Hej! Här kommer mitt första inlägg här på forumet :) Har nött igenom forumet ordentligt senaste dagarna men inte hittat så mycket information om den nya automower 305 eftersom den verkar vara ny för 2020...

Jag ska köpa ny robotgräsklippare och valet står initialt mellan två olika modeller. Som rubriken lyder så funderar jag på skillnaderna mellan Gardena smart Sileno Life 750 och Automower 305 (2020). Jag vet att gardena är husqvarna-ägda och därmed brukar maskinerna ha många komponenter som är likvärdiga. Vad jag kan läsa mig till så är gardenas smart system nåbart även på distans då det kopplas upp mot mitt wifi medans automowern endast går via bluetooth på 10m avstånd?

Finns det några andra skillnader som jag bör ta i beaktning? Min trädgård är i stort sett helt platt bortsett från några lättare lutningar. Däremot har den några ytor som är lite smalare och en långsmal korridor. Skickar med en skiss över trädgården om det kan vara till någon hjälp? Gräsytan är enl eniro 579kvm.

Kort och gott, vilken skulle ni välja och varför?
 
  • Satellitbild över en trädgård med markerade gränser och sektioner inför valet av robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För mig är blåtand en dealbreaker. Då kan man ju lika gärna gå fram och knappa på maskinen. Då kan man ju köpa en McCulloch Rob R600 för halva priset, också en Husqvarnaprodukt, eller en icke-smart Gardena.
För mig är den stora poängen med en uppkopplad klippare att man kan hålla koll på den vart man än är; på semester, på jobbet etc. Med blåtand kan man ju istället bara titta ut genom fönstret, man är uppenbarligen i klipparens närområde.
Att välja en klippare ur Husqvarnafamiljen är däremot klokt, guidekabel är verkligen ovärderligt.
Har själv en Smart Sileno Life och kan varmt rekommendera den.
 
M Maximarcus skrev:
För mig är blåtand en dealbreaker. Då kan man ju lika gärna gå fram och knappa på maskinen. Då kan man ju köpa en McCulloch Rob R600 för halva priset, också en Husqvarnaprodukt, eller en icke-smart Gardena.
För mig är den stora poängen med en uppkopplad klippare att man kan hålla koll på den vart man än är; på semester, på jobbet etc. Med blåtand kan man ju istället bara titta ut genom fönstret, man är uppenbarligen i klipparens närområde.
Att välja en klippare ur Husqvarnafamiljen är däremot klokt, guidekabel är verkligen ovärderligt.
Har själv en Smart Sileno Life och kan varmt rekommendera den.
Tack för bra svar! Så har även mina tankar gått och den fundering som gör att jag ändå tvekar är att automower lockar en hel del. Det är en viss känsla med just automower och det verkar finnas väldigt många som är nöjda med dessa. Någon mer som har erfarenheter från någon av klipparna eller kanske till och med båda? Är någon av dem bättre på ojämn mark?
 
  • Gilla
Johan bergfors
  • Laddar…
Du får väl helt enkelt värdera hur mycket känslan av att det just är en Husqvarna är värd. Om valet står mellan Husqvarna med blåtand och Gardena med Wi-Fi så borde valet vara enkelt kan jag tycka. Just att ha en vettig uppkoppling mot klipparen är ovärdeligt när man inte är hemma.
Ingen av klipparna lär ha några problem med ojämnheter.
 
Notera att Gardena inte kör Wifi mellan Gateway och klippare utan det går med något eget radioprotokoll på 800 MHz.
 
E etompau skrev:
Notera att Gardena inte kör Wifi mellan Gateway och klippare utan det går med något eget radioprotokoll på 800 MHz.
Det har jag också hört, hur påverkar det användandet?
 
M Örebromäklarn skrev:
Det har jag också hört, hur påverkar det användandet?
På inget vis. Mobilen kommunicerar via Wifi eller mobilnätet på sedvanligt sätt.
Antar att man har valt denna lösning för att kunna få vettig räckvidd på grejorna. Signalen från ett WiFi-nätverk faller kraftigt utanför huset.
 
Jag är jättenöjd med min smart sileno life 1000 (som är samma maskin som 750, det är endast en mjukvarubegränsning mellan maskinerna). Våra tomtformer är väldigt lika.

