Jag måste ju bara kommentera här även om det var lite sent..

F FRS05 skrev:
Jag tror du har en för romantiserad bild av husägandet TS. Du ser den där bilden framför dig när du ska ha den där stora grillkvällen med massa vänner. Sanningen är att fram dit är det mycket slit.

Gräsmattan ska klippas, häcken ska klippas, gräsmattan ska kantskäras, träden ska beskäras. Du ska köra med grästrimmerna runt allt och fixa till. Rabatterna ska rensas. Det ska gödslas. Sen ska stengångarna rengöras. Terrassen ska skrubbas. Sen ska den oljas in och så vidare. Sen ska du köra allt trädgårdsavfall och annat skit till tippen i tid och otid.
Nej, varför skulle allt det där behöva göras bara för att bjuda hem folk och grilla ?

Gräsmattan klipper jag nån gång i veckan, eller varannan vecka beroende på väder, tar väl en 40min. ..hade jag tyckt det var jobbigt hade jag köpt en robotklippare.

Syrenhäcken är aldrig klippt, utom lite grenar som hindrar vid infarten, tar väl en 30min/år.

Grästrimmer, kantskärning ? inte en chans..

rensa rabatterna.. ja, kanske nån gång om året då.. om det blir för jobbigt..

Plattsättningen kan man spola av med högtrycken nån gång om året, eller vartannat..

Terassen är under tak, så den tvättas EN gång om året, på våren.. sen kanske man sköljer av lite pollen nån gång, olja den gör jag aldrig.

Trädgårdsavfallet lägger jag i en hög långt bak på tomten, bra för igelkottar och ormar också.

Min poäng är att sånt där gör man som man vill med.

Du måste tycka sådant här är roligt att göra på helgerna om du ska gilla huslivet. Du får MYCKET mindre av den där fritiden när du bara kan lägga dig på soffan på helgen, läsa en bok och fisa lite. Eller bara åka iväg på något roligt. Det är alltid något som ska fixas på helgen när man har hus.
Jag tycker inget av det där är kul, jag gör saker kvällstid oftast för att slippa ödsla helger på det.

Ibland får man fixa saker, javisst.. men knappast varje helg.


Och sen säger jag bara.. TVÄTTSTUGAN.. helvetet på jorden.. fy faaan, att tvätta tog ju lätt en hel helgdag, och man fick planera det en vecka i förväg för att få en tid.. fy faan.. när man flyttade till hus förvandlades tvätt från nåt ångestladdat tidskrävande konfliktämne till nåt man kör med en axelryckning nån vardagskväll när man känner för det.. eller natt.. eller medans man är ute och tvättar bilen eller nåt.

Visst, man kan ha tvättmaskin i lägenheten med (men jag kunde inte), men man kan fortfarande inte tvätta när man vill.

Sen med hus är det alltid utgifter och för mig så blev det att hela livet kretsade kring huset. Är man två om det blir det mycket lättare. Ska du köpa något så köp ett lättskött med plan tomt, modernt hus och liten trädgård.
Jag har 4400kvm tomt, men ändå lättskött då det mesta är naturtomt.

Angående grannar. I hyreshus så är du rätt anonym och stör någon granne ibland så ser du inte av den sen på ett tag och stör dig inte. Vid hus kan du bli galen om det inte fungerar med någon granne. Du ser dem hela tiden och det går inte att gömma sig som man kan i en lägenhet.
Jag såg mina grannar oftare i lägenheten än i huset, garanterat.. och det var otroligt mycket mer störande när man hade en jobbig granne i lägenheten, typ han som försökte lära sej spela valthorn.. eller dom som bjöd hem hela släkten som pratade högljutt och rökte på balkongen hela natten, eller den grannen som drev svart-dansklasser för barn söndagmorgnar, det var ingen lek för oss.. samma granne brukade dessutom ställa sina bajsblöjpåsar utanför lägenhetsdörren så hela trapphuset stank så det knappt gick att gå in.. (dom blev vräkta och avhysta senare, processen tog ca 2 år)

I huset bor grannarna över 100m bort, den ena grannes hus ser jag inte ens från mej, jag kan spela i princip hur hög musik jag vill utan att dom märker det typ.. ..Och när jag väl ser dom är dom jättetrevliga. (just det beror väl mer på tur dock)


Jag är uppväxt i villaområde med ganska små tomter (ca 800-1000kvm), flyttade därifrån in till innerstan (kungsholmen) , och därifrån till villa (4400kvm tomt) ute på landsbygden.

