Hej alla smarta killar och flickor
Har problem med en ny garageport,som beställdes från Polen genom svenska företaget med samma namn.
Det är rullport,som kom med en skadad del,som efter klagan byttes rätt snabbt. Men den delen kom utan skruvhåll (den är i metall)och låset till motor på porten,måste skruvas själv. Hoppsan. Sen vid upprullning av porten (det är ju rullport) fick vi se små utgjutningar i lacken,små men iallafall . Mera än 6 stycken. Igen kom man med klagan genom sms (hela tiden med nytagna foton på skador) och fick vi prisavdrag 4% på 10 661 kr som var summan på slutfaktura. (innan dess betalades 5000 kr i handpenning) Alltså rullporten kostade 15 661 kr.
Troligen har jag tappat stinget,då sms-ade jag OK. Men när vi kom igen till rullporten,kom fram nya skador,sprucken metall på nedre delen av rullskenor,på två ställen.Fel från fabriken,redan från början.
Blev sur (är tjej) då vi ska hänga rullporten för egen maskin (själva) och det dyker skador en efter en. Samt fattas det kablar till fotoceler,skruvar ( som ska troligen inte finnas i förpackning) samt instruktioner till alla delar (montering inte så enkel som man tror) (det behövs skriva att: motor kopplas..där...skruvas här..) osv.
Frågan; avdrag på priset,och i vilken storlek 10-25 % ) Byte av varan är ej påtänkt,det skickas från Polen i pandemitider,kan komma fram i juli. Vill ha goda råd ,då sluträkning betalas om 4 dagar.????
Med varma hälsningar till alla erfarna köpare/säljare
Aprilmaj
 
  • Gilla
Ulf123
  • Laddar…

Bästa svaret

Avdrag på priset måste vara överenskommet mellan båda parter. Om avdrag är ensidigt bestämt av ena parten så leder det sannolikt inte till en avslutad affär.
Om du däremot innehåller all betalning och skriftligen meddelar säljaren att du ”bestrider betalningsansvar då levererad vara inte motsvarar det som överenskommits” så tvingar du säljaren att agera och föreslå åtgärder eller prisreduktion. Det är säljaren som har ansvar för att fullgöra sin del av överenskommelsen och du skyndar på den processen genom att bestrida betalningsansvar.

En lärdom av detta borde också vara att köper man såna här saker av utländsk leverantör, oavsett om de har svensk brevlåda eller ej, så är man lågprioriterad när nåt går snett.
 
  • Gilla
Aprilmaj
  • Laddar…
Jag är inte riktigt med på felbeskrivningen.

Lackskadorna, är det bara estetiskt, eller är det blåsor där lacken inte sitter fast ordentligt. I så fall kommer ju porten att behöva målas om ganska snart. SKulle inte nöjt mig med annat än omleverans i så fall. Är det bara en komsetisk miss och den är liten så kanske 400 är rimligt.

Skenorna med sprickor. Är det sprickor som har en funktionell påverkan, är skenan belastad där? Om det också bara är estetiskt, går det att se på mer än 1m avstånd?

Vid hantverksmässig målning brukar besiktningsregler säga att missar som inte syns på en meters avstånd är acceptabla. Nu är ju detta en industritillverkad produkt, där man kan ställa högre krav. Men det kan vara ett riktmärke. Syns det på en meters avstånd så är det ett relativt grovt fel.
 
Redigerat:
O Olaf3 skrev:
Avdrag på priset måste vara överenskommet mellan båda parter. Om avdrag är ensidigt bestämt av ena parten så leder det sannolikt inte till en avslutad affär.
Om du däremot innehåller all betalning och skriftligen meddelar säljaren att du ”bestrider betalningsansvar då levererad vara inte motsvarar det som överenskommits” så tvingar du säljaren att agera och föreslå åtgärder eller prisreduktion. Det är säljaren som har ansvar för att fullgöra sin del av överenskommelsen och du skyndar på den processen genom att bestrida betalningsansvar.

En lärdom av detta borde också vara att köper man såna här saker av utländsk leverantör, oavsett om de har svensk brevlåda eller ej, så är man lågprioriterad när nåt går snett.
H hempularen skrev:
Jag är inte riktigt med på felbeskrivningen.

