Glömde skriva att den fick 2 nya framhjul igår, han blev så glad att han körde glädjerundor i trädgården. "vilket klipp" ropade han och hjulade iväg så fort att GPS:en inte ens hängde med. :rofl:
 
Min 1000 Connect har tappat orienteringen. Den kör bara rakt fram tills den stöter på kanttråden, då den snurrar några helvarv på plats för att sedan sätta ny fart rakt fram i ny slumpmässig riktning tills den stöter på kanttråden igen, ny balett, och fortsätter så tills batteriet tar slut. På displayen under denna övning står det allttjämt att den försöker hitta positionen.

Enda gången den beter sig som vanligt är precis när den lämnat laddaren, då kör den ut på gräsmattan som vanligt på väg till sitt klippområde, orienterande efter karten (undviker galant karterade hinder). Men när den stöter på kanttråden första gången så börjar cirkusen, då roterar den några helvarv på plats utan att verka känna av kanttråden medan den roterar. Den känner av kanttråden när den kommer, men inte när den roterar, men fortsätter ändå alltid inåt tomten efter rotationen, aldrig utåt, så den har ju ändå lite koll. Men följer aldrig kanttråden som förr.

Eftersom jag har min gamla uttjänta Indego 1000 kvar så tänkte jag ta kompassen och främre givarna från den, men just de främre kretskorten är helt olika mellen 1000 och 1000 Connect och inte utbytbara. Vill inte skicka iväg den, köper hellre en ny 400 Connect-klippare, men kan tänka mig köpa reservdelar från Bosch för att reparera min 1000 Connect om jag är säker på vad problemet är...

Har någon teorier eller vet vad felet med den är?
 
Du har gjort ny kartering? Dum fråga, självklart har du provat det.
Om man gissar litet så skulle det kunna vara så att en av "trådsensorerna" krånglar. Bara den ena hittar tråden. Men då skulle det inte gå att karterna. Nästa gissning är kompass/gyro. Den känns inte helt omöjlig att hitta på kortet och att få tag i för att byta.
Jag tror ändå på sensor fel. Kretskortet i fronten är tämligen simpelt. Det tar hand om signalerna från trådsensorerna, hjullyft och kåpan. Torrborsta eller tvätta med t-röd/vatten.
Kolla kontakterna och kablarna noga. Gör rent och kör på försiktigt med 556.
Norsk reset, dvs koppla bort batteri och gör allt från scratch, kan ibland göra susen.
 
Redigerat:
Den gick alltså bra i början på säsongen. Sedan kom problemet och gick ett par gånger innan det blev permanent.
Efter det tänkte jag byta de främre kretskorten från mina gamla Indego 1000, men de var inte utbytbara sinsemellan. Samtidigt så rengjorde jag precis allt, blåste av alla kretskort, elektronikrengöring i alla kontakter osv, men utan resultat. De är relativt dyra de främre korten, så jag vill inte gissa mig fram, utan då lägger jag hellre pengarna direkt på en ny klippare.

Men du tror på det centrala främre kortet, som hjulsensorerna är kopplade till?
Kretskortet med kompassen längst fram är alltså oskyldigt? (Detta saknas helt på den gamla, finns bara på Connect)
 
En helt annan fråga men eftersom du nämt att ev byta klippare undrar jag hur stor yta Indego 400 klarar av? Du kör Indego 1000 nu och den täcker väl 1000 kvm? Funderar nämligen själv på att köpa ny klippare till min gräsmatta som är på 650 kvm.
 
P Pjosef skrev:
En helt annan fråga men eftersom du nämt att ev byta klippare undrar jag hur stor yta Indego 400 klarar av? Du kör Indego 1000 nu och den täcker väl 1000 kvm? Funderar nämligen själv på att köpa ny klippare till min gräsmatta som är på 650 kvm.
Jag har mindre gräsmatta och klarar mig med 400 Connect, eller t o m 350 Connect antar jag.
Men för din del så är det väl isf Indego M+ 700 som är mest aktuell? Också av den nya generationen, och borde vara bättre än den gamla:

https://www.bosch-diy.com/se/sv/p/indego-m-700-06008b0301-v48612
 
Någon som vet om batteriet i länken funkar till en Indego från 2013 (på mitt batteri står det 32,4V 3Ah 97,2Wh) ?
https://www.ebay.de/itm/32-4V-5-0Ah-Li-ion-Akku-fur-Bosch-Indego-1100-Indego-1200-Indego-800-Indego-850/124145010946?_trkparms=aid=1110001&algo=SPLICE.SIM&ao=2&asc=20160908110712&meid=525ad0518c7e4ecda86dd7cedef82db8&pid=100677&rk=6&rkt=30&mehot=none&sd=124139066931&itm=124145010946&pmt=0&noa=1&pg=2386202&algv=Default&_trksid=p2386202.c100677.m4598#shpCntId

32.4V 5.0Ah Li-ion Akku für Bosch Indego 1100,Indego 1200 Indego 800 Indego 850

58,90:- EUR var ju inget blodigt pris för ett nytt batteri.
 
