kristofer12345
Hej!

Har en mur med sten på baksidan där det är ett fundament under som jag vill få jämt hela vägen upp. Det är ca 14 cm upp från fundament nertill. Tjockleken är tycärr 20-30 cm att fylla, så vet ej om jag ska sprutputsa i lager till jag får det jämt med fundamentet eller om jag ska typ regla upp skivor o sedan fylla ner betong. Känns som jag får göra ett jävla regelverk om det ska hålla, vad kan jag göra bäst här ..kolla gärna bilder
 
  • Stenmur med ojämnt fundament som behöver jämnas ut, delvis eroderat med synlig tjocklek som behöver fyllas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis ojämn stenmur med mätsticka som visar höjdskillnad mot fundament, omgivet av grus och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mur av sten och bruk med ojämnt fundament synligt nederst, omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kristofer12345
Someone?
 
Jag tror du borde armera duktigt, bygga upp en form för nya murens sida av exempelvis osb eller Plyfa som är kraftigt förankrad och förstärkt på alla vis en bit (5-10cm) utanför murens befintliga grund (så du inte får en skarv), sedan skicka på betong bil med några m3 betong av lämplig kvalitet som ej bildar luftfickor.
 
  • Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
Kan gå in på många detaljer om hur man formar och gjuter korrekt, men motgjutningar är ett fack för sig. En snabb blick på den befintliga muren säger att man antagligen behöver sträva upp den också om man vill gjuta som du vill.
Att gjuta en mur med SKB som ovan föreslår är dessutom så fruktansvärt dåligt föreslaget. Det finns absolut ingen anledning till det och kolmer medföra ännu större formtryck.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Aha, låt höra hur jag kan bäst göra?
 
kristofer12345
Någon ritning kanske?
 
C C.Lundin skrev:
Kan gå in på många detaljer om hur man formar och gjuter korrekt, men motgjutningar är ett fack för sig. En snabb blick på den befintliga muren säger att man antagligen behöver sträva upp den också om man vill gjuta som du vill.
Att gjuta en mur med SKB som ovan föreslår är dessutom så fruktansvärt dåligt föreslaget. Det finns absolut ingen anledning till det och kolmer medföra ännu större formtryck.
Ja, jag är ingen betong expert, så det är ju tur att du svarar och hjälper till nu du som kan detta....Skulle jag gjort detta själv hade jag noggrant undersökt vilken sorts betong jag ska ha...men eftersom du vet allt om detta kan du ju förklara för TS...
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Jag tänkte mer att jag armera ”uppåt” o på tvären med tjocka armering som ett ”nät” o sedan klär detta bakom med tjockt hönsnät o sedan slänga i massa större stenar i denna form o häller murbruk eller betong som ska hålla fast stenarna som fyller ut rummet emellan...såklart inte mkt betong eller bruk sedan såklart ska jag ha en skiva bakom detta men vill helst ej fylla så mkt betong som man vanligt gör ..o sedan när detta är gjort i omgångar upp till topp har jag förhoppningsvis fyllt ut o då kan jag blrja sprutputsa o finslipa ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.