Hej. Är på gång med husbygge och ska ha kulvert till garaget. En 2rörs maxithermkulvert 126mm dia. Hur i helboda ska man bete sig med genomföringen i tvättstugan brevid BV-pumpen där kulverten ska upp i golvet?
Har både hört att manteln på kulverten räcker som genomföringshylsa eller att man ska lägga ett 160 avloppsrör med kulverten i.
Snälla är det någon som gjort liknande och VET hur man ska göra med detta?

Tack på förhand
 
Håller på att bygga garage och gjöt grunden för någon vecka sedan. Mellan garage och hus la jag en 142mm Maxitherm kulvert (fyra rör). I garage plattan stoppade vi ner den när vi gjorde underarbetet (innan markduk och makadam. Hade funderingar på att lägga den i ytterrrör så att den eventuellt skulle gå att byta i framtiden, men övergav den idén. Finns färdiga 160mm rör med 1.2m i radie om jag inte minns helt fel. Men skippade det som sagt.

In i huset så borrade jag ut igenom kantbalken på den befintliga plattan (160mm hål). Tyvärr gör det att den kommer in i en vinkel, men det blir nog bra efter man monterar för ett skåp eller liknande.

Edit: huruvida detta är by the book eller ej vet jag inte, men det duger för mig.
ipoV2Zu6Iz065lN0TbRC88sv7MgBKtkxL0YshhSA6pzh5pBGkIVe_SKQXT6IUDJ-5oJ93w6Di79Rm5CDsdoHZH1VA16HUqdDTdg2rss3KzTNhzy-cYihle4HhsBWO7s4ZiYqWlpj1ai0lRNhexOmfEGWsBm-s5FWNjruj9dNgUyIBE2BZ7R38gMWZkbaXGdIe6peEoGFobd5OXaR1k1TL_uo75GTBNFlBc1PGrGKpye5AzGpMalBNIvNibC5gcSZ_K1iXlRwA_BYj9WL6j-5lAUdAwd7_LxfouMUYjRKrQoYlx0I3fRHP6WB00cCHIKAnj_f2WtRDsnJgM3o70AIvzPT97hnZc_7UGJOz96JkA4ssxZtX0Bmi6LA7CFU0tpalsKvIoEXaBwheKJmfek2MWAV6dsdIQuZTWYkxJ-g5Hgd-q00mbwrh-z5zEMFAO8LAKizAwWawZvxMeOnb3OQqchdTT7idDu-RWCOoFMzIVEoApyraZeoBAujfp4J_HwTbqxw2w5QfkN2bnoKTzC8FzYAL6hdDKIYxmj6EKFmyVzCLbKOlV-nKRpo54ciLiqtnJz5SPNirrZpBU_JFETZsq7u71-u0oGeD3-45T9_dsdlx-nbIgocqef-Lf3BXSNrkqQClFf44wYrVWyCsjvBVgKJ7EUu0x2R9lWwHYcNUXjsms2xrEzqWG5ggM3PVw=w546-h970-nox50HL9G4tpRF5CgeZ4dLe68gGxBWPs0TkDXeCEgSnpVG0GtCg0xY4dikjcwYKIJiGsClOs0XiSd4ZDmFmDFbM2seeq8ChmcFQ8nerQSYzJRoEpOOC3A-L_1TAKl_2Gm_DfVIiwY-NBgIxOBvkSoyTAoxRmvMkqFbRgvHoeGHcwLZdgSEx-y4a2obR1NTNA0IejUnAu80yBBu52EfhhYtunRFlnDs3gAsIfIhlabSrj3rqdo1GTYecEP0QxrHIt_TzJewsxg6YaV-gbN-B-VUZNKLNbzNLJ6XLSGT0cn_TlNPMHJd57GAeo0fD2VE3BqdqGpNhWb7_4sYG70tU1gGiLB4GDdP9otdMPeebMjiDM9ngwBAIDkWIALOt4wZKZH67aW7CfXsSg4vfudAyGLBjM3boV2vaZuEGxe0o1iUjfWNsuOanmXnAz15vXPs9l_PsB2a-1J9LHLmT3VGbH9Jx4ANAC00W1nBxMafL-AgGEJvAzeysYs2Jh9wiAQH3kNTxEQgIbF7cPSFAYuLsSgvriub9vSxeputpfS1rpmUPBQSg3dCPgYe09GrsKEtvNICUuHCzsvLrdfUyUNXrRsg9uMfAyQ0oqcfJrYKl1othxKutLs1YiKuPYtPF-XRy7B3CdNmeegiO6pTgU-F2nzsChB33HpkcKJqaYqR67eNGN_TsdDiTWeAhwF_-xVsiw=w1723-h969-no
 
Ok. Ja tänkte mer på golvgenomföringen. Tätskikt mm. Men lutar åt att skala av den "under" plattan, täta med ändhuv och trä på ett 110 rör som får sticka upp brevid kollektorslangarna som också kommer i varsitt 110 rör.
 
