Excel
Jag skulle gjort så att båda områdena vara öppen vissa dagar och övriga dagar är endast område 1 öppet. Omväxligen bör ske en tid roboten inte är ute och kör med risk att den fastnar i område 2.
 
Mellan dessa zoner räcker det med att jag gräver ner en vek pem slang och lägger begränsningskabel guidekabel i en och samma slang över hårdgjorda ytan?

Eller måste det ligga 2st slangar med ett mellanrum? Det ska inte klippas utan bara transporteras i mellan zonerna.
 
Suhagg Suhagg skrev:
Mellan dessa zoner räcker det med att jag gräver ner en vek pem slang och lägger begränsningskabel guidekabel i en och samma slang över hårdgjorda ytan?

Eller måste det ligga 2st slangar med ett mellanrum? Det ska inte klippas utan bara transporteras i mellan zonerna.
Du kan inte ha beg.kabel och guide i samma rör, de måste ligga separerad från varandra. Min 30 cm mellan guide och beg.kabel.
Se manual för beskrivning.
Med Husqvarna/Gardena kan du inte undanta korridoren från klippning. Roboten kan under klippfasen slinka in i detta område och och "klippa".
 
Ok tack. Ska kolla det märket som blir aktuellet. Men ligger de 30cm ifrån varandra så borde det bli en rakt och fin transport för klipparen och inte att den försöker vända och trixa åtmistone.
 
C
Suhagg Suhagg skrev:
Ok tack. Ska kolla det märket som blir aktuellet. Men ligger de 30cm ifrån varandra så borde det bli en rakt och fin transport för klipparen och inte att den försöker vända och trixa åtmistone.
När den går ut och hem från ett yttre område följer den guidekabeln, så det blir rakt och fint. Då har inte begränsningskablarnas placering någon inverkan på vägen.

Men om/när den irrar sig in i passagen under klippning kommer den att hålla på och trixa och vända eftersom det är smalt. Oftast resulterar det enligt min erfarenhet att den ganska snart vänder ut från passagen igen. Antar att man kan utforma passagen lite smart för att minimera risken för att den "fastnar" någon längre tid i passagen.
 
C cpalm skrev:
När den går ut och hem från ett yttre område följer den guidekabeln, så det blir rakt och fint. Då har inte begränsningskablarnas placering någon inverkan på vägen.

Men om/när den irrar sig in i passagen under klippning kommer den att hålla på och trixa och vända eftersom det är smalt. Oftast resulterar det enligt min erfarenhet att den ganska snart vänder ut från passagen igen. Antar att man kan utforma passagen lite smart för att minimera risken för att den "fastnar" någon längre tid i passagen.
Men passagen blir väl två begränsningskablar i samma rör över min hårdgjorda yta, 30cm ifrån ligger guidekabel i ett annat rör? Eller tänker jag fel?

Ska det vara begränsningskabel och guidekabel i ena röret och 30cm ifrån ligger den andra begränsningskabeln?
 
C
Suhagg Suhagg skrev:
Eller tänker jag fel?
Kan ha fel, men enligt min uppfattning måste du lägga de tre kablarna separat med > 30cm avstånd (guidekabeln i mitten). Det är så det är gjort hos mig iallafall.

Edit: Skrev felaktigt begränsningskabeln i mitten men menar så klart guidekabeln.
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Kan ha fel, men enligt min uppfattning måste du lägga de tre kablarna separat med > 30cm avstånd (begränsningskabeln i mitten). Det är så det är gjort hos mig iallafall.
Det låter vettigt. Får kolla upp det
 
C
Suhagg Suhagg skrev:
Det låter vettigt. Får kolla upp det
Notera att jag skrev fel. Guidekabeln i mitten så klart.
 
Kan detta vara något att mixtra med för att få den att köra så lite som möjligt över den hårdgjorda ytan?

3.10.7 Yttäckning och CorridorCut
Om arbetsområdet omfattar avlägsna områden
som är anslutna med smala passager är
funktionerna Yttäckning och CorridorCut
användbara för att få en välklippt gräsmatta i hela
trädgården. Funktionen Yttäckning används för
att styra produkten till avlägsna delar av
arbetsområdet. Funktionen CorridorCut används
för klippning av smala passager. En guidekabel
måste installeras för att dessa funktioner ska
kunna användas. Du kan ställa in högst tre
avlägsna områden.
Med funktionen Yttäckning följer produkten först
guidekabeln och lämnar den sedan efter en viss
sträcka och börjar klippa gräsmattan.
Funktionen CorridorCut är lämplig för att klippa
smala passager som är 60 cm–1.5 m breda.
Produkten rör sig i ett mönster för att täcka
passagens bredd. Produkten startar CorridorCut
vid det inställda avståndet från laddstationen. När
produkten når slutet av den smala passagen
fortsätter produkten att klippa gräsmattan som
vanligt.
Område A, cirka 50 %
Område B, cirka 30 %
Område C, cirka 20 %


