Hallå där!
Jag har en dragbegränsare och tycker att den funkar bra dock så har jag "bara" 190 mm rökrör och det är kanske i minsta laget till 60 kW , rökgastemp har jag inte koll på än, har inte kopplat in termometern än. Bilder kommer snart :)
 
  • SLJES_025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni ser så är jag långtifrån klar med pannrummet, tanken ska ju isoleras, rören ska isoleras, det ska städas :) osv men snart så.....
 
KentCobra skrev:
Som ni ser så är jag långtifrån klar med pannrummet, tanken ska ju isoleras, rören ska isoleras, det ska städas :) osv men snart så.....
Det var ingen liten pjäs :)
 
Tja, inte utan att man blir lite avundsjuk när man kör kökspanna+750 l :) Grävaren som var här igår pratade lyriskt om sin underförbränningspanna - skicka i en rejäl laddning ved bara så brinner det så det dånar tills alla 400 kubik är uppvärmda, eldar en gång i halvåret typ (OK, vissa överdrifter kanske men poängen var tydlig).

Kul att se en Orlan-panna i drift. Jag funderade själv på en mindre modell innan vi kom fram till att vi inte hade några bra möjligheter att fixa pannrum till en rimlig kostnad. Förresten - hugger du all ved för hand innan du kastar in den i pannan?? ::)
 
Sitter här o funderar lite.
Min röris sa att man får inte kunna stänga av anslutningen mellan expansions-kärlet och pannan.
Men om man skruvar bort handtaget o lägger det på hyllan så är det tydligen okej.

Så jag skruvade av mitt handtag ;)

/Johan
 
Jag hugger ej veden innan den ska in i pannan :) klyvningen gjorde jag bort i våras, yxan är till för att få lite "mindre" pinnar till uppstarten.
Helt rätt angående ventilerna till exp-kärlen, dom är nu bortskruvade.
Gårdagens eldning gav följande utfall, start temp 25 grader, på ett ilägg ved så blev det ca 75 grader i "stortanken ,(3 m3) och 62 grader i "lilltanken i huset" (1 m3, pga laddomat 31) start temp samt väldigt varmt i elementen i huset (21 st), mycket bra tycker jag på ett ilägg med den låga starttempen.

Är så nöjd med pannan, än så länge skall tilläggas :)
 
KentCobra skrev:
Hallå där!
Jag har en dragbegränsare och tycker att den funkar bra dock så har jag "bara" 190 mm rökrör och det är kanske i minsta laget till 60 kW , rökgastemp har jag inte koll på än, har inte kopplat in termometern än. Bilder kommer snart :)
Det ser ut som om du har exakt likadan ack-tank som står nere i min källare. :)

Kan man få lite fler kort på den?

/Andreas
 
.....ja nu när jag hämtade posten fick jag surt erfara att elströmmen blivit 50% dyrare och att jag "släpat efter" 2000 kW/h :(

Bra då med pannrumsporr...........som får mig att hata mina el-element än mer :D
 
Nu har pannan kommit   :D Ganska tung och få in i pannrummet, glad att det ligger i markplan.

Funderar på vilka sotverktyg det var med till din panna, jag fick med en "raka" och en krok , läste i manualen och där var det en bild på en rund också.

Dragbegränsaren jag köpte av han är ju för inmurning men när jag tittar på kortet så ser din ganska lika ut, den heter kw 05, och jag vill ju gärna koppla in den som du gjort.
 
  • DSC03326small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer en bild på sotverktygen, antar att "kroken" inte ska vara så här krogig?

 
  • DSC03328small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen, svarar lite på mig själv :) Det runda sotverktyget skulle inte vara med då man sotar flamrörern med spaken på super modellen.

Skulle fortfarande vilja ha en bild på installationen av din dragbegränsare så slipper jag tänka själv :-[

Har proveldat lite idag och till skilnad från den gamla pannan (passat 120) så går det ju nästan inte åt någon ved alls för att värma upp accumulatorn. Skönt och få upp värmen inne igen efter ca 3 veckor utan uppvärming.

Måste spänna luckan lite dock då det luktar ganska giftigt då fläktarna går igång efter avslag.

Skickar med en bild så ni ser alla dyra j****a kopparrör och kopplingar.
 
  • panna_003.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skickar med en bild så ni ser alla dyra j****a kopparrör och kopplingar.
Tur att veden är billig då ::)
 
Jkullberg skrev:
Hej Hej
Jag paralell kopplade en Potentiometer med givaren.
Nu kan jag Fin-reglera "offseten" , Kör just nu på ca 14 Grader +

/Johan

Hej!
Hur tusan gjorde du det??? När jag sticker in kablarna från pot:en tillsammans med kablarna från temp givaren så står det E1 på displayen när jag kör igång pannan igen, fläktarna går inte.  Vad gör jag för fel??
Please berätta hur du har kopplat.
 
Hej har installrat en Orlan 40kW till farsan, funderar på detta med kylslingan i denna panna den är ju av stål.

Hur kopplar ni era syrventiler på denna panna?

Stor risk att det rostar hål i pannan om det skulle läcka lite i syrventilen.
 
Om du vrider lite på poten så försvinner E1, beror säkert på att poten är ställd i minsta läget och då känner inte regulatorn av tempgivaren pga att värdet är utanför gränsen.

Om det läcker i syrventilnen så ser du ju det då det rinner ut motsvarande mängd vatten på utloppen, då är det ju bara och byta/täta/serva syrventilen eller köra utan. Har kopplat min manuellt då jag inte vill ha spolningar redan vid 95c
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.