Vi har byggt ett sluttningshus på totalt ca 200 kvm.
Skulle tippa att boytan är 150 och 50 biyta.
Barnens sovrum blir stora , 16,5 + 14,5 kvm. De har haft "pytterum" i förra villan så det blir väldigt luftigt i de nya. Men det brukar ju inte vara något problem att fylla på..!!
;D

Mvh Kicki
 
Vi har byggt ett 1 3/4 hus (mansard) med 260 kvm boyta, 5 st sovrum så att alla 4 barnen får varsitt.

 
Hej på Er alla!
Roligt att läsa om Era hus. V skall bygga ett sävsjöhus på 144 kvadrat meter. Vi har 2 tjejer på 7&9 år. Att bygga hus känns kul men vi vill också kunna bo kvar i huset när kidsen börjar flyga ut om en sisådär 10-15 år.
För oss känns det vettigt att man då skall ha råd att bo kvar. Så ett gott råd från oss -Var realistiska och tänk framåt! Lycka till.
Mvh Lisen
 
Jag blir faktiskt förvånad - både av responsen hos husleverantörer och härinne. Är jag verkligen så unik som vill bygga mig ett hus på ca 100 kvm - samhället vimlar ju av ensamstående där barnen lyft på vingarna och det befintliga huset blir för stort/för underhållskrävande. Ett sovrum och utrymme (loft) för övernattningsgäster/barn/barnbarn.

Även om jag erkänner att 110 kvm också tycks mig smått ;).
 
Pillan skrev:
Lite för stort nästan, vem ska städa....?
Man behöver inte städa nya hus de första fem åren, därefter behöver man bara städa halva huset i nästa fem år, men sen blir det tungt.
 
Om inte dammråttan ringholm oväntat kommer på ett nytt sätt att smutsa ner...
 
Vore det inte för våran härliga fastighetsskatt så skulle jag gladeligen bygga minst 300kvm, men nu blir det lite drygt 170kvm.
 
Framerate skrev:
Man behöver inte städa nya hus de första fem åren, därefter behöver man bara städa halva huset i nästa fem år, men sen blir det tungt.
Va bra! Måste jag meddela sambon... ;)
 
Framerate skrev:
Man behöver inte städa nya hus de första fem åren, därefter behöver man bara städa halva huset i nästa fem år.
Att jag inte visste detta tidigare, då hade vi byggt nytt för länge sedan... ;D
 
Jag bor i ett väldigt gammalt hus på 72 kvadrat, boende på övervåningen har vart planerat i 5 år, nu är dock golvplanken lastade och ska hyvlas när vädergudarna tillåter !
Dock så är garaget nybyggt och på 84 kvadrat med lika stor övervåning som "bra att ha" utrymme.......gäller att prioritera ;D

Men ni som börjar med att bygga huset......jag har sett flera som börjar med att bygga ett rejält garage, är inte det förträffligt bra att göra så, rejält med låsbart utrymme för maskiner, fika, ombyte, lager, fönstermålning etc etc ?
 
Vi har ett hus på 220 + 80 kvm. Dock har vi inte inrett övervåningen ännu så just nu är det 135 + 80 och det är helt ok redan nu.
När vår arkitekt komm på besök till huset så sa han
-Oj vilket stort hus ni har!

Hmmm det borde väl han veta som har planerat och ritat det ;)

Nej men seriöst det känns stort och lyxigt, men inte för stort och vem tycker inte sitt nybyggda hus känns lyxigt.
 
byggherreNR1 skrev:
När vår arkitekt komm på besök till huset så sa han
-Oj vilket stort hus ni har!

Hmmm det borde väl han veta som har planerat och ritat det ;)
::) Antagligen ritade han det inte i skala 1:1. :surprised: Tro fasen han vart förvånad! :surprised: ;D
 
;D Så kan det vara.

Påminner mig om en mätning på effektivitet de hade på Volvos ritningsavdelning.
Hur mycket ritpapper går åt?
Tror någon att de skrev ut annat än 1:1 och fick bra mätresultat :p
 
Jag å min fästmö bygger ett sluttnigshus på 191 kvm. + 36 kvm garage. Det är 6 rok å planerat för 2 små i framtiden.. Blir det inte några små, så har vi ett väldigt rymligt boende! ;)

Mvh,
//furenius
 
hej
har ett äldre hus ca 300 kvadrat+100biutrymme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.