Vi har direktavläsning av vår elförbrukning och elleverantören tillhandahåller all statistik på sin hemsida.

Eftersom man är lite av en siffernörd så kan man inte låta bli att analysera dessa siffror lite.

1 1/2 plans Elementhus byggt 1989, dock bara bottenvåningen som är uppvärmd idag (85 m2) med vattenburen el + 25m2 garage med direktverkande el.

Vår elförbrukning finns på:
http://w1.835.telia.com/~u83508521/el.htm

Tycker att det är lite i överkant med tanke på att övervåningen inte är inredd, dock så är det endast 200mm isolering i mellanbjälklaget.
 
Åhh, gud så vackert.
Vore det inte så fult med karlar som gråter, hade jag nästan fällt en tår. ;)
 
Nybyggt Älvsbyhus 030610. Oinredd ovanvåning, två personer, ca 21 grader inne. Södra norrlandskusten, 121m2 bottenplan. Tot förbrukning hittills 4500kW.
Okt. 650
nov. 840
dec.1050
Börjar tro att vi nästan kan hamna under 10.000 kW/år.
Har en Tulikivi som vi eldar med, kanske därför förbrukningen är så låg.
 
Yoh,
Relativt nyinflyttad i hus från 1935, okänd isolering men tegelfasad sedan 60-talet. Relativt rymlig kallvind och källaren resp boytan är på 65kvm vardera. Vattenburen värme med panna från -85 och ingen inomhustermostat -> måste finjustera värmen även vid mindre temperaturskiften ute.

Siktade på ~20 grader i källare och boyta vilket gav en månadsförbrukning i december på ca 4300kWh.

Drog av värmen i källaren och justerade lite pryttlar på pannan och siktar nu på en förbrukningen (exkl sista veckans köld) om ca 2700kWh. Har då 15-16 grader i källaren som jag är lite osäker på om det är så bra...

Utrymme för justering av ventilation och ytterligare skruvande på pannan finns kanske.


Håkan
Stockholm
 
IVT 495, 108 kvm (övervåningen ouppvärmd), stockholmsområdet, 150 m markslingor, ännu ingen kamin (kommer i veckan! :D):

1 maj - 30 sep: 2 558 kWh
1 okt - 30 nov: 1 665 kWh
dec: 1 697 kWh
jan: 2 013 kWh

Notera att under knappt två veckor i december gick all uppvärmning på elpatron pga luft i markslingorna.
 
Vilken vinter! En äkta villaägarvinter! :)

4453 kwh 1/11 - 8/2 inkl hushållsel.

Stockholm, två plan, 85 kvm bottenyta. 21-22 grader inomhus.
Eldat? Inte mycket den här säsongen tyvärr. Måste hugga ved i vår!
 
Har just gjort en liten uppföljning:

Från 3 Feb 2003 till 3 Feb 2004:

Total förbrukning ink hushållsel: 21691 kWh.

Värme+vv: 11306kWh

Bara VV: 2391 kWh; Bara Värme 8915kWh

Start/stop VP: 3732st
Gångtid VP: 2872h
Gångtid Elp: 11h tillskott, totalt 400h (@6kW) som beror på att VP ej kopplades in förrens den 12 februari 2003 samt en driftstörning under hösten då VP var avstängd.

Årssnitt gångtid: 46minuter per start.

Huset är byggt -46, cirka 280kvm ink garage och källare. Uppenbarligen är förlusterna i huset extremt stora eftersom vi inte ens håller halva ytan >20grader vintertid. Detta beror mycket på att renovering pågår vilket gör att det finns lite hål etc lite här och där, dessutom går det inte att skärma av ouppvärmda ytor. Huset är beläget i Stockholm.

Vad gäller gångtider etc kommer vi nog se helt andra siffror när huset är isolerat och alla ytor värms upp. Dessutom kommer behovet av framlednings temp sänkas iochmed att golvvärme ersätter radiatorer vartefter renovering sker. Årsvärmefaktorn är väl inget att hurra över just nu.

Den som vill bli vettskrämd kan ju fundera på vad detta kostat om vi kört vidare med elpannan som satt i huset när vi köpte det....
 
I dag är det ett år sedan en Varmitek 8TBR flyttade in i våran källare. Huset är byggt 1936, tilläggsisolerat med treglas, 129kvm, i Mölndal [mu:ndål]. Borrhål 160m, 142m aktivt. Tidigare eluppvärmning med dryg 20 MWh/år plus hushållsel. En man och fem kvinnor i huset = dygnsvattenförbrukning över 500 liter = mycket duschande och badande och svårigheter att få ha TV:n i fred för att få titta på Motorjournalen på tisdagskvällarna eftersom det sänds så mycket såpor samtidigt.

Pumpen har under detta året sugit i sig 5238 KWh, och utav dem står elsteget för 610 kWh. 440 timmars driftstid har pumpen ägnat åt varmvattenproduktion, men styrdatorn kan inte tala om i vilken omfattning det var ena eller bägge värmepumpsstegen som sysslade med detta. Hushållselen snittar ca 30 kWh per dag.
 
