Lilla_vargen skrev:
Har jag missuppfattat någonting? För det första stiger väl värme uppåt, inte ner i plattan, så vill man behålla värmen inne i huset bör man ha bra isolering upptill. Och för det andra, är väl det allra energisnålaste, att inte brassa på värmen alls om den ändå inte behövs? De där plåtarna som läggs under golvvärmen för att reflektera värmen uppåt istället för nedåt, används de bara i träbjälklag eller även i plattan?

Frånluftsvärmepumpen suger ut en del av värmeenergin i luften som vädras ut ur huset. Denna värmen kan man exempelvis använda till golvvärmen. Har man redan den innetemperatur som man vill ha och tänder en brasa så kommer det att finnas ett visst överskott av värme i luften som värmepumpen inte kan ta hand om och därför kommer att blåsa ut. I stället för att vädra ut överskottsvärmen kan man lagra den i en ackumulatortank eller i betongplattan genom att höja temperaturen på denna.

Visst ska man låta bli att brassa på med värme om det inte behövs men en stor del av året så behövs det någon form av tillskottsvärme. Det tillskottet kan till exempel komma från en braskamin. Svårigheten är att få braskaminen att inte utveckla mer värme än vad som behövs för stunden. Därför vill man kunna ackumulera energin för att använda den vid ett senare tillfälle.

Golvvärmeplåtarna används bara i träbjälklag och de sprider värmen lika mycket nedåt som uppåt. Plåtarna används för att sprida ut värmen från slangarna på en större yta.
 
[quote author=General Failure link=board=VVS;num=1067407938;start=0#18 date=11/05/03 at 12:39:21]

Visst ska man låta bli att brassa på med värme om det inte behövs men en stor del av året så behövs det någon form av tillskottsvärme. Det tillskottet kan till exempel komma från en braskamin. Svårigheten är att få braskaminen att inte utveckla mer värme än vad som behövs för stunden. Därför vill man kunna ackumulera energin för att använda den vid ett senare tillfälle.

Installera en Tulikiv täljstensugn så är det problemet löst. Sprider värme i minst ett halvt dygn.
 
Man kan välja en eldstad som ackumulerar värme i sig själv; kakelugn eller täljstenskamin e.dy., istället för en som bara värmer så länge lågorna flammar.

Dessutom vill jag återigen påminna om termostaterna som känner av att det blivit varmare i huset när eldstaden tänts, och som följdaktligen minskar frånluftsvärmepumpens arbetstakt.

Vill man ändå inte riskera att den goa brasvärmen ventileras ut, skall man väl inte ha en frånlufts(värme)pump alls, utan ett superisolerat hus som när det väl värmts upp en gång (av invånarnas kroppsvärme), håller sig varmt för evigt...? Sådana finns i så kallade ekobyar.
 
Lilla_vargen skrev:
Vill man ändå inte riskera att den goa brasvärmen ventileras ut, skall man väl inte ha en frånlufts(värme)pump alls, utan ett superisolerat hus som när det väl värmts upp en gång (av invånarnas kroppsvärme), håller sig varmt för evigt...? Sådana finns i så kallade ekobyar.
Jodå. Men man vill fortfarande ventilera. En av fördelarna som jag ser med FVP (och andra typer av värmeväxlare för ventilation) är att man kan "slösa" med färskluft.

Vill minnas att jag läst att de som bor i de där superisolerade ekohusen inte är helt nöjda med ventilationen.
 
Tänk, den här tråden har jag alldeles tappat greppet om. Vad snackar ni om egentligen? Ska man använda grunden som nån form av ackumulator och sitta och svettas till man väl börjar frysa då det är dags att göra om processen?
Nä, kom igen nu. Värme lagrar man i vattenform i ett isolerat utrymme, läs ackumulatortank.