---------------------------------------------------------
3.10.7.2 Ställa in funktionen CorridorCut
Notera: För att förhindra att gräset i den smala
passagen slits rekommenderar GARDENA att du
ställer in en låg procentsats för CorridorCut.
1. Utför steg 1–3 i Gå till menyn på sida 23.
2. Använd piltangenterna och OK-knappen för
att navigera i menystrukturen Inställningar >
Yttäckning > Område 1–3.
3. Använd piltangenterna för att välja området.
4. Tryck på OK-knappen.
5. Mät avståndet från laddstationen till början
av den smala passagen. Mät längs med
guidekabeln. Se Mäta avståndet från
laddstationen på sida 27.
Notera: Se till att avståndet till CorridorCut är
inuti den smala passagen.
6. Tryck på piltangenterna för att välja
avståndet.
7. Tryck på OK-knappen.
8. Använd piltangenterna för att välja % av
klipptiden som produkten måste börja att
klippa i den smala passagen.
9. Använd piltangenterna och OK-knappen för
att välja Mer > CorridorCut.
10. Tryck på OK-knappen för att aktivera
CorridorCut.
11. Tryck på knappen TILLBAKA.
 
Jag är förvånad att det inte finns klippare som är lätta att styra till olika zoner.
Jag hittade ingen när jag letade i alla fall. Skulle vilja ha en som jag skulle kunna styra när den klipper olika ytor, typ mellan kl 17 - 23 klipper den inte ytan där jag vill sitta och grilla på kvällen utan då klipper den på andra ytor, och ytan där jag grillar klipps på morgon förmiddag istället.

Eller som i mitt fall där jag har en grusgång där klipparen måste passera för att komma till en liten yta vid sidan om, denna gång parkerar mina gäster bilen på, då skulle jag vilja att den lilla ytan klipptes bra på natten mellan kl 2 - 3, och därmed minimerar man risken att den går in under en bil som kommer på besök och fastnar för att sedan bli överkörd.

Och i TS fall skulle det väl inte vara svårt att skapa två zoner med en transportväg mellan som inte klipps, och man kan då välja att zon 1 klipps en viss tid, och zon 2 en annan, och klipparen hittar till den lilla zonen via en guidekabel som går på den hårdgjorda ytan.

Den tillverkare som får till en pålitligt system för detta tror jag hittar en hel del kunder.

Nu har jag inte följt utvecklingen det sista året så det har kanske hänt något??
 
E etompau skrev:
Tror inte du h
.

Det finns grunkor från fristående firmor som gör att det går att automatiskt blockera att klipparen slinker in i korridorsområdet.
Är det något relä? Någon länk eller tips på vad jag borde ha?
 
A Alexn72 skrev:
Du kan faktiskt lösa det relativt enkelt. Både manuelt eller automatiskt.
Säg att klipparen tillåts klippa mellan kl 13 och 14.
Den automatiska varianten innefattar ett växlande relä som är tidsstyrt mellan kl 12 och 15.
Den manuella är att du lägger en kabeln över stället där den har sin passage.
Kabeln ska vara en del av slingan och får inte brytas.
Den blå symboliserar lösning med relä. Och den röda är den manuella.
Sen får du ställa att klipparen ska gå åt de håll och x antal meter så den hamnar i extra utrymmet.

Blå skiftar mellan att vara serie eller parallellkopplad och den röda ersätter den vanliga kabeln.
Finns det något färdigt att köpa eller vad behöver jag för att bygga den blåa automatiska varianten?
 
Tror inte det finns nått att köpa. Du behöver en timer och ett växlande relä.
Har du koll på hur man bygger?
 
A Alexn72 skrev:
Tror inte det finns nått att köpa. Du behöver en timer och ett växlande relä.
Har du koll på hur man bygger?
Nä inte exakt. Önskar gärna hjälp tack. Har du några prylar att rek?

Tänker mig en timer jag kan ha veckoschema på. Gärna 12v lösning för att göra det enkelt. Verkar det vettigt?

Sen är det guidekabeln men den kanske man inte behöver bry sig om. Är min zon2 avspärrad med reläet så tror väl klipparen bara att nu är det detta området jag har och inget mer.

Timerförslag

https://palyset.se/p/digital-timer-12v-med-7-dagars-programmering
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.