister som höll den på plats. Bänd bort listerna, lyft ur kasetten. Knacka till spikarna och sätt tillbaka listerna.
 
Finns det ingen lokal enmansbyggfirma som kan ordna det där?
 
Hallonbåten
Går det byta utifrån? Stämmer måtten och finns 10-15 mm drevmån runt om? Bara palla under ochtrycka in mot befintlig smyg, då går det fort! finns det något att skruva i där hålen hamnar, i nya karmen? Tegelfasader kan ha tomrum . Går det ta ur nya fönstret ur karmen? .. Om du river fodret på utsidan så kolla att karmarna har samma yttermått..
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tittade på när de bytte hos mig. Kasetten låg infälld i en ram med 4 lister som höll den på plats. Bänd bort listerna, lyft ur kasetten. Knacka till spikarna och sätt tillbaka listerna.
Glöm vad jag skrev. Jag fick för mig att det bara var glaskassetten som skulle bytas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.