Min 400 Connect är igång och kör... Känslorna är blandade: Det som omedelbart slår en är dess litenhet och tysta gång. Denna kan klippa under släpet utan problem exv, och man hör inte hjulmotorerna (!) ;) Den stora besvikelsen är att appen inte visar vad som är klippt resp inte är det av gräsmattan! Jag räknade med att få minst all intelligens och funktionalitet som min 1000 Connect hade, men det fick jag inte. Efter kontakt med Bosch så svarar de med att funktionen är avstängd för tillfället men att den kommer tillbaka. Härligt! I så fall blir jag nöjd :) En annan nackdel är att den är betydligt lättare och därmed har lättare för att fastna och slira i brist på tyngd och fäste vid enstaka tuvor, smågrenar, kottar och andra småhinder som Indego 1000 Connect utan problem bara massakerade medan den brände rakt över. Känns som den väger för lätt... Hittat spikdäck som nog ska kunna råda bot på det kanske...
 
jajjemen jajjemen skrev:
Någon som vet om batteriet i länken funkar till en Indego från 2013 (på mitt batteri står det 32,4V 3Ah 97,2Wh) ?
[länk]

32.4V 5.0Ah Li-ion Akku für Bosch Indego 1100,Indego 1200 Indego 800 Indego 850

58,90:- EUR var ju inget blodigt pris för ett nytt batteri.
Jag skulle våga chansa på det, men man kan aldrig vara säker. Har iofs aldrig blivit besviken eller lurad när jag handlat på ebay. Ser ut att vara rätt. Öppet elektronikskåp med flera komponenter och kablar, smuts och damm syns på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Batteriet i våra Indego verkar vara på 3000mA.
Men jag har 2 st sådana i min och det verkar fungera.

5000 mA tar väl bara längre tid att ladda men längre körtid också.
Frestande att plocka in 2 st 5000 mA

MVH
Tony
 
Vielen Dank!
Ihre Bestellung ist eingegangen.



Jag testar och beställer batteriet från Tyskland.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Berätta hur det fungerar efter du har testat. Jag är sugen på att stoppa in 2 st 5000 mA batterier
Mvh
Tony
 
A
jajjemen jajjemen skrev:
Någon som vet om batteriet i länken funkar till en Indego från 2013 (på mitt batteri står det 32,4V 3Ah 97,2Wh) ?
[länk]

32.4V 5.0Ah Li-ion Akku für Bosch Indego 1100,Indego 1200 Indego 800 Indego 850

58,90:- EUR var ju inget blodigt pris för ett nytt batteri.
Kan inte tyska alls. Men hittar något som står Herstellungsland und -region, där är landet Kina.
Om det kommer därifrån så tillkommer moms på varupris och frakt och ev tullavgifter och en avgift om ca 75 kr.
Men kommer varan från Tyskland så ska det bara vara frakten som tillkommer. Men ca 700 kr verkar vara ett bra pris.
 
På ebay finns de som skeppar från både Tyskland, Frankrike och UK. Då ska du inte betala någon tull. Det har hänt mig att jag fått betala (postnord) i alla fall, men då får man reklamera och så kommer pengarna tillbaka. UK kan vara tveksamt pga Brexit, men jag handlade därifrån förra veckan utan problem. Ibland kan man bli förvånad. T ex när något som är beställt på ebay från Tyskland istället kommer från Amazon och litauen. Läs noga om var grejorna skeppas från. Använd Google translate om tyskan är svår. Hergestellt betyder tillverkad. Lycka till.
 
A
lilytwig lilytwig skrev:
På ebay finns de som skeppar från både Tyskland, Frankrike och UK. Då ska du inte betala någon tull. Det har hänt mig att jag fått betala (postnord) i alla fall, men då får man reklamera och så kommer pengarna tillbaka. UK kan vara tveksamt pga Brexit, men jag handlade därifrån förra veckan utan problem. Ibland kan man bli förvånad. T ex när något som är beställt på ebay från Tyskland istället kommer från Amazon och litauen. Läs noga om var grejorna skeppas från. Använd Google translate om tyskan är svår. Hergestellt betyder tillverkad. Lycka till.
UK är lite ?
Vet inte hur deras avtal ser ut men grunden är att utanför EU tillkommer altid moms men det kan bli fel ibland.
Men skulle tro att UK ev har ett avtal om momsbefrielse tills vidare men vet inte.

Några bolag i Kina sköter om tull och moms innan de skickar varorna. Vet inte vilka det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.