Hej.

Jag har läst många goda tips och råd i detta forum.
Nu vågar jag mig på att ställa en fråga.

bakgrund
Badrummet ligger i en liten sommarstuga och enda lättåtkomliga vattenledningen i närheten av där tvättmaskinen får plats är den som leder vatten till wc-stolen.
Har inkluderat en ful men, förhoppningsvis, förtydligande bild av hur jag funderar på att förgrena nuvarande koppling som går till en wc-stol så att jag kan koppla in vatten till en tvättmaskin.

D5u3qwo.png


fråga
Vad kan jag använda mig av för något för att koppla ihop en t-rörskoppling, vinklad koppling och rak minikulventil?
(d.v.s utan att ha kopparrör mellan dessa kopplingar)
Någon typ av muff?

Om jag varit för otydlig är det bara att fråga.
Har inkluderat länkar till de delar som jag tänkte försöka koppla ihop.
https://www.bauhaus.se/t-ror-cuxcu-10mm-fkr
https://www.bauhaus.se/vkl-cuxcu-10mm-fkr
https://www.bauhaus.se/minikulventil-rak-15x10mm

Tack på förhand!
 
Du kan sätta en T-koppling och sen en vinkel med avstängning så slipper du en del. Mellan dessa kan du sätta dubbelmutter. Vatette har all dessa delar
 
Krilleman
Är det verkligen 12mm som går uppåt ur vinkeln, jag tycker det eventuellt ser ut som 10mm rör?!
 
tommib
TS länkar ju till 10 mm grejer så det är det säkert.

Vad fick du 12 mm från? ;)

Om det är 12 mm ut från väggen så kan man väl istället använda en lämplig minikulventil trevägs från vatette? Det ser ut som en vatettekoppling där nu och då slipper man mickla med muttern mot väggen.

Här är en 12x12x12 från just Vatette

https://www.vvsochbad.se/vatette-t-koppling-forkromad-12mm-570021

Ev går befintlig förminskning till 10 mm att återanvända, annars komplettera med sådan.
 
Med en trevägsventil stänger man väl till dasset och tvättmaskinen samtidigt? Det är förstås utmärkt om ventilen är tänkt för att smidigt kunna mecka i framtiden men jag tänkte att ventilen var för avstängning av tvättmaskin. Visserligen lite taskig att komma åt. Bara så att TS köper grejor som motsvarar tänkt funktion.
 
tommib
Absolut, i mitt exempel är ventilen bara till för att stänga av vid service. Vill man ha en ventil som stängs av varje gång man är klar med tvätten skulle jag rekommendera en elektronisk ventil för att slippa leta bakom porslinstronen varje gång.

Till TS, förresten, välkommen till forumet!
 
A A(n)gne skrev:
Hej.

Jag har läst många goda tips och råd i detta forum.
Nu vågar jag mig på att ställa en fråga.

bakgrund
Badrummet ligger i en liten sommarstuga och enda lättåtkomliga vattenledningen i närheten av där tvättmaskinen får plats är den som leder vatten till wc-stolen.
Har inkluderat en ful men, förhoppningsvis, förtydligande bild av hur jag funderar på att förgrena nuvarande koppling som går till en wc-stol så att jag kan koppla in vatten till en tvättmaskin.

[bild]


fråga
Vad kan jag använda mig av för något för att koppla ihop en t-rörskoppling, vinklad koppling och rak minikulventil?
(d.v.s utan att ha kopparrör mellan dessa kopplingar)
Någon typ av muff?

Om jag varit för otydlig är det bara att fråga.
Har inkluderat länkar till de delar som jag tänkte försöka koppla ihop.
[länk]
[länk]
[länk]

Tack på förhand!
Vatette dubbelmutter. Blanda inte tillverkare. Köp bra kopplingar. Vatette är det som sitter. Vatette är vad du ska ha.
 
Krilleman
tommib tommib skrev:
TS länkar ju till 10 mm grejer så det är det säkert.

Vad fick du 12 mm från? ;)

Om det är 12 mm ut från väggen så kan man väl istället använda en lämplig minikulventil trevägs från vatette? Det ser ut som en vatettekoppling där nu och då slipper man mickla med muttern mot väggen.

Här är en 12x12x12 från just Vatette

[länk]

Ev går befintlig förminskning till 10 mm att återanvända, annars komplettera med sådan.
Jag antog 12 mm :thinking::oops:

Men om det är 12mm eller 10mm ut från vägg är av yttersta intresse för att kunna införskaffa rätt produkter.

Demontera och kontrollera!
 
Krilleman
Krilleman Krilleman skrev:
Är det 10mm så är ditt tips inget bra då dubbelmutter bara finns ner till 12mm.

Sidan 23:
[länk]
Det är 12mm om man är osäker så står det på muttern men är 99% säker att det är 12mm
 
Tack för att ni lagt tid på att svara!
Många goda råd för mig att ta till mig.

Ursäkta att jag var så otydlig när det kom till rördimensionerna. Det rör som kommer ut från väggen är 12 mm, rör-rackaren som går till wc-stolen är 10mm. Det finns en minikulventil (fast den syns inte på bild), i slutet på rörbiten som ansluter till wc-stolen.
 
tommib tommib skrev:
Absolut, i mitt exempel är ventilen bara till för att stänga av vid service. Vill man ha en ventil som stängs av varje gång man är klar med tvätten skulle jag rekommendera en elektronisk ventil för att slippa leta bakom porslinstronen varje gång.

Till TS, förresten, välkommen till forumet!
Tack för välkomnandet. :)
 
Då blir det väl fint med T-kopplingen tommib länkade till med förminskning 12x10 till toan. Sen dubbelmutter 12 och en vinkelkoppling 12x15 med eller utan avstängning och vidare till tvättmaskin.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.