Jaha, då var det dags att kika lite på förra årets siffror. :)

Vinterna har ju varit rätt mild hittills vilket bör avspegla sig på förbrukningssifrorna. I mitt fall har jag dessutom tätat runt ett helt gäng fönster vilket bör putsa siffrorna ytterligare en bit.

Så här ser det ut hos mig nu:
Sedan första Juni till nyårsafton:
5914 kwh vilket ger 28,2 kwh per dad enligt elmätaren.
Den senaste veckan har varit hyfsat kall med temperaturer på mellan minus 12 - minus 5. Från julafton till nyårsafton har det gått 273kwh vilket gör ett snitt på 39 kwh per dag.
Elpatronen har inte startat ännu i år, måtte den fortsätta sin slummer... :)
 

Hej, ni har sådana snålsiffror, här kommer lite "el-power". 3 personer i hushållet, hus från 1968 på 126kvm, i ett plan. Uppvärmd med vattenburen el. ung 21-23C inne.

För 2003:

Jan 4428
Feb 3597
Mar 3396
Apr 2567
Maj 1273
Jun 922
Jul 1096
Aug 693
Sep 1142
Okt 2576
Nov 2446
Dec 3325
Totalt 27461
 
que: Var bor du? Kallare uteklimat kanske?
 
I närheten av Göteborg, huset har dock inte så mycket isolering, kanske 20 cm mot tak. Jag tror nog att det är ganska normalt med runt 27000kwh med hushållsel samt uppvärmning, någon annan uppvärming har jag inte
 
180 kvm + 65 kvm garage byggt 1979.
Vattenburen elpanna i huset och direktverkande i garaget.
Veckan före jul var det ca -5 på dagen och lite kallare på natten.
Förbrukning: 110 kWh/dygn.
 
LB-hus jordugglan 122 kvm enplan IVT 490 FVP
Årsförbrukning 2003 blev 14880 kwh

Det räcker bra det - ingen ide att fundera på bergvärme!
 
Har ett hus på 105m3 vatten buren elvärme direkt el.
Jag har sen den 1 juni bränt 8602kWh.
Men vintern har ju bara börjat 2491kWh bara i December....
>:(
 
Hr iofs oljepanna där det går åt runt 4 kubik olja om året. Utöver det har vi elförbrukning på 12000 kWh.

1 plans Boro-hus med källare från -47.

Eldas en del i insatsen oxå. Nu 4 ggr/dag när man är ledig. Morgon och kväll annars.
 
Fler måste det väl ändå vara som har koll på energiförbrukningen? Seså, ut till skåpet nu!
 
Bor i södra norrland där det är ganska kallt tidvis
Nybyggd enplanare med golvvärme. fvp. Nibe 310 p
Våran elförbrukning frå 12/6-03 -3/1 -04 5497 kw.
Innetempratur 21gr toa 23gr
 
Hej!

Bor i ett 1 1/2 planshus från 1975..... boyta: 173 kvm

Förra året gjord vi exakt av med 29637 kwh el (värme+varmvatten och hushållsel) men då hade vi kallt inne (19-20 grader) på vintern....nyinflyttad = ej så kräsen  ;)

Slår man ut genomsnittet blir det ca 81 kwh/dygn

Jo vi kör direkt el......huuu..... har dock en gammal Contura braskamin på övervån men den är mest för myseldning....

Funderar på och installera 2 pelletskaminer.....en på vardera plan....det borde sänka el-kostnaderna med några tusen kwh.... Det lär ju inte bli billigare el i framtiden heller.....
 
Bor i ett 1 1/2-plans hus 125kvm 1970 med direktverkande el och har ca 20-21 grader inne.

Senaste 10 månaderna har jag förbrukat exakt 12874kwh eller ca 42kwh/dygn. Detta totalt inkl belysning, tvätt, tork, disk,vvberedare. Jag tycker det är rätt hyfsat.

Har 2 månader kvar tills det gått ett år och jag kan skratta åt Vattenfall som beräknar min årsförbrukning till 43000kwh ;D ;D ;D
 
David, det låter verkligen lite! Vet du hur mycket det är för tex december jämfört med en sommarmånad, som du är hemma? Jag har ung 1000kwh i sommarmånaderna och runt 3500kwh i vintermånad. Det betyder att mitt värme är på 2500kwh och mitt hushållel med varmvatten är på 1000kwh (inkl att tvätt eller torktumlare går nästan hela tiden).

Har du andra uppvärmningskällor, tex braskamin eller liknade.
 
Jag har ingen kompletterande uppvärmning utan endast elvärme.

Några exempel...

Maj-Juli : 1635kwh
Aug      : 464kwh
Dec      : 2610kwh

Jag har haft värmen helt avslagen under juli och augusti, slog väl till den i slutet på september vid första köldknäppen. Jag försöker vara lite ekonomisk med något lägre nattemperarur etc men annars helt normalt.

Jag bor i Mellansverige kan tilläggas 8 :D
 
När jag var brevbärare här i Mölndal på tidigt 80-tal så sändes alla elräkningar ut samma dag. Mölndal Energi använde inte kuvert. Att dela ut brev är inte så jobbigt för hjärnan, man har liksom lite CPU-tid över. Så elräkningsutdelningsdagarna blev lite guldkant på tillvaron, man kunde cykla omkring och jämföra årsförbrukning av el med typ av villa och hur många som bodde där. Så varsågod, lite statistik från en tid då VP var mer experiment än funktion:

  • Eluppvärmda hus byggda runt 1980 med fyra i familjen drog typiskt 22-25MWh/år.
  • 60-talsvilla med fyra i familjen med oljevärmning typiskt 7MWh/år.
  • Ensamma tanten i 20-talsvillan kunde ibland komma ned i 4.5MWh/år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.