För att ta upp grundtråden igen:
Twin eller inte? Nej. Twin är en idiotisk konstruktion som kombinerar frånluftsvärmepumpens och jord/bergvärmepumpens nackdelar. (Kaxigt va? :p)
Jag skulle definitivt gått hela vägen och kört jord/bergvärme isåfall.
Självklart ska man komplettera med en eldstad. Dels är det ruskigt mysigt, och dels är vi ju inte helt säkrade från strömavbrott som bekant. Med bara VP kan det bli kallt....!
Har man dessutom billig eller gratis ved och tycker att det är kul att elda kanske man inte behöver köra elpatron så mycket när det är kallt, och då sparar man ytterligare en hel del stålar..
 
Hej KarlXII!

Kan du förtydliga vad du tycker är idiotiskt med Twin? Vilka är nackdelarna jämfört med en ren markvärme-, resp. frånluftsvärmepump?
 
K
Jag fick just hem min Tulikivi 2200, montören kommer nästa vecka. Kjelle, hur har du löst tilluften? Har du nån ventil på tilluftsröret? Nu har jag bara ett spirorör som sticker upp ur plattan, detta kommer upp i kaminen under askluckan. Jag kommer att köra Tulikivin som komplement till en IVT 490 FVP, 210m2 med golvvärme i platta.
 
Så du lade bara ett spirorör i plattan innan gjutning för att ha det som luftkanal för utomhusluft till förbränning, isolerade du något runt spiroröret?
 
Vi isolerade runt Spiroröret. Dock kom det en massa luftbubblor ur isoleringen vid gjutningen så jag vet inte om det var så klokt.

mvh
David
 
Vad isolerade du med, vilken diameter har du på spiroröret?
 
Ken skrev:
Jag fick just hem min Tulikivi 2200, montören kommer nästa vecka. Kjelle, hur har du löst tilluften? Har du nån ventil på tilluftsröret? Nu har jag bara ett spirorör som sticker upp ur plattan, detta kommer upp i kaminen under askluckan. Jag kommer att köra Tulikivin som komplement till en IVT 490 FVP, 210m2 med golvvärme i platta.
Vår montör sa att det där med tilluften får man lösa från fall till fall. Vi har ju krypgrund så vi borrade ett håll rakt genom golvet ca 15 cm bredvid kaminen (i området med golvtäljstensplattorna). Vi monterade ett öppna/stäng reglage i spiroröret (finns färdiga lösnigar att sätta i röret). En stång upp och ett vred på stången ca 1 decimeter upp från golvet. Det blev faktiskt väldigt bra och inget man störs sig på.
Jag antar att ni inte kan göra på samma sätt eftersom ni har platta. Att sätta en ventil ute vid kantbalken känns ju inte speciellt praktiskt. Men jag tror att det viktiga har ni gjort, sett till att ni får in tilluft till ugnen, det blev vi starkt rekommenderade av alla vi pratade med. Är dock osäker på hur viktigt det är med en avstängning av tilluften, men den lilla extra ventialtionen gör säkert varken från eller till. Kanske är det möjligt att lösa det med att lägga nånting ovanför tilluftsingången där asklådan står?
Hursomhelst kommer ni att bli otroligt nöjda med eran ugn, vi ångrar inte en sekund att vi lade ner lite extra pengar på en Tulikivi.
 
vad får man lägga på en Tullikivi + skorsten? 50kkr? eller?
 
Ja, det beror väldigt mycket på vilken ugnsmodell man väljer. Våran är i Tulikivimått åt det mindre hållet (modell 1450/2), vikt 1400 kg. Vi fick betala ca 60 kkr, inkl. extra fundament och installation och lite krimskrams runt omkring. Vi ganska bra rabatt. Du kan garanterat få en mindre modell än vår för 50 kkr.
 
ingick skorsten då? Vad har ni för skorsten?
 
Yes, det är inklusive skorsten, en sån där premodul (tror jag det heter). Skorstenen kostade 12-15 kkr efter rabatt (minns inte riktigt), tror den var drygt 5 meter. Ugnen kostade 35 kkr efter rabatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.