Elen kopplades på 4/9 2003 och vi flyttade in 24/10. Hittills har vi haft följande elförbrukning.

sep-okt: 3881 kWh = 67 kWh/dag
nov: 1304 kWh = 43 kWh/dag
dec: 1616 kWh = 52 kWh/dag
jan: 1935 kWh = 62 kWh/dag
feb: 1454 kWh = 50 kWh/dag
mar: 1240 kWh = 40 kWh/dag


Huset är ett Älvsbyhus på 158 kvm på 1½ plan och vi har en kakelkamin som vi endast trivseleldar i. I övrigt värms huset av en Nibe Fighter 310P. Inomhustemperaturen är ca 20 grader. Vi är två vuxna och två barn. Vi har ingen torktumlare och vi kör aldrig torkskåpet. Vi bor i Järfälla utanför Stockholm så vi har ju inte direkt "norrlandsväder".
 
Inger-Pinger skrev:
Vad är en Nibe fighter 310P för slags? Är det en ren frånluftspump eller?

Stämmer Er verkliga kostnad med den ni fick i huskalkylen. Jag fick en offert från Älvsbyhus. De angav då driftskostnaden till 1500 kr inklusive allt... De hävdade bestämt att det stämde med tidigare byggda villor. Vilket jag vägrade tro på...
Vatten ca 3-4000 kr/år, hem-villafsk ca 3-5000 kr/år, sopor ca 2000 kr/år PLUS uppvärmning och hushållsel.

Fantastiskt att ni klarar Er utan att köra igång torkskåpet!
Min torktumlare går varje dag. I torkskåpet hänger jag tvätt på tork - men kör inte igång det. Nu har jag småpjoddar i huset men ändå...
Niben är en frånluftsvärmepump.

Jag har inte fått full koll på alla utgifter ännu då vi bara bott här i 5 månader. Men när jag kollar på vår kommuns hemsida verkar det som om vi har billig sophämtning, ca 1000:-/år.
Elen betalar vi just nu 42,50 öre/kWh för då vi går på tillsvidarepris. Skulle aldrig falla mig in att binda priset mitt i vintern  ;).
Sedan vi fick vattenmätaren installerad i början av februari har vi gjort av med 13,3 m3. Jag vet inte vad det blir för kostnad.

Som jag ser det så står driftkostnaden i stort sett och faller med elförbrukningen och elpriset. Jag vet inte vad Älvsbyhus räknar med för elpris i sina kalkyler. En avlägsen bekant till min man har sagt att driftkostnaden har stämt för dem så det ska bli spännande att se hur det blir för oss.

Våra barn är 7 och 2 och har båda två passerat värsta geggåldern, åtminstone vid måltiderna  ;D.

 
Inger skrev:
Niben är en frånluftsvärmepump.

Elen betalar vi just nu 42,50 öre/kWh för då vi går på tillsvidarepris. Skulle aldrig falla mig in att binda priset mitt i vintern  ;).
Huga, vilken dyr el ni betalar..... Där finns det många sköna tusingar att spara. Håll koll på elpriserna nu för nu går dom neråt på våren...
 
johawk3 skrev:
Huga, vilken dyr el ni betalar..... Där finns det många sköna tusingar att spara. Håll koll på elpriserna nu för nu går dom neråt på våren...
Jodå, jag har koll på priset. För övrigt fick vi en elräkning igår där de sänkt priset till 39,50 ;D.
 
Hej!
Här kommer lite siffror från södra norrland, 10mil sv umeå.

Timmerhus från 1917 med 200m2 värmeyta, spånfyllda bjälklag med treglasfönster.

50m2 värms med elradiatorer, 30m2 med golvärme via elpatron, resten med vattenburna radiatorer via vedpanna(ca 25m3 ved 1veckas arbete/år med blåställ :p).

021124-031125 = totalt 13163kwh ;D
Förutom jag och frugan så finns tre barn 2-7år så tvättmaskinen får göra rätt för sig..

Kommer under våren/sommaren att installera en ny vedanläggning med en 3m3 acktank ;).

mvh
 
Fina grejer Janne, det lönar sig att hugga & elda!

Jag drog ju ut länge på att isolera fönstersmygarna, och det är stor skillnad sedan det blev gjort - speciellt på takfönstren där flera kvadrat av råsponten på yttertaket var blottat.
Från 20030404 till 20040406 ligger vi nu på 11200 kwh.

Jag räknar med att komma ner under 10000kwh när allt är klart. Bergvärme är inte så tokigt det heller. :)
 

Jo bergvärme är fint KarlXII..

Jag har i dag besökt en kompis som borrade för värme i höstas, han var helt salig..Han hade visst 50.000kv/h i förbrukning tidigare.
Han bor högt beläget på i princip hälleberget som genom sitt söderläge värms kraftigt av solen väldigt intensivt. Han hade idag 7graders värme på inkommande!!
Något som jag aldrig har sett hos någon annan. Vad har ni andra ?

Jag har oxå funderat på att installera jordvärmeslang men eftersom jag har egen tillgång på ved + att jag kommer att få en enkel/lättsam hantering med med min nya vedanläggning så det blir fortsatt vedeldande för mig.
MVH/Janne :)


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.