Jag skulle inte vilja byta tillbaka till något av dessa, men allra minst lägenheten, jag trivdes aldrig riktigt där. för tätt, för mycket folk.

Jag bor ju "på landet", men det tar väl typ 45min till stan med bil, jag kör till jobbet på 40min, det tog 45min till jobbet med tunnelbana i lägenheten.. däemot önskar jag att det gick fler bussar, jag har en busshållplats på 3min gångväg, men det går sällan bussar där.

Till TS: om man inte är händig kan man förvisso bo i villa, men det kostar betydligt mer.. tycker påfallande ofta man lagar och fixar saker som nästan inte kostar nåt att göra själv, men hade kostat massor att ta hem nån för..

Jag bor billigare i huset än i lägenheten, betydligt billigare på sommaren, dyrare på vintern.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
M
GlennB GlennB skrev:
Jag måste ju bara kommentera här även om det var lite sent..



Nej, varför skulle allt det där behöva göras bara för att bjuda hem folk och grilla ?

Gräsmattan klipper jag nån gång i veckan, eller varannan vecka beroende på väder, tar väl en 40min. ..hade jag tyckt det var jobbigt hade jag köpt en robotklippare.

Syrenhäcken är aldrig klippt, utom lite grenar som hindrar vid infarten, tar väl en 30min/år.

Grästrimmer, kantskärning ? inte en chans..

rensa rabatterna.. ja, kanske nån gång om året då.. om det blir för jobbigt..

Plattsättningen kan man spola av med högtrycken nån gång om året, eller vartannat..

Terassen är under tak, så den tvättas EN gång om året, på våren.. sen kanske man sköljer av lite pollen nån gång, olja den gör jag aldrig.

Trädgårdsavfallet lägger jag i en hög långt bak på tomten, bra för igelkottar och ormar också.

Min poäng är att sånt där gör man som man vill med.



Jag tycker inget av det där är kul, jag gör saker kvällstid oftast för att slippa ödsla helger på det.

Ibland får man fixa saker, javisst.. men knappast varje helg.


Och sen säger jag bara.. TVÄTTSTUGAN.. helvetet på jorden.. fy faaan, att tvätta tog ju lätt en hel helgdag, och man fick planera det en vecka i förväg för att få en tid.. fy faan.. när man flyttade till hus förvandlades tvätt från nåt ångestladdat tidskrävande konfliktämne till nåt man kör med en axelryckning nån vardagskväll när man känner för det.. eller natt.. eller medans man är ute och tvättar bilen eller nåt.

Visst, man kan ha tvättmaskin i lägenheten med (men jag kunde inte), men man kan fortfarande inte tvätta när man vill.



Jag har 4400kvm tomt, men ändå lättskött då det mesta är naturtomt.



Jag såg mina grannar oftare i lägenheten än i huset, garanterat.. och det var otroligt mycket mer störande när man hade en jobbig granne i lägenheten, typ han som försökte lära sej spela valthorn.. eller dom som bjöd hem hela släkten som pratade högljutt och rökte på balkongen hela natten, eller den grannen som drev svart-dansklasser för barn söndagmorgnar, det var ingen lek för oss.. samma granne brukade dessutom ställa sina bajsblöjpåsar utanför lägenhetsdörren så hela trapphuset stank så det knappt gick att gå in.. (dom blev vräkta och avhysta senare, processen tog ca 2 år)

I huset bor grannarna över 100m bort, den ena grannes hus ser jag inte ens från mej, jag kan spela i princip hur hög musik jag vill utan att dom märker det typ.. ..Och när jag väl ser dom är dom jättetrevliga. (just det beror väl mer på tur dock)


Jag är uppväxt i villaområde med ganska små tomter (ca 800-1000kvm), flyttade därifrån in till innerstan (kungsholmen) , och därifrån till villa (4400kvm tomt) ute på landsbygden.

Jag skulle inte vilja byta tillbaka till något av dessa, men allra minst lägenheten, jag trivdes aldrig riktigt där. för tätt, för mycket folk.

Jag bor ju "på landet", men det tar väl typ 45min till stan med bil, jag kör till jobbet på 40min, det tog 45min till jobbet med tunnelbana i lägenheten.. däemot önskar jag att det gick fler bussar, jag har en busshållplats på 3min gångväg, men det går sällan bussar där.

Till TS: om man inte är händig kan man förvisso bo i villa, men det kostar betydligt mer.. tycker påfallande ofta man lagar och fixar saker som nästan inte kostar nåt att göra själv, men hade kostat massor att ta hem nån för..

