Vi har precis rivit ner en gammal bastu i källaren som troligtvis byggdes nån gång på 70-talet. Bastun har vi aldrig använt under den 15 år vi bott i huset då den varit väldigt ofräsch. När bastuväggarna togs bort så noterade vi att träreglarna var fastsatta direkt mot stenväggen och för att försänka dom har man skurit bort material i väggen som under putsen består av träullit (om jag fattat helt rätt). Givetvis plockade vi bort allt trä mot ytterväggen.

Frågan är nu hur man på ett bra sätt lagar väggen. Min tanke är att fylla igen hålen och därefter putsa och måla väggen men hur? Kan man tex. fylla håligheterna efter träreglarna med fogskum och putsa direkt ovanpå? Eller är det värt att försöka få tag i träullit och byta ut skivorna? Jag trodde inte det gick att få tag i träullit längre men tydligen går det: https://www.traullit.se/product/produkter/yttervagg/putsbarare/

Nån som har ett förslag? Se bifogade bilder.
Källarvägg där basturegler avlägsnats, visar träullit och puts som behöver repareras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre skadad vägg med borttagna träreglar och synlig träullit under putsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad källarvägg med avlägsnade träreglar, där putsen exponerar underliggande träullit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fogskum är bara elände. Jag skulle fylla håligheterna med putsbruk och därefter putsa finputsa väggen. Måla med silikatfärg eller annan diffufionsöppen färg.
 
Tja, det kanske är lösningen.

Det lär hur som helt gå åt en hel massa putsbruk. Det som kanske inte syns på bilderna är att träullitplattorna längst ner tyvärr är nästan helt borta, Det är bara delar av materialet kvar. Där blir det inte så lätt att fylla på med putsbruk utan där måste man fylla hela ytan med något, men det kanske funkar med putsbruk? Djupet som måste fylla upp med något är 5-6 cm. Finns det putsbruk som klarar den tjockleken eller får man ta det i omgångar? Tipsa gärna om lämpligt putsbruk, jag har inte så bra koll på vad som finns och som är lämpligt i detta fall.

Vad tror du om alternativet att istället montera upp nya plattor? Då slipper man ju putsbruk och kan gå direkt på finputsa väggen?
 
Har för mig att det finns renoveringsskivor av lättbetong.

Ett annat alternativ om du tycker att det blir mycket bruk kan ju vara att putsa in kroppar av tex lecaplattor.
 
Det var Ytong renova jag måste ha tänkt på och de verkar vara för lite större skala.
 
ta ner allt och putsa om väggen eller sätta klinker då får du en vägg som andas
alternativt platon matta på väggen stålreglar stenull plyfa och sen gips
 
I ikeo skrev:
ta ner allt och putsa om väggen eller sätta klinker då får du en vägg som andas alternativt platon matta på väggen stålreglar stenull plyfa och sen gips
Nja, det blir nog inte så bra, men tack i alla fall för tipsen. Det här handlar om runt 2 meter av hela källarväggen och river man ner alla skivorna och bara putsar på betongen (fattade jag dig rätt?) så får man ju en nivåskillnad mot den oskadade väggen på kanske 5-6 cm. Källaren är dränerad med platon på utsidan och det räcker bra då vi (ännu) inte fått fuktgenomslag. Jag vill absolut behålla samma tjocklek på väggen som den omgivande oskadade källarväggen och vill "bara" ersätta den ullit som saknas eller är skadad. Sen på med puts och avsluta med en silikatfärg.

Frågan är bara hur man ersätter den saknade/skadade träulliten? Jag slängde iväg ett mail till tillverkaren av träullit för att fråga om tips. Återkommer om/då jag får svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.