Bor idag i ett äldre hus som vi renoverat och byggt till under 10 års tid och det är idag på ca 100 kvm + 50 biyta (var end 45 kvm fr början). Ett fantastiskt mysigt hus som vi trivs i på alla sätt och vis, men med tanke på att familjen vuxit drastiskt (4 barn) sen vi köpte huset kommer vi att bygga nytt nu i höst och då har valet fallit på ett hus som är 170 kvm. Har vi fått plats i 100 kvm förr så blir 170 rena lyxen för oss :) "Finns det hjärterum så finns det stjärterum" - som det heter.
Skämt åsido, men det vi känner att vi behöver är 2 badrum, varsitt sovrum och större kök. Vi hade väl oifs kunnat fortsätta att bygga ut - men efter 10 års ständigt hamrande på huset får det vara nog. Nu ska vi njuta av att andra gör jobbet och sen är det bara för oss att sätta upp x-krokar för tavlorna och flytta in - that´s it!
Att vi inte valde ett ännu större hus är för att vi vet att barnen flyger ur boet i sinom tid och då vill vi känna att vi gott kan bo kvar utan att det känns för stort och öde :D

/Mia
 
Vi flyttar snart till ett timrat hus byggt 1909 med boyta 254m3 och biyta 190m3. Härligt med lite svängrum ;D
/David
 
Syftet med att bo i eget hus som jag ser det är ju att få lite svängrum... Annars kan man ju lika gärna bo i radhus eller lägenhet.

Själv håller jag på att flytta in i ett gammalt hus från 1800-talet på c:a 225 kvadrat som jag kommer att bygga ut med c:a 15 kvadrat, just ja det finns en liten matkällare under huset också på c:a 25kvadrat.
 
Jag och min sambo ska bygga ett enplans på ca 192 kvm fördelat på 4 sovrum, finrum, kök, vardagsrum groventre och tvättstuga. Plus då ett dubbelgarage på ca 60 kvm. Ganska stor skillnad med tanke på att vi nu bor i en 2:a på 63.5 kvm. Längtar nästan ihjäl mig på all den yta man kommer att få när huset väl är klart.
 
Vi har just nu ett 90 kvm stort hus med 35 kvm biyta i form av gårdshus - där bor vi tre barn och två vuxna samt en medelstor vovve! Vi stränger snart nocken kan jag säga! Men strax innan jul är vår utbyggnad klar och då kommer huset plötsligt att vara 150 kvm fördelat på fyra sovrum ca 13 kvm, vardagsrum ca 40 kvm, kök ca 30 kvm och två ganska stora badrum ;D Gissa om vi längtar till jul mitt i sommarvärmen ;D ;D ;D
 
Hej,

Jag och min man och två barn 10+13, har nyss byggt och bor i ett 1 1/2 plans hus (Ekeforshus) som nu är 97 kvm på nedre plan och 68 kvm på övre plan. Vi ska även bygga en glasad vinterträdgård på 16 kvm, så totalytan blir ca 180 kvm.

Det är 38 graders taklutning (fick ej bygga annan lutning för kommunen) så det är mycket snedtak på övervåningen, men det tycker vi bara är mysigt.

Vi har på n-vån ett sovrum, v-rum på 40 kvm, kök på 16 kvm och hall, badrum, klk och tvättstuga.

På ö-vån har barnen varsitt sovrum på 11 kvm, ett allrum på 18 kvm, kontor samt ett blivande badrum på 18 kvm med bastu, dusch, bubbelbad.

För övrigt har vi ett gästhus på 10 kvm, som just nu fungerar som förråd. Vi ska bygga en dubbel carport med förråd nästa vår/sommar...

Nu håller vi på som bäst med att måla huset och fixa till tomten, sedan kan vi luta oss tillbaka och bara njuta :D




 
66(.6) kvadrat hårdrock!
Det är vad jag har att renovera... känns för tillfället ganska mycket :'( då det har regnat isolering hela dagen...
Känns lite litet men det e bara jag själv som ska bo där (än så länge iaf).
 
Håller på att renovera ett lättbetonghus byggt -49 som är om/tillbyggt -65. Efter -65 har dom nog inte nes målat fönster :surprised: Vi är än så länge bara två i familjen och vi har 120m2 boyta och 100m2 källare. Sitter även och klurar på att öppna upp till vinden och göra något typ av loft. Källaren är inte inredd alls men så småningom ska det göras biorum och relax därnere. ( Om nu regeringen här hemma godkänner mina planer ;) )
 
Bygger souterräng hus på 210 m², plus dubbelgarage med förråd under (biyta 90 m²). ;D
 
Vi bygger ett 1 1/2 plan på ca 145 kvm (3 rok) + oinredd övervåning (där kommer det att bli ytterligare ett sovrum, badrum + biorum)

Det är lagom storlek för vår lilla familj på 3 pers. ;D
 
117+117källare... finns planer på loft och bygga ut källare om några år... från början var huset 88+88, men tillbyggt -60...

(biorum FINNS i källaren ;) det helt klart dyraste rummet i huset... hihi)
 
TiGGrE: Visst kommer det att bli det klart dyraste rummet (även om sambon jobbar med det och kan skaffa allt till nettopriser), men även det klart roligaste rummet.. ;D ;D
 
frasse: jodå det planeras för fullt, med nbyggda högtalare i väggarna osv. allt för att slippa allt j***a kablage som blir...

sen blir det äntligen roligt att titta på film igen... ::)
 
Bor i ett 1 plans stenhus på 150 kvm boyta + garage/förråd på 35 kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.