Lackskadorna, är det bara estetiskt, eller är det blåsor där lacken inte sitter fast ordentligt. I så fall kommer ju porten att behöva målas om ganska snart. SKulle inte nöjt mig med annat än omleverans i så fall. Är det bara en komsetisk miss och den är liten så kanske 400 är rimligt.

Skenorna med sprickor. Är det sprickor som har en funktionell påverkan, är skenan belastad där? Om det också bara är estetiskt, går det att se på mer än 1m avstånd?

Vid hantverksmässig målning brukar besiktningsregler säga att missar som inte syns på en meters avstånd är acceptabla. Nu är ju detta en industritillverkad produkt, där man kan ställa högre krav. Men det kan vara ett riktmärke. Syns det på en meters avstånd så är det ett relativt grovt fel.
Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Hej alla smarta killar och flickor
Har problem med en ny garageport,som beställdes från Polen genom svenska företaget med samma namn.
Det är rullport,som kom med en skadad del,som efter klagan byttes rätt snabbt. Men den delen kom utan skruvhåll (den är i metall)och låset till motor på porten,måste skruvas själv. Hoppsan. Sen vid upprullning av porten (det är ju rullport) fick vi se små utgjutningar i lacken,små men iallafall . Mera än 6 stycken. Igen kom man med klagan genom sms (hela tiden med nytagna foton på skador) och fick vi prisavdrag 4% på 10 661 kr som var summan på slutfaktura. (innan dess betalades 5000 kr i handpenning) Alltså rullporten kostade 15 661 kr.
Troligen har jag tappat stinget,då sms-ade jag OK. Men när vi kom igen till rullporten,kom fram nya skador,sprucken metall på nedre delen av rullskenor,på två ställen.Fel från fabriken,redan från början.
Blev sur (är tjej) då vi ska hänga rullporten för egen maskin (själva) och det dyker skador en efter en. Samt fattas det kablar till fotoceler,skruvar ( som ska troligen inte finnas i förpackning) samt instruktioner till alla delar (montering inte så enkel som man tror) (det behövs skriva att: motor kopplas..där...skruvas här..) osv.
Frågan; avdrag på priset,och i vilken storlek 10-25 % ) Byte av varan är ej påtänkt,det skickas från Polen i pandemitider,kan komma fram i juli. Vill ha goda råd ,då sluträkning betalas om 4 dagar.????
Med varma hälsningar till alla erfarna köpare/säljare
Aprilmaj
O Olaf3 skrev:
Avdrag på priset måste vara överenskommet mellan båda parter. Om avdrag är ensidigt bestämt av ena parten så leder det sannolikt inte till en avslutad affär.
Om du däremot innehåller all betalning och skriftligen meddelar säljaren att du ”bestrider betalningsansvar då levererad vara inte motsvarar det som överenskommits” så tvingar du säljaren att agera och föreslå åtgärder eller prisreduktion. Det är säljaren som har ansvar för att fullgöra sin del av överenskommelsen och du skyndar på den processen genom att bestrida betalningsansvar.

En lärdom av detta borde också vara att köper man såna här saker av utländsk leverantör, oavsett om de har svensk brevlåda eller ej, så är man lågprioriterad när nåt går snett.
 
Hej igen smarta killar
Har tagit vara på två svar,och skickade skriftlig meddelande (dokument) till försäljaren att jag bestrider faktura och väntar på prisreducering.Innan dess fick jag mail att de i Sverige ( POLFENDO) väntar på svar från fabriken POLFENDO i Polen.
Tycker att det är de som säljer i Sverige (registrerade som svensk företag) har ansvar.. Inte fabriken i Polen. :
Har skrivit till säljaren (svenska säljaren) att jag kräver prisavdrag på två skador: den delen som kom skadad i transporten
(som byttes mot en ny hölje,som ska bytas på motor)Den kom utan borrade hål i metall,samt man ska skruva bort/ flytta gamla hölje ,flytta motor/låset, borra igen,flytta igen/ borra till låset,osv allt med en tung motor. Montören ville ha 1500 kr.
Och förfarande kvarstår utgjutningar i metall på rullridån . Det är inga bubblor i lacken,det är utgjutna märken som kommer att synas på fronten av ridån. Summa summarum ska de göra prisavdrag på 2000 kr från 15 200 kr.
Det är inte mer än över 10 % . Vad ni tycker,??
Behöver man fråga fabriken för så lite ?.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.