Jag läser att Älvsjö mässan vill lägga på 25 % på sina fakturor för material gentemot kommunen.

Nu kan vi sluta träta, det är fastställt vad som är rimligt,gängse påslag.

25% kan alla hantverkare lägga på, det är gängse påslag.
 
Länk?

Sen är det skillnad på gängse pris och påslag.
 
Nu framgår det ju iofs. inte vilka förutsättningar det finns. Tror inte att det går att använda som en "laglig" nivå i andra sammanhang. Ex. så finns ju reglerna om "skäligt pris" (i det fall man inte avtalat om ett pris) i konsumenttjänstlagen, den gäller inte mellan ett företag och kommunen. Huvudverksamheten i det här fallet är ju en lokaluthyrning, troligen debiterar inte mässan för arbetstid (hyresgäster brukar inte betala timtaxa för fastighetsskötare), därmed är troligen samtliga moment i materialhanteringen täckta genom materialpåslaget. En hantverkare utför delar av materialhanteringen på debiterad arbetstid. Påslaget skall i huvudsak täcka den hantering som sker utanför debiterad arbetstid.
 
  • Gilla
krzysgro och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Länk?

Sen är det skillnad på gängse pris och påslag.
Stod i Expressen tror jag eller Aftonbladet
 
Det är brukligt att faktiskt länka till de uppgifter man hänvisar till istället för att be alla andra leta själva...
 
A
Från artikeln,är väl 10% påslag som nämns?

'Mässan har, i sin uträkning, dessutom flaggat upp för att de vill lägga på 25 procent på fakturorna för underentreprenörers arbetade tid, inhyrt material och köpta tjänster. Mässan vill också lägga på 10 procent på fakturorna för material som de köper in till sjukhuset'
 
https://www.expressen.se/nyheter/-braket-om-hyran-for-faltsjukhuset/

Detta påslag på 25 % är ju mest troligt oerhört lågt. Det är något som mässan har som absolut minimum eftersom, man vill ju inte skinna någon i Corona tider, och mässan är säkert tacksam att de fick hyra ut något alls i dessa tider.

Detta påslag borde vara lägre än skäligt pris. Jag kommer lägga på 25% på mitt inköpspris med mässan som min ledstjärna
 
Handyman 1 skrev:
Från artikeln,är väl 10% påslag som nämns?

'Mässan har, i sin uträkning, dessutom flaggat upp för att de vill lägga på 25 procent på fakturorna för underentreprenörers arbetade tid, inhyrt material och köpta tjänster. Mässan vill också lägga på 10 procent på fakturorna för material som de köper in till sjukhuset'
Om man kan lägga på 25% för att man hyr en stämning. Då kan man göra det för att man köper in en blandare också.
 
Ärligt talat förstår jag inte alls hur du kommer fram till att det nu är fritt fram att begära 25% påslag på allt.
Detta utifrån att ett företag vill lägga på ett påslag på 25% på Underentreprenörers fakturor när dessa ska faktureras vidare till en region.

Känns mycket som att du jämför äpplen och päron just nu.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ärligt talat förstår jag inte alls hur du kommer fram till att det nu är fritt fram att begära 25% påslag på allt.
Detta utifrån att ett företag vill lägga på ett påslag på 25% på Underentreprenörers fakturor när dessa ska faktureras vidare till en region.

Känns mycket som att du jämför äpplen och päron just nu.
Dessa företag som tex mässan osv de drivs av icke hantverkare. Alltså samma typ av människor som ni som hatar hantverkare på detta forum.
Jag gör som ni gör :D
 
:thinking:
Är du ute efter en seriös och konstruktiv diskussion eller vill du bara spy galla på kunder som inte står med mössan i hand och tackar för att herr hantverkade gjorde dem ynnesten att komma och besöka dem?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
:thinking:
Är du ute efter en seriös och konstruktiv diskussion eller vill du bara spy galla på kunder som inte står med mössan i hand och tackar för att herr hantverkade gjorde dem ynnesten att komma och besöka dem?
Lite av varje ;)

Men ni debatterar inte dessa saker alls om det inte är en hantverkare som lägger på några spänn för då jävlar är det FEL
 
Jag förutsätter att en region har större kompentens inom upphandlingsområdet och kan avgöra om vilka påslag som accepteras.
Det är stor skillnad mellan en region och en privatperson, speciellt då konsumentlagstiftningen endast är applicerbar på den senare.

Sedan kan man givetvis ifrågasätta användandet av våra skattepengar.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag förutsätter att en region har större kompentens inom upphandlingsområdet och kan avgöra om vilka påslag som accepteras.
Det är stor skillnad mellan en region och en privatperson, speciellt då konsumentlagstiftningen endast är applicerbar på den senare.

Sedan kan man givetvis ifrågasätta användandet av våra skattepengar.
Dem har ingen kompetens alls det är ju sådana som ni som jobbar där. Du såg väl KS 1,2 mille för att byta en dörr och karm (y)
 
Okej, jag lägger ner, inte lönt att lägga energi på att försöka diskutera med dig...
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.