Har nyligen bytt alla fönster samt dörrar i huset. Det är ett 1- 1/2 plan myresjöhus byggt 1980 med tegel nertill samt träfasad överdel. Nu till dilemmat? Snickaren har ingen förklaring till varför groventredörren knarrar så förskräckligt! ENBART när det är varmt och fint väder ute. Dörren är mot kvällssol och utsätts för solens sken. Det knarrar och är en aning svårtstängt bara vid varmt väder ute. Ingenting när det svalnat eller är kyligare?? Trycker jag för hand mot karmen runt dörren ganska bestämt så rör det på sig några millimeter.
 
Lyft av dörren och lägg lite fett i gångjärnen och haka på dörren igen och håll tummarna att det blir tyst.
Hur är den svårstängd?
 
1 123abc skrev:
Lyft av dörren och lägg lite fett i gångjärnen och haka på dörren igen och håll tummarna att det blir tyst.
Hur är den svårstängd?
Har bara sprayat wd40 utan något positivt resultat. Kanske blir bättre med fett! Ska testa detta.
 
Du har en mörk dörr som slår sig av värmen från solen därav så har du problem endast ibland. Reklamera dörren är mitt förslag.
Vissa tillverkare kan friskriva sig när man väljer mörka kulörer.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
A
Hur är glipan mellan dörrblad och karm runt hela dörren? Är det jämnt eller hänger den?

Som Matti skrev kan dörrens form ändras men det är då ännu viktigare med att den sitter rätt...


Edit: Om du håller handen på ett gångjärn, känner du att det knakar ? Om du hittar vilket gångjärn kanske det går att justera bara det..

även att kolla om glipan är annorlunda på morgon och efter ett tag i solen
 
mathiash77 skrev:
Hur är glipan mellan dörrblad och karm runt hela dörren? Är det jämnt eller hänger den?

Som Matti skrev kan dörrens form ändras men det är då ännu viktigare med att den sitter rätt...


Edit: Om du håller handen på ett gångjärn, känner du att det knakar ? Om du hittar vilket gångjärn kanske det går att justera bara det..

även att kolla om glipan är annorlunda på morgon och efter ett tag i solen
Det är hyffsat jämt. Snickaren var här igår och skruvade på karmskruvarna och justerade glipa. Det regnade igår. Idag knakar det ännu mer än förut efter justering.
Sitter 2st torx skruv på vardera gångjärn? Är det för justering?
Förstår inte det praktiska då gångjärnen är fastskruvade i karmen. Är det som typ Ikeas skåp att det går justera på något sätt?
 
Innan jag tittade på filmen funderade jag på om dörren var svart, och den verkar den vara.
Jag jobbar med dörrar och portar, och det har blivit mycket problem sen färgen svart blev populär, och de monteras i solläge. Dörren blir så varm att den bågnar, är väggen runt om svart kan även den röra sig i värmen.
Dörr o karm måste justeras in när solen ligger på och är varm. Justerar man in den kall, i ert fall på förmiddagen kommer det bli problem när solen ligger på.
 
Den är grå. RAL 7012. Det har du rätt i. Kanske ska justera den vid rätt tidpunkt.
 
Isakare Isakare skrev:
Innan jag tittade på filmen funderade jag på om dörren var svart, och den verkar den vara.
Jag jobbar med dörrar och portar, och det har blivit mycket problem sen färgen svart blev populär, och de monteras i solläge. Dörren blir så varm att den bågnar, är väggen runt om svart kan även den röra sig i värmen.
Dörr o karm måste justeras in när solen ligger på och är varm. Justerar man in den kall, i ert fall på förmiddagen kommer det bli problem när solen ligger på.
Det stämmer att runt om är det svårt 40 år gammal panel.
 
  • Modern dörr i äldre byggnad med sliten mörk träpanel och en elektronisk dörrkodslås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Linus perälä skrev:
Det stämmer att runt om är det svårt 40 år gammal panel.
Sen direkt nu så går solen bakom grannen mitt emot och 5 min efter så minskar oljudet när det svalnat
 
Om det går att lossa locket på gångjärnen och det finns en höjdjustering där kontrollera även att samtliga gångjärn ligger emot tappen så tyngden fördelas mellan samtliga gångjärn istället för att ett gångjärn tar hela tyngden.
Angående torx skruv och justering så ta en bild på gångjärnen.
Kontrollera även att gångjärnen inte knäcker alltså rör sig i sidled när du stänger sista biten.

Men börja med att lägga fett i gångjärnen samt fetta in gångjärnstapparna då det ofta tystar ljud från gångjärn.
 
L Linus perälä skrev:
Det stämmer att runt om är det svårt 40 år gammal panel.
Den färgen borde dock inte bli riktigt lika varm som helsvarta dörrar, den såg mörkare ut på filmen.
 
1 123abc skrev:
Om det går att lossa locket på gångjärnen och det finns en höjdjustering där kontrollera även att samtliga gångjärn ligger emot tappen så tyngden fördelas mellan samtliga gångjärn istället för att ett gångjärn tar hela tyngden.
Angående torx skruv och justering så ta en bild på gångjärnen.
Kontrollera även att gångjärnen inte knäcker alltså rör sig i sidled när du stänger sista biten.

Men börja med att lägga fett i gångjärnen samt fetta in gångjärnstapparna då det ofta tystar ljud från gångjärn.
 
  • Ytterdörr med öppen karm som visar slitage och en röd pil som pekar på skadat område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en öppen dörr med en synlig dörrgångjärnsbeslag, skruvar och CE-märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir orolig över sprickan under låset på bilden? Den var inte där när dörren var nymonterad ( ca 1 månad ) sedan
 
De gångjärnen är justerbara i höjdled så kontrollera att tyngden är jämnt fördelad.
De skruvarna på gångjärnen är för att flytta dörren i sidled i karmen vilket inte behövs enligt bild.

Det ser ut som om slutblecket är lite utflyttat av någon orsak och sprickan stämmer med skruven?
Har slutblecket flyttats ut eller ser jag fel på bilden.
Snedskruvarna i slutblecket verkar saknas, om slutblecket flyttats ut och snedskruvarna dragits för hårt så kan karmen spricka lite under skruven men nu saknas de skruvarna från vad jag kan se i bild.
Vid sällsynta fall så kan en karm spricka som i bild när en skruv dras in till slutblecket om man inte förborrat hålet.
Jag tycker inte du behöver oroa dig över den sprickan men estetiskt är det tråkigt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.