Hej!

Det börjar bli dags att få igång vår nyköpta S600, så vi kikar på installationen av begränsningskabeln. Vår tomt har ett par sträckor av gräsmattan som inte är helt färdigetablerade ännu, det är lite "diken" mot tomtgräns som vi behöver fylla med jord och sedan så nytt gräs. Denna utfyllnad kommer dock inte ske på ett tag.

Det jag klurar på ifall det är möjligt att lägga ut begränsningskabeln så som vi vill ha den i framtiden, när ytorna är iordninggjorda, men sedan dra in den innanför "dikena" och lägga överskottet som öglor ut från mattan som ska klippas. På så sätt slipper vi klippa och skarva kabeln när ytan senare utökas. Kommer klipparen bli konfunderad om den känner av öglor på bortsidan s a s av begränsningskabeln?

Gick det att förstå det där? :thinking::giggle:
 
Min Automower klarar det utan problem, så det går säkert bra för dig också.
 
Tack Peter!

Så du har gjort just så, att du lagt ut överskottet av kabeln i öglor som pekar bort från gräsmattan?
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Tack Peter!

Så du har gjort just så, att du lagt ut överskottet av kabeln i öglor som pekar bort från gräsmattan?
Det går utmärkt att göra så, eller att du lägger kabeln längs sig själv (så du får tredubbelt en sträcka). Jag gör båda och det går fint.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Det måste väl vara just tredubbelt (som det blir per automatik om man lägget ut en ögla), för två kablar som löper parallellt med varandra tar väl ut varandra...som när man skapar öar?
 

Bästa svaret

P Paxman skrev:
Det måste väl vara just tredubbelt (som det blir per automatik om man lägget ut en ögla), för två kablar som löper parallellt med varandra tar väl ut varandra...som när man skapar öar?
Exakt.
För att få ”extra sladd” för framtida behov drar du ut slingan, sen tillbaks längs dig själv, och så tillbaks igen. Gör så tighta vändningar som möjligt utan att knäcka kabeln.
Så slipper du ha en massa loopar utanför gräsmattan du inte har koll på.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Vi la ut hela rullen (150 m) idag, och gjorde precis så på ett ställe där vi behöver ta bort lite rötter och annat. Nu måste vi vänta på leverans av mer kabel och peggar...det går åt mer än man tror! Vi har ändå bara runt 300 m2 gräs på tomten, men det är u-form på mattan så det blir många sträckor kabel...lägg till ett par öar och guidekabel längs hela u:et så drar det snabbt iväg.
 
Ett enklare sätt kan vara att lägga överskottskabeln som en ring/spole under en sten. Fast spolen får inte ha för många varv för då upplever stationen det som en hög induktans och slutar jobba. Men jag har rullat upp ett tiotal meter på detta sätt.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Vi la ut hela rullen (150 m) idag, och gjorde precis så på ett ställe där vi behöver ta bort lite rötter och annat. Nu måste vi vänta på leverans av mer kabel och peggar...det går åt mer än man tror! Vi har ändå bara runt 300 m2 gräs på tomten, men det är u-form på mattan så det blir många sträckor kabel...lägg till ett par öar och guidekabel längs hela u:et så drar det snabbt iväg.
Jo, det drar iväg rejält.
Jag letade upp lite information tidigare idag om vad jag beställde förra året vid installationen och summerade 1100m kabel och 900 märlor. Då grävde jag dessutom ner mer än hälften av kabeln plus att jag vet att jag köpt minst en rulle sladd i fysisk butik. Blev 100 nya meter beställda idag, men numera gräver jag enbart ner kabeln. Lika omständligt som att märla, men bättre resultat.
 
Igår kom rullen med extra kabel, så det var dags för skarvning. Då jag är en person som är proaktiv istället för reaktiv så vill jag alltid göra saker med tanke på vad som KAN hända istället för att invänta att de händer. Jag har därför en aversion emot den typ av skarvkopplingar (även kallade "norska skarvar") som verkar vara lite standard inom robotgräsklipparkulturen. Alltså typen som kläms ihop och en "kniv" skär igenom kabelisoleringen och då även skapar kontakten. De har en tendens att glappa efter ett tag, speciellt i krävande miljöer, och jag ser framför mig en rätt jobbig felsökning när så sker med en begränsningskabel en bit ned i jorden. Nu tror jag säkert att de 3M-kontakter, med dielektriskt fett som medföljer, är rätt OK ur korrosionssynpunkt...men det är fortfarande kniv-tekniken.

Jag drog därför in kabeln genom köksfönstret och riggade upp mina lödverktyg på köksbordet:

Skarvning av kabel med lödverktyg och synlig lödning på träbord, skyddad av svart krympslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två gröna kablar hålls samman för lödning, fixerade i hjälphandverktyg på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grön kabel skarvad med svart krympslang och smältlim, säkrad med verktyg på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Genom att avsluta med krympslang med smältlim blir skarven 100% tät och det är ingen risk att det uppstår någon korrosion med dålig kontakt som följd.

Jag kommer även byta ut de ändkontakter som ansluter kablarna till basstationen, de som skickas med roboten är också "norska skarvar" fast helt utan dielektriskt fett. Här kommer jag använda flatstiftshylsor med krympslang och smältlim som kläms med en riktig presstång. Bilder på detta kommer senare.
 
Jag har också många punkter med "fram-tillbaka-fram" för att få lite mån vid justeringar.

Har också bytt till att löda skarvar och krympslang med lim, har dock mina lite längre än dina =)
 
Mina skarvpunkter är så långt ute i naturen att det inte finns några lödkolvar där så jag får ta till det nästbästa. Dessa knivskarvar känner jag inte till, är det det som medföljer som originalutrustning? Jag använder klämhylsor plus krympslangar med lim, funkar hyfsat.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har också många punkter med "fram-tillbaka-fram" för att få lite mån vid justeringar.

Har också bytt till att löda skarvar och krympslang med lim, har dock mina lite längre än dina =)
Vad är det som är lite längre menar du?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Mina skarvpunkter är så långt ute i naturen att det inte finns några lödkolvar där så jag får ta till det nästbästa. Dessa knivskarvar känner jag inte till, är det det som medföljer som originalutrustning? Jag använder klämhylsor plus krympslangar med lim, funkar hyfsat.
Det finns fina portabla lödkolvar, antingen gasdrivna eller med batteri. ;)

Japp, originalskarvdonen är "knivskarvar", både skarvarna och kontakterna för att koppla in i laddstationen.

EDIT:

Det går också bra att använda rörkabelskor med krympslang med smältlim som isolering.
 
Där var jag otydlig, har en längre bit krympslang så att jag har 2-3cm överlapp på varje sida av isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.