Typ så
 
  • Handritad skiss av byggdetalj med markering av platta och cellplast samt måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha, då har jag mindre erfarenhet. Vill minnas jag såg någon lösa det som så att man avslutade manteln inne i väggen och drog sedan de individuella rören in i ett fördelarskåp med godkända genomföringar.
Fast å andra sidan, behöver man ha tätskikt i ett pannrum när man har platta på mark (tag sedan jag läste säkertvatten?
Om det nu krävs tätskikt, jag förstår inte riktigt poängen med att ändra till ett 110rör under plattan, du kommer ju ändå behöva täta det röret, då kan du väl lika bra dra manschetten över kulverten direkt?
 
Ja de har slagit mig också med manschett direkt över kulvert men man måste ha genomföringshylsa idag tydligen...
 
C Chev65 skrev:
Typ så
C Chev65 skrev:
Ja de har slagit mig också med manschett direkt över kulvert men man måste ha genomföringshylsa idag tydligen...
Inte helt med på vad du syftar på när du säger genomförningshylsa, syftar du på tätningen mellan plattan/tätskikt och mediaröret, eller syftar du på tätningen mellan mediarören och kulvertmanteln.

Om det är det förstnämnda så borde en manschett sluta lika bra runt kulverten som runt ett 110 rör. Kulverten är galet styv och beter sig mer eller mindre som ett avloppsrör. Förvisso är den något korrugerad och av annat material PE (polyethylene) jämfört med PP (polypropylen) som avloppsrör är gjorda av, men en manschett borde ju sluta lika tätt. Kanske läge att fråga tillverkaren av tätskiktet?

Om det är det sistnämnda så borde ändtätningarna som Maxitherm säljer fungera lika bra: https://www.rinkabyror.se/artikel/maxitherm-andtatning-enkel-20-32-76-91/
 
  • Gilla
Chev65
  • Laddar…
Förstnämnda. Rörisen var inte helt me att täta endast runt manteln. Genomföringshylsa är typ avloppsrör som jag sett det. En slät yta att täta mot om jag tolkat säker vatten rätt. Sen ska de läggas med rätt avstånd till vägg och till varandra om man har fler som i mitt fall.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Urklipp från säker vatten
 
  • Illustration av olika typer av genomföringshylsor för rör i golvet med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
J JSten skrev:
Håller på att bygga garage och gjöt grunden för någon vecka sedan. Mellan garage och hus la jag en 142mm Maxitherm kulvert (fyra rör). I garage plattan stoppade vi ner den när vi gjorde underarbetet (innan markduk och makadam. Hade funderingar på att lägga den i ytterrrör så att den eventuellt skulle gå att byta i framtiden, men övergav den idén. Finns färdiga 160mm rör med 1.2m i radie om jag inte minns helt fel. Men skippade det som sagt.

In i huset så borrade jag ut igenom kantbalken på den befintliga plattan (160mm hål). Tyvärr gör det att den kommer in i en vinkel, men det blir nog bra efter man monterar för ett skåp eller liknande.

Edit: huruvida detta är by the book eller ej vet jag inte, men det duger för mig.
[bild][bild]
Hej! Har en liknande lösning men har inte ännu fått in kulverten i huset. Behöver borra i kantbanden på liknande sätt som du gjort. Vad använde du för att borra i kantbalken?
 
J Janols03 skrev:
Hej! Har en liknande lösning men har inte ännu fått in kulverten i huset. Behöver borra i kantbanden på liknande sätt som du gjort. Vad använde du för att borra i kantbalken?
Tog hit ett bolag som fixade det. Hade tänkt hyra kärnborr och göra det själv, men hamnade i tidsnöd och Ramirent hade inga hemma, så det fick ta hjälp med den delen. Såhär i efterhand var det värt det, han som borrade slet i säkert tre timmar och hade en hel del bry. Tror jag gav ca 4000kr för två hål med 160mm i diameter...
 
Jag förordar med kärnborr, runda snygga hål och inga problem med armeringsjärn eller liknande, bara se till att man undviker golvvärmerören om man har det i plattan. Jag borrade själv hål för VA i garageplattan, dock endast 110mm. Ett hål hos mig och ett hos grannen, var färdigt på under en timme och inte speciellt ansträngande. Nu hade jag borret och behövde bara hyra maskinen, kostade någon hundring. Jag vet inte hur mycket slitage det kan bli på ett 160mm hål och vad det kan tänkas kosta. Det kan nog närmaste hyrfirma svara på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.