Jag valde Gardena för att jag ville ha en robust och pålitlig automover men inte villig att betala för en Huskvarna. Visst stiga och säkert Huskvarna har GPS positionering på sina dyrare maskiner så att man kan se exakt var i trädgården maskinen befinner sig men det känns verkligen overkill. Det räcker med wifi/app styrning för det mesta.
 
E etompau skrev:
På inget vis. Mobilen kommunicerar via Wifi eller mobilnätet på sedvanligt sätt.
Antar att man har valt denna lösning för att kunna få vettig räckvidd på grejorna. Signalen från ett WiFi-nätverk faller kraftigt utanför huset.
Låter bra det, känns vettigt!
 
M mxjolle skrev:
Jag är jättenöjd med min smart sileno life 1000 (som är samma maskin som 750, det är endast en mjukvarubegränsning mellan maskinerna). Våra tomtformer är väldigt lika.

Jag valde Gardena för att jag ville ha en robust och pålitlig automover men inte villig att betala för en Huskvarna. Visst stiga och säkert Huskvarna har GPS positionering på sina dyrare maskiner så att man kan se exakt var i trädgården maskinen befinner sig men det känns verkligen overkill. Det räcker med wifi/app styrning för det mesta.
Skönt att höra, det verkar vara en bra maskin! Hur stor är din tomt?

Jag tycker också gardena känns prisvärt i förhållande till kvalité och driftsäkerhet. Gps känns inte som någonting jag har behov av, däremot app-styrning känns som en rolig grej eftersom jag är lite av en tekniknörd! :)
 
M Örebromäklarn skrev:
Skönt att höra, det verkar vara en bra maskin! Hur stor är din tomt?

Jag tycker också gardena känns prisvärt i förhållande till kvalité och driftsäkerhet. Gps känns inte som någonting jag har behov av, däremot app-styrning känns som en rolig grej eftersom jag är lite av en tekniknörd! :)
Tomten är 1200kvm där 700-750kvm är klippbar yta. U formad där klipparen står utanför ena korridoren med guide ut till nästa korridor då den är smalast.

Jag har inga problem att den står utanför ena korridoren då den är relativt bred och klipparen kommer faktiskt in och ut lite då å då.
 
M mxjolle skrev:
Tomten är 1200kvm där 700-750kvm är klippbar yta. U formad där klipparen står utanför ena korridoren med guide ut till nästa korridor då den är smalast.

Jag har inga problem att den står utanför ena korridoren då den är relativt bred och klipparen kommer faktiskt in och ut lite då å då.
Härligt, det låter bra det! Det lutar definitivt mot gardenan. De flesta verkar vara nöjda!
 
Gardena har dessutom 5 års garanti nu om man registrerar produkten på deras hemsida. Har just gått i vägt i samma tankar som dig, ligger en Gardena smart sileno 750 i skuffen nu. 12499 inkl installation.

Med HQ måste du också köpa till ett installationspaket, för det ingår ingen tråd eller peggar med maskinen.
 
Just nu kostar en 305:a ca 11500kr inkl frakt

Paketpris 1: 12495kr inkl frakt
Husqvarna Automower 305 Robotgräsklippare
Husqvarna Installationskit Automower Medium

Paketpris 2: 12895 inkl. frakt
Husqvarna Automower 305 Robotgräsklippare
Husqvarna Installationskit Automower Medium (250m)
Husqvarna Automower Knivsats Long life 45-pack
Husqvarna Rengörings- och underhållskit Robotgräsklippare
Åskskydd på köpet

Skriver inte ut vem det är då det kanske kan anses vara reklam...

Fördel 305:an (OBS! Enl. mig!)
Husqvarna
Klarar 40% lutning

Fördel Gardena:
Åtkomst via nätet
5 års garanti

Jag själv lutar åt AM pga lutningen, har två vallar som egentligen delvis lutar mer (gissar på 45-50%) men får avskärma den delen som lutar mest antar jag.
 
  • Gilla
drataxes
  • Laddar…
Gardena klarar nu 35% lutning efter nyaste firmwareuppdateringen, men du tänker nog rätt i att ta HQ om du har ännu mer lutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.