Jag bor billigare i huset än i lägenheten, betydligt billigare på sommaren, dyrare på vintern.
Allt är ju vad man gör det till!
Man kan köpa ett hus, bo där i 20 år och inte lyfta ett finger och sedan sälja. Men oftast så kommer det tyvärr grejor som man kanske ändå måste göra, som man slipper om man bor i lägenhetskomplexet.

Man kan sätta in några 2-3000/mån i sin reparationsfond som man får plocka ut ifrån när det krisar, ett fönster behövs bytas eller liknande. Eller så spenderar man 10,000-tals kronor varje månad och jobbar från det man kommer hem från löneslaveriet till 10 på kvällarna varje vardag och sedan 100% på helgerna så till den milda grad att den andra hälften lämnar:D. Allt är upp till intresse, ork och pengar.
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Finns bara White Pride. Vad är du för person egentligen? Att kalla sina medmänniskor för skräp? Det är dåligt om något!
 
A
Den här tråden har hjälpt mig mycket måste jag säga, så tack igen för alla era inlägg. Vilket engagemang och vilja att dela med sig av sina erfarenheter!

Jag märker att suget efter hus går lite upp och ner och mycket verkar ha med vädret att göra. När det är fint väder blir jag jättesugen och ser alla de här härliga sakerna framför mig, som grillning, ligga i gungmatta eller bubbla i en utomhusjacuzzi :D

Sen när det är dåligt väder, då märker jag att min inställning är lite mindre entusiastisk. Tänker mer att, när det är dåligt väder kan man lika bra sitta inne i en lägenhet och mysa lika mycket som i ett hus men inte behöva tänka på allt jobb som måste göras.

I grund och botten tror jag inte att jag är rätt person att bo i hus. Jag är inte händig för fem öre, avskyr att ha att göra med hantverkare, och är inte superintresserad av att fixa och snickra. Det enda jag ser framför mig är den frihet man inte har i lägenhet, dvs att man slipper ha grannar vägg i vägg eller någon balkonggranne som röker varje halvtimme. Samtidigt när jag läser här i tråden inser jag att jag är lite naiv.

Min dotter vill absolut inte flytta till hus. Efter ett helt liv i lägenhet kände hon sig inte trygg i radhus. Hon gillar känslan att stänga säkerhetsdörren i lägenheten så kan ingen komma åt en. Fråga mig inte varför, kanske bara var ovana att bo på markplan eller att vi hade avskyvärda grannar i radhuset. Sen har hon spindelfobi, så det var också ett problem haha.

I närförort här kommer man nog aldrig hitta det där avskilda huset som man kanske egentligen behöver för att slippa grannar så jag kommer nog aldrig komma förbi det. Promenerade förbi min gamla lägenhetsgrannes villa idag och jag vet att han inte är jätteförtjust i sina villagrannar. Han har behövt klaga på att de väsnas i utomhusjacuzzin sent på kvällen och att det ser ut som en soptipp på deras mark. I dag när jag gick förbi stod hans granne och fixade med sin bil med stereon på max och de bor ca 3 meter ifrån varandra.

Så ja, jag kanske måste tänka om.
 
A
E Erik Salhammar skrev:
Finns bara White Pride. Vad är du för person egentligen? Att kalla sina medmänniskor för skräp? Det är dåligt om något!
Var det menat till mig? Var kanske fel av mig att använda ordet "white trash" (är trailer trash bättre?), men samtidigt är det vad som tydligast beskriver typen. Det är inte ett dugg synd om dom. De gjorde våra liv till en fullständig mardröm och jag lider mer eller mindre än idag av posttraumatisk stress efter det. Pulsen går upp direkt om jag hör basfrekvenser från någon grannlägenhet.

Kan för övrigt tillägga att till och med polisen som ryckte ut när de härjade som värst använde det begreppet :crysmile: Sen vet jag inte vad du menar med "white pride". Jag är inte superintresserad av rasfrågor om det är det spåret du är inne på?
 
Vi hade ungefär samma tankar och problem. Visst, bra villa vid tunnelbanan hade vi gärna tagit men vi har inte 10 Mkr.
Vi valde att bo kvar i vår rätt centrala lägenhet och kombinera med fritidshus med stor tomt nära vatten 45 min från lägenheten.
 
