Vad monterades först? Spegelskåpet eller handfatet? Satt spegelskåpet där när ni provade handfatsplaceringen? Monterades spegelskåpet av samma hantverkare? Med handfatet ännu längre in mot väggen kan kranen öppnas ännu mindre. Kanske anpassades läget för att kranen skulle kunna öppnas fullt eller iaf tillräckligt.
Min personliga åsikt: trenden med handfat ovanpå en bänkskiva är en ren styggelse. Undermonterat handfat i så fall, som GoC har.
 
davveno1 davveno1 skrev:
Pågående badrumsrenovering.

Var mycket tydlig och visade fysiskt hur jag ville ha handfatet - dikt an mot vägg, för att kunna lägga en silikonfog och på de sätter hindra vattenstänk från barn att leta sig ner bakom.

Min instruktion var uppenbarligen inte tillräcklig då handfatet hamnade 1 cm ut och en fin springa har bildats.
Heller ingen fog på bänkskivan mot väggen och det är omöjligt att lägga en nu i den smala springan.

Handfatet är av delvis nedsänkt modell och limmat i skivan.

Vad ska man begära i detta fallet?
Kan dom flytta det när det är limmat?

[bild]
Jag som själv är rörmokare anser att de gjort fel.de ska göra rätt för sig. Det som kan ha hänt är att porslinet gled på silikonet när det limmades fast och sen härdades på fel ställe. Tycker absolut att firman ska få stå för kostnaden av att åtgärda felet.

Reglerna säger klart och tydligt. Porslin ka monteras dikt an mot vägg ELLER 3cm från vägg för lättare rengöring.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Antagligen elektriker som monterat spegelskåpet. De va de första som skruvade upp, såg direkt när jag klev in att de va för lågt. Midjehöjd nästan.

Åsikter om elementdragningen? 31cm från utloppet, kan de tajtas till? Skulle vilja flytta det minst 16cm närmare utloppet.
 
  • Gilla
patfred
  • Laddar…
BirgitS
davveno1 davveno1 skrev:
Åsikter om elementdragningen? 31cm från utloppet, kan de tajtas till? Skulle vilja flytta det minst 16cm närmare utloppet.
Det ser ut att vara en dörröppning där som är väldigt nära väggen med elementet och då vill man nog inte ha elementet för nära dörren för då känns det lätt som att man håller på och går in i elementet när man kliver in genom dörren.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
Antagligen elektriker som monterat spegelskåpet. De va de första som skruvade upp, såg direkt när jag klev in att de va för lågt. Midjehöjd nästan.

Åsikter om elementdragningen? 31cm från utloppet, kan de tajtas till? Skulle vilja flytta det minst 16cm närmare utloppet.
Åsikten är väl dels att dragningen inte är så snygg men kan inte göra det på så många andra sätt nu. Det är förarbetet som skulle varit bättre. Det ser ut som att värmerören som kommer ut från vägg sitter för lågt, mått från golv? Sen har de satt ett korskoppel precis innan anslutning vid radiator. Det betyder att de dragit rören "fel" i vägg och därflr behövt omvämt det innan vattnet går in i radiatorn. Det hade man sparat kanske 5cm på. Sen hade man kunnat spara bra mycket om man satt radiatoranslutningarna i samma höjd som rören kommer ut från vägg.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Allt fanns hemma på plats när han drog om det från golv till vägg.

1-rörs system är det om de spelar roll.
 
Säg såg det ut då.
 
  • Rörinstallationer och avfall från renovering synliga bakom avlägsnad väggpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
TRJBerg
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
Är detta snygg rördragning? Varför så lång?

Fogen tog slut runt toan också.
Kakelplattan också ”snabbkapad” bakom väggbrickan... Tekniskt oväsentligt men sämre estetiskt. Jaga dom!!
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
K Karldanaxel skrev:
Vad monterades först? Spegelskåpet eller handfatet? Satt spegelskåpet där när ni provade handfatsplaceringen? Monterades spegelskåpet av samma hantverkare? Med handfatet ännu längre in mot väggen kan kranen öppnas ännu mindre. Kanske anpassades läget för att kranen skulle kunna öppnas fullt eller iaf tillräckligt.
Min personliga åsikt: trenden med handfat ovanpå en bänkskiva är en ren styggelse. Undermonterat handfat i så fall, som GoC har.
Nej då, jag har en gjuten marmolin topp med integrerat enkelt handfat på kommoden. Det var modernt på 90-talet, men helst dubbla handfat, men det rymdes inte i badrummet.
 
davveno1 davveno1 skrev:
Var mycket tydlig och visade fysiskt hur jag ville ha handfatet - dikt an mot vägg, för att kunna lägga en silikonfog och på de sätter hindra vattenstänk från barn att leta sig ner bakom.
Om det inte är skriftligt är det tyvärr oftast inte tydligt nog. Man förklarar för den man beställer av, sedan översätter han det till engelska för att förklara för de inhyrda polackerna och de i sin tur översätter till ryska för de inhyrda vitryssarna som faktiskt utför jobbet. Då gäller det att vara väldigt tydlig och ha det skriftligt.
 
  • Gilla
Knetech
  • Laddar…
nikasp
Håller med, borde suttit längre ut istället för längre in. Hade ju inte blivit snyggt med fog ner på sidorna.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vad säger firman då?
 
Skickar ny montör som ska lösa det så vi blir nöjda.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Arbetsledaren har varit på plats och vi har gått igenom badrummet tillsammans.

Element ska flyttas - 4 st plattor bakom bytas
Ny bänkskiva ska köpas
Duschhörna ska ses över då den inte stänger mot magnetlisten.

Påbörjas om en vecka.
 
  • Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.