Vi bor i ett radhusområde där varje hus bara har en liten plätt trädgård som öppnar upp sig mot en större gemensam yta med träd och buskar. Vad tycker ni om att småbarn (3-4 år) kissar i trädgården? Ok på egen plätt, ok på gemensamma området eller inte ok alls?
 
JanneJanne123
Kissa gör man på toaletten oavsett ålder när man är så nära sitt hem. Vid potträning tycker jag dock det kan vara ok i trädgården i absoluta nödfall. Behöver man verkligen kissa när man är ute på annat håll gör man det diskret oavsett ålder och kön.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Ok för små barn, ibland är det bråttom. Så länge de inte kissar på samma ställe hela tiden luktar de inte

Har svårt att se någon tvinga ett barn och kissa på sig, när en buske finns i närheten.
 
  • Gilla
Schwen92 och 6 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Mer en principsak tycker jag. Att uppmuntra det beteendet leder till karlsluskar som ska stå och pissa i tid och otid, längs med vägar och i städer.
 
  • Gilla
  • Haha
Thomas_Blekinge och 8 till
  • Laddar…
harry73
Jag tycker att det är helt ok att kissa utomhus för alla, men det krävs mycket hänsyn var man kissar, t ex så att andra inte råkar får det på sig när de leker/bygger kojor i buskarna eller när man rensar ogräs, plockar bär, vill sola på gräsmattan, mm.

I en liten radhus trädgård utan mycket insyn är det därför mindre lämpligt att kissa än i en stor trädgård på landet. Och på allmänna områden kan det vara lämpligt för barn om det inte är en plats där man inte stör andra, men knappast för vuxna.

Ute på landet är det vanligare att kissa i det fria.
 
  • Gilla
växelventil och 5 till
  • Laddar…
j.erkers
Karlslusk som jag är så gödslar jag trädgården på väl utvalda ställen eller - hellre - pinkar i en vattenkanna så att jag kan spä ut gödslet och sprida det även där grannarna kan se mig. Växer riktigt bra!
(Detta med vattenkannan lärde jag mig av en gammal granne som sedan länge tyvärr huserar i en trång etta med jordvärme...)
 
  • Gilla
växelventil och 11 till
  • Laddar…
Hellre låta de kissa ute än i byxorna, men risken finns ju att barnen tycker att det är lite skojigt och spännande att kissa ute så de säger inte till förrän det är urakut. ;) Man får ju vara bra grinig för att säga till någon som hjälper ett litet barn att kissa, egentligen oavsett var det är (med undantag givetvis), men jag försöker oftast hitta en toalett om det går (till mina barn alltså), just för att de ska lära sig att säga till i tid och inte ta för givet att man alltid kan kissa till höger och vänster och hitan och ditan. :crysmile:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Ok överallt om det krisar, eller har någon potträning på din tomt? Det här kan bli en underhållande tråd ;)
 
  • Gilla
  • Haha
fremax och 4 till
  • Laddar…
Rent objektivt så är kissande utomhus ett naturligt del av kretsloppet som inte skadar naturen i motsats till våra WC med åtföljande reningsverk och hantering av avloppsslam. Se t ex: https://va-i-tiden.se/natverket/2020/04/27/10258/
Kiss är till skillnad mot bajs fritt från bakterier. Sen är det självklart att man tar hänsyn till omkringboende och vid behov kissar i en vattenkanna på undanskymd plats för att sen vattna med guldvattnet efter spädning med vanligt vatten.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Arasmus, vad tycker du själv?
 
Tycker det absolut är något man ska undvika. Speciellt i små radhusträdgårdar. Alla har toalett nära till hands.

Är det i skogen eller på en enslig lantgård spelar det mindre roll
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Är nog mest beroende på var man kommer från, har exempel från när mina barn var små och de hade lekkamrater från Sturbudan (Leksandsmål för Stockholm) och de kommer springande från skogen i vild panik för att hinna in på toan innan de pinkar i byxorna...
Påpekade för dem att "varför ställer du dig inte bara och kissar bakom ett träd?" får en blick av förvåning tillbaka ungefär som att de sett ett UFO:D

Jag är väldigt glad att bo som jag gör, ett mått på livskvalitet för mig är just att kunna slå en båge på valfri plats och lyssna på fågelsång.

I en radhusträdgård i stan blir det annorlunda, speciellt om vuxna män halar fram apparaten på mindre väl valda ställen.
 
  • Gilla
  • Haha
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Inomhus för vuxna! För barn i den åldern ok på sin egen plätt. I urakuta situationer för mindre barn i kanten/vid buske/bakomträd på den gemensamma.
 
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
Jag kissar var jag vill :p

Givetvis under förutsättning att det inte stör någon annan. Så jag försöker få till en lövkoja där jag kan leverera råmaterial till guldvatten. Att jag slipper traska in i huset med stövlar är ett plus i sammanhanget.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Arasmus, vad tycker du själv?
Jag vet inte riktigt :) Det är vår dotter som tycker det är lite spännande att kissa ute. Jag minns själv frihetskänslan av att kissa ute på vårt lantställe när man var liten, så jag vill inte ta ifrån henne det i onödan så att säga. Samtidigt så kan hon mycket väl gå på toa inne. Ville mest få lite känsla av hur folk tänker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.