  • Gilla
Humlo och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Stefan N Stefan N skrev:
Många tycker det är så mycket jobb med hus men jag tycker det är för lite. Jag har renoverat allt som går inne och ute men nu har jag inget att göra känns det som.
Du är varmt välkommen hit. Jag kan bjuda på mat och dryck. :D
 
H heimlaga skrev:
Det är en sak som jag kom att tänka på gällande social segregering.

Jag som alltid har bott på landet i en by där det bor allt från rika till närapå utslagna har märkt att det är en tydlig fördel med att leva så. När alla samhällsklasser bor grannar och umgås mer eller mindre som jämlikar så som vi gör i svenskbygden i Österbotten då leder det dels till att de rika oftast får bättre verklighetskontakt än om de skulle leva segregerat och dels leder till till att när man hamnar nära gränsen till utslagning är risken liten att man ramlar över gränsen. Man är ju fortfarande en del av samhället och umgås fortfarande som jämlike med rika grannen så även om man har det desperat fattigt så finns det ingen orsak till att börja missbruka och knivhugga kompisar och bränna bilar.
Sättet att umgås som jämlikar oberoende av ekonomisk ställning gör det också mycket enklare att komma igång igen och få ett arbete när man börjar komma på fötter igen. Man känner ju en hel del arbetsgivare personligen.
Framför allt så minskar trycket på hur man borde uppföra sig och friheten ökar. När alla är i olika ställning så finns det ingen som gnäller över att man inte lever så som man förväntas göra i någon viss samhällsklass. Ingen bryr sig om man har fått tag på billiga vindfällen och sågat två lastbilslass virke som ligger och torkar på tomten. Ingen bryr sig om man har en reservdelsbil bakom uthuset. Ingen bryr sig om man klipper gräset tre gånger varje sommar och prioriterar grönsaksland eller fiske i stället. Det som räknas är att man arbetar och tar ansvar så gott man kan och är hederlig mot andra.

Skulle jag hamna i ett socialt homogent område skulle min första åtgärd vara att köpa en jäkligt rostig Stornalle (klassisk skogstraktor från 50-talet) och någon gammal rutten båt och ställa upp på tomten. Bara för att få litet dynamik och rum för olikheter.
Ursäkta men du har en naiv och romantisk syn på det här med vad social seregering och "utslagen" innebär. Vad tycker du när dina barn får sin skolgång och framtid förstörd för att undervisningen havererat? Vad tycker du när dina duktiga barn är etta i klassen och premieras med att flyttas en mil bort till en skitskola som jag hörde igår av en jobbarkollega att Göteborg har börjat med. Vad tycker du om att bli utsatt för ideliga rånförsök och skadegörelse? Eller att du alltid i kassan på Lidl måste dels kolla att inte skräpfamiljen före dig i kön plockar varor från ditt band efter kassan aller att någon öststatare hänger över dig för att sno din kod när du betalar?

Det här med social segregering handlar mycket om att vissa inte vill bli en del av samhället och tycker det är för jobbigt att gå den långa vägen med skolgång, utan vill vara kungar i tonåren. De som har något i huvudet tenderar då att flytta till vissa segregerade områden.

Naturligtvis vore det bra om samhället fungerade så som du beskriver men det är inte så verkligheten i de större städerna ser ut. Kom ihåg att allt skräp också vill till storstädernaför att kunna stjäla och langa mer och med den slapphet samhället visar blir segregering därför en nödvändighet för att kunna leva ett något sånär normalt medelklassliv. Det vi behöver är elitskolor och inhägnade områden samtmerpolisstyrkor. Tråkigt med sant, sörgårdidyllen är borta för alltid.

Och by the way, i mitt område i "orten" så har vi en gammal gubbe som har en grålle i garaget. Det är inte böneutrop eller traktorkörning som stör folk i medelklassområden utan det värsta skräpets asociala livsstil som bygger på att parasitera på andra.
 
  • Gilla
Senilsson och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Ursäkta men du har en naiv och romantisk syn på det här med vad social seregering och "utslagen" innebär. Vad tycker du när dina barn får sin skolgång och framtid förstörd för att undervisningen havererat? Vad tycker du när dina duktiga barn är etta i klassen och premieras med att flyttas en mil bort till en skitskola som jag hörde igår av en jobbarkollega att Göteborg har börjat med. Vad tycker du om att bli utsatt för ideliga rånförsök och skadegörelse? Eller att du alltid i kassan på Lidl måste dels kolla att inte skräpfamiljen före dig i kön plockar varor från ditt band efter kassan aller att någon öststatare hänger över dig för att sno din kod när du betalar?

