Jag vill här demontera ho och installera en duschkabin. (Varmvatten finns förberett upptill). Det ska bli en nöddusch som används vid badrumsrenoveringar mm. i flerfamiljshuset. Därför är ventilation inte helt prioriterat (finns två fönster i rummet)

Hur löser en röris anslutning till avloppet som idag är ett relinat gjutjärnsrör. Går det att slippa bila för en golvlbrunn? ...eller är det krav på brunn o vattenlås? finns annan fiffig lösning?
 
  • Tvättställ med vattenledningar och avloppsrör, med markerat avlopp på golv för diskussion om installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det bara skall vara nöddusch under renovering så går det kanske att palla upp duschkabinen så att den kommer över röret. Ingenting man vill ha permanent. Men under några veckor kan man kanske kliva ett trappsteg upp i duschen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om det bara skall vara nöddusch under renovering så går det kanske att palla upp duschkabinen så att den kommer över röret. Ingenting man vill ha permanent. Men under några veckor kan man kanske kliva ett trappsteg upp i duschen.
Nja, det ska va mer permanent. De ska alltid stå där, för renoveringar o vattenläckor kommer ske även i framtiden.
 
Claes Sörmland
Då är golvbrunn svensk standard. Vi är ju lite udda jämfört med andra länder som ansluter duschkabiner till avloppet utan golvbrunn.
 
Claes Sörmland
Jag kollade Säker vatten och de stipulerar att golvbrunn krävs för vanliga duschkabiner utan bräddavlopp. Så hittar du en duschkabin med extra bräddavlopp så kan du strunta i golvbrunnen och ändå följa Säker vatten.

Sida ur en manual som beskriver krav på golvbrunn i olika utrymmen, markering på texten om duschkabiner utan bräddavlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Hur ansluter man duschkabin med brädavlopp till vårt avlopp?
 
Claes Sörmland
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Man behöver få in ett vattenlås också om det inte funktionen redan finns inbyggd i duschkabinen vilket jag inte tror. Annars luktar det apa. Kanske kan gå att lösa med ett golvvattenlås.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bernieberg Bernieberg skrev:
Man behöver få in ett vattenlås också om det inte funktionen redan finns inbyggd i duschkabinen vilket jag inte tror. Annars luktar det apa. Kanske kan gå att lösa med ett golvvattenlås.
Tror det är standard idag. Allt är ju import från andra länder där konceptet golvbrunn är exotiskt.
 
Googlar o ser att det även finns något som kallas Golvvattenlås, intressant, men jag tror ett vattenlås under kabinen är bättre, ifall det blir stopp i låset. Finns både vattenlås och plaströr format som ett V för samma funktion.
 
  • Golvvattenlås och dess komponenter isolerade mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit golvvattenlås från Faluplast modell 45840, för 75 mm muff, presenterad på en webbsidas produktsektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.