Danbix Danbix skrev:
Ska man verkligen behöva det till någon som bygger efter en ritning? Att huset blir så som på ritningen är väl, just, jätteviktigt..
Det låter jag vara osagt. Men saken hamnar i ett annat läge om det var ett uttalat krav.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det låter jag vara osagt. Men saken hamnar i ett annat läge om det var ett uttalat krav.
Fast just den väggen är väl inte viktigare än någon annan, så länge allt följer ritningen är allt frid och fröjd men eftersom just denna blev fel sticker det såklart ut väldigt tydligt.
 
Blir passagen utanför sovrummen tillräckligt bred, både vad gäller formella regler och vad ni själva vill?
 
TheMegaStolle TheMegaStolle skrev:
Tjenare allihopa!
Är mitt i min tillbyggnad och allt är spännande att se hur allt växer fram..
Men när jag står där så ser jag.... vänta lite nu.. den väggen ska inte den vara i linje med den väggen...
Gör en snabb mätning den är off med 16 cm...

För att förklara lite tydligare jag har ritat min tillbyggnad själv med hjälp av en husritare såklart..
och en sak som jag tyckte var viktigt är att rummet som är ett förråd just nu, och som ska bli korridor till de nya tillbygget, att innerväggarna skulle va i linje med varandra så de ser ut som en enhetlig korridor från de nya till de gamla..

Byggarna är skitduktiga arbetare, arbetar snabbt och verkar gjort detta sen barnsben, inte nog med de så är de väldigt trevliga och lätta att ha att göra med... de är ett mindre bolag med 4 anställda och har gett oss ett jäkligt bra pris... allt som man önskar sig..

men de 16 cm gör mig lite ledsen.. jag ringde och frågade deras chef och en snabb förklaring var att de utgick från den andra änden av huset och att de var en lite ritare dröm att få allt att gå ihop som man ritat.. och ja kanske de.. vad vet jag jag kan ju inte bygga..

Nu är ju plattan redan gjuten..

Men de gnager lite... hur hade ni tänkt?

bifogar bild med förklaring
De har väl gjutit som han dragit röda sträcket
 
TheMegaStolle TheMegaStolle skrev:
Förlåt jag var lite otydlig.. väggen kommer landa på de röda strecket eftersom byggarna har mätt fel.. 16 cm in.. den kommer inte bli sne..
Inget svårt att förstå. Jag förstod ditt ritande.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
TheMegaStolle TheMegaStolle skrev:
Så som plattan ser ut nu så nej då stämmer inte plattan.. då saknas 16 cm.. men en av de yngre byggarna sa att måtten är tänkt med ytterbeklädnad
Exakt. Det är ju fasadmått du har på ritningarna! När man gjuter en platta vill man ha grundmått!

Så dom har helt enkelt tagit ditt fasadmått dragit av vad panelen bygger och fått ett grundmått skulle jag gissa. Och gjutit plattan efter det.

Eller har du en ritning märkt grundmått?
 
  • Gilla
M Flo och 1 till
  • Laddar…
Kan du lägga upp bilder och mått på utfallet?

Det är ganska tydligt med måtten på ritningen att det skall vara en 15cm offset mot den gamla väggen & grunden. Hur blev det?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Förstår verkligen dilemmat! Jag hade också stört mig enormt.

Nu när ritningen inte stämmer ändå kanske ni ska passa på och ta bort en del av den där väldigt långa korridoren ändå? Vad använder ni passagen till idag och hur är utrymmet tänkt?

Jag hade nog kikat närmare på lösningen att ta bort den nuvarande korridorväggen helt och dels fått ett större vardagsrum, dels fått bort en lång korridor. Med en skjutdörr in till den nya delen kan man ändå skärma av sovrummen som ligger där om så önskas.

Översiktlig ritning av en bostadsplanlösning med markerad lång korridor som diskuteras för ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Edit till ovan inlägg:
Om ni behöver passagen för förvaring går det ju också att lösa relativt enkelt genom att öppna upp en garderobsvägg eller ett skjutdörrsparti med förvaring bakom in till den befintliga sovrumsavdelningen dessutom.

Blir ju inte så dyrt om det är icke bärande väggar och skapar lite mer av en luftigare känsla jmf med att behålla passagen och den långa korridoren.
Ritning av en bostadsplanlösning som visar förslag på förvaring genom att öppna upp en garderobsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
M Flo och 3 till
  • Laddar…
Jag hade också bett dem öppna upp passagen mot vardagsrummet. Går inte taket över väggen som måste ner eller där sitter ström som lämnar fula hål så hade jag bett dem backa väggen en bit in i vardagsrummet och gjort garderober som livar med nya väggen, så man kan gömma det fula s.a.s.
 
TheMegaStolle TheMegaStolle skrev:
Tjenare allihopa!
Är mitt i min tillbyggnad och allt är spännande att se hur allt växer fram..
Men när jag står där så ser jag.... vänta lite nu.. den väggen ska inte den vara i linje med den väggen...
Gör en snabb mätning den är off med 16 cm...

För att förklara lite tydligare jag har ritat min tillbyggnad själv med hjälp av en husritare såklart..
och en sak som jag tyckte var viktigt är att rummet som är ett förråd just nu, och som ska bli korridor till de nya tillbygget, att innerväggarna skulle va i linje med varandra så de ser ut som en enhetlig korridor från de nya till de gamla..

Byggarna är skitduktiga arbetare, arbetar snabbt och verkar gjort detta sen barnsben, inte nog med de så är de väldigt trevliga och lätta att ha att göra med... de är ett mindre bolag med 4 anställda och har gett oss ett jäkligt bra pris... allt som man önskar sig..

men de 16 cm gör mig lite ledsen.. jag ringde och frågade deras chef och en snabb förklaring var att de utgick från den andra änden av huset och att de var en lite ritare dröm att få allt att gå ihop som man ritat.. och ja kanske de.. vad vet jag jag kan ju inte bygga..

Nu är ju plattan redan gjuten..

Men de gnager lite... hur hade ni tänkt?

bifogar bild med förklaring
är väl bara att bygga ut väggen 16cm i hörnet där huskropparna möts?
 
  • Gilla
M Flo
  • Laddar…
Inte för ja vet hur plattan e placerad idag, men grundmåtten bör va 164 mm mindre både på längden å bredden, om de e utegips, gles panel å knutar tex
 
  • Gilla
M Flo och 1 till
  • Laddar…
Det är ju alltid en avvägning det där vad som är viktigast och vilka mått som då skall sättas ut. Hierarkiskt så går måttsättning före att en vägg ser ut att liva. I en planritning på 1:100 kan ett streck va 10cm fel beroende på tjockleken på strecket.
Om de gjutit plattan efter att fasad kommer 150mm in samt storleken på tillbyggnaden blir 5325mm, då kanske inte innerväggen livar tyvärr. Men då kan ni tyvärr inte gnälla på dem.
Om det var det hierarkiskt viktigaste att innerväggarna skulle liva så finns det en ”i liv” symbol att sätta ut. Men då borde ni inte satt ut de andra två måtten. Det skulle räcka med ett så får det andra måttet rätta sig efter vad som blir kvar.
 
Hur gick det med allt? Vore kul med en uppdatering
 
  • Gilla
Lengan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.