Det här med social segregering handlar mycket om att vissa inte vill bli en del av samhället och tycker det är för jobbigt att gå den långa vägen med skolgång, utan vill vara kungar i tonåren. De som har något i huvudet tenderar då att flytta till vissa segregerade områden.

Naturligtvis vore det bra om samhället fungerade så som du beskriver men det är inte så verkligheten i de större städerna ser ut. Kom ihåg att allt skräp också vill till storstädernaför att kunna stjäla och langa mer och med den slapphet samhället visar blir segregering därför en nödvändighet för att kunna leva ett något sånär normalt medelklassliv. Det vi behöver är elitskolor och inhägnade områden samtmerpolisstyrkor. Tråkigt med sant, sörgårdidyllen är borta för alltid.

Och by the way, i mitt område i "orten" så har vi en gammal gubbe som har en grålle i garaget. Det är inte böneutrop eller traktorkörning som stör folk i medelklassområden utan det värsta skräpets asociala livsstil som bygger på att parasitera på andra.
Jag beskriver hur en finlandssvensk by i Österbotten fungerar i nutid. Baserat på egen erfarenhet av att ha råkat ut för saker som skulle ha tvingat in mig i antisociala kretsar om jag hade levt i din värld men som i mitt fall bara blev en fattig period innan jag kom på fötter igen.
Givetvis finns det rötägg här också men när de inte får möjlighet att klumpa ihop sig så gör de inte lika stor skada. Det gäller båda sortens rötägg både antisocialt herrskap och antisocialt skräpfolk.

Om utbildningen har havererat beror det i första hand på skolpolitiska beslut och allmän slapphet i skolorganisationen. Lärare som antingen inte kan eller vill eller får ge en vettig undervisning.

Jag gick i en byskola på 80-90-talet där lärarna gjorde stor skillnad på elit och skräp. För att vara elit skulle man tillhöra vissa storbondesläkter och vara aktiv i lutherska kyrkan och så skulle familjen vara rik och frisk som bevis på att Gud tyckte om dem. Jag och några andra var skräp....... inget stort jordbruk och lindrigt handikappad mamma och ingen släktskap till de rätta kretsarna och så trodde jag på Darwins teori och kunde inga Bibelstycken utantill och så visste jag mer om världen än ett barn i min ålder skulle kunna. Hemska öde vilket barn som inte trodde på jultomten och inte hade någon blind barnatro på Gud men var kritisk mot diktaturen i Östtyskland och kände hyfsat till världens geografi!
En sådan måste ju bli skräp!

Med den erfarenheten kan jag säga att hela ditt elitresonemang är bisarrt från början till slut. Det skapar en slö enfaldig och extremt självgod elit som skiter i allt i den trygga vetskapen om att de per definition är bäst även om de inte gör någonting och inte kan någonting och inte bryr sig.
I mitt fall skapade det en förmåga att köra mitt eget race....... och de andra "skräpen" blev antingen mer eller mindre associala eller mentalsjukhuspatienter.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
Finns bara White Pride. Vad är du för person egentligen? Att kalla sina medmänniskor för skräp? Det är dåligt om något!
du hyllar ”white pride”, använder ordet ”medmänniska” och samtidigt stör du dig på att någon kallar andra ”skräp”?

Hur gick logiken här egentligen?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Skruvebulten
A Anders_Nilsson skrev:
Ursäkta men du har en naiv och romantisk syn på det här med vad social seregering och "utslagen" innebär. Vad tycker du när dina barn får sin skolgång och framtid förstörd för att undervisningen havererat? Vad tycker du när dina duktiga barn är etta i klassen och premieras med att flyttas en mil bort till en skitskola som jag hörde igår av en jobbarkollega att Göteborg har börjat med. Vad tycker du om att bli utsatt för ideliga rånförsök och skadegörelse? Eller att du alltid i kassan på Lidl måste dels kolla att inte skräpfamiljen före dig i kön plockar varor från ditt band efter kassan aller att någon öststatare hänger över dig för att sno din kod när du betalar?

Det här med social segregering handlar mycket om att vissa inte vill bli en del av samhället och tycker det är för jobbigt att gå den långa vägen med skolgång, utan vill vara kungar i tonåren. De som har något i huvudet tenderar då att flytta till vissa segregerade områden.

Naturligtvis vore det bra om samhället fungerade så som du beskriver men det är inte så verkligheten i de större städerna ser ut. Kom ihåg att allt skräp också vill till storstädernaför att kunna stjäla och langa mer och med den slapphet samhället visar blir segregering därför en nödvändighet för att kunna leva ett något sånär normalt medelklassliv. Det vi behöver är elitskolor och inhägnade områden samtmerpolisstyrkor. Tråkigt med sant, sörgårdidyllen är borta för alltid.

Och by the way, i mitt område i "orten" så har vi en gammal gubbe som har en grålle i garaget. Det är inte böneutrop eller traktorkörning som stör folk i medelklassområden utan det värsta skräpets asociala livsstil som bygger på att parasitera på andra.
Men var det inte (iaf nästan) det hen beskrev, om fördelen som hen ser den med att bo i en liten by jämfört med storstad. Åtminstone var det så jag tolkade det.
 
Z ZipLock skrev:
Bor nu i BRF befolkad av folk som inte kan/vill/orkar sitta i styrelsen. Resultatet är att vi som känner någon form av ansvar tvingas sitta i styrelsen. Så nu måste man göra en massa jobb (administrativt och praktiskt), samtidigt som bara 1/30 av arbetet tillfaller mig själv. Så trött på detta och siktar på hus inom inte så lång framtid.

För er som vill köpa bostadsrätt - köp i ett nytt hus eller i en förening full av pigga pensionärer som vill vara med i styrelsen.
När ingen orkar engagera sig så får man köpa in tjänsterna. Det brukar leda till höjda avgifter.
Då brukar folk engagera sig.

Och om det inte ens när avgifterna går upp och föreningen blir en anonymt förvaltad "HSBförening" så är det ju läge att sticka innan allt skiter sig.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Ursäkta men du har en naiv och romantisk syn på det här med vad social seregering och "utslagen" innebär.
Det är därför vi har en "white flight" Nu i Sverige med. bara kolla på just storstadsområdena. De som har råd köper hus eller bosätter sig i en "svenssonförort". Pendlar in till jobb eller lägger en del av arbetsveckan på distansarbete.

Stockholms stad har de fakto utflyttning från många områden om man inte räknar invandring.

Den som har råd och resurser kan välja boendeform efter hur denne vill bygga sitt (och sin familjs) liv.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Drömmar ska man ha!
Sedan ska man kanske inte alltid förverkliga alla sina drömmar... utan låta några vara just lite ”fantasieggande drömmar”.

Sedan ska man såklart ”köra hårt” mot vissa drömmar också! :cool:(y)

Har bott i många olika hus med olika förutsättningar (olika nära grannar, olika sorters grannar.. olika avstånd till grannar och affärer), lgh, bostadsrätt (småstad) och nu på en gård där närmsta grannen är 400 m bort (närmast runt oss.. bara åkrar) :)

Den sistnämnda är den ”totala friheten”, men även här håller man inte på med maskiner i trädgården kl 23 på kvällen. Ljud rör sig bra även när man inte bor så nära! Men man kan gå ut naken typ om man vill. Man kan se på film sent på kvällen, med lite volym. Ingen går förbi och bryr sig om man har sopor i en hög i trädgården..

I huset innan var det kanske 6 m mellan husen, kändes som kedjehus.. (vissa grannar hade garage som satt ihop, men inte vi.. vi hade helt fristående). Där här man typ allt, inte nödvändigtvis allt inomhus. Men poppar de musik två hus bort så hör man.. grannarna (vi adopterade dem hehe) pratade man med dagligen.. studsmattorna blev man tokig på ibland (på sommarloven, hoppade tills de var medvetslösa). Klipper man gräset för sent så vet fleragrannar om saken..säger inte alltid till om de stör sig utan muttrar lite bara. Men man kommer in i ”tiderna” som verkar gälla för just sitt område.. folk tittar alltid på trädgården, bilarna osv när de går förbi! Vi anv inte vardagsrummet direkt för det låg närmast vägen.. man fick vinka till så många.

Allt är lite hur man är som person och vilka grannar man får där man bosätter sig!

Huset i sig kommer alltid kräva jobb, men det gör eg inget om man inte ”kan nått”.. så länge man är lite intresserad (även om man lejer ut allt jobb, behöver man vara intresserad).
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
danniee skrev:
Ja, det är ganska sällan man hör folk som bor i villa säga att de vill tillbaka till lägenhet. Visst hör man dom gnälla ibland att det är mycket jobb och så, men generellt verkar de inte så ofta se lägenhet som ett realistiskt alternativ längre. Once you go shack you never go back?
Tvärtom hör nästan alltid att personer som bott i lägenhet och flyttat till villa gnäller och vill tillbaka till lägenheten.
 
  • Wow
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.