Jämn och slät gräsmatta men en uppförsbacke på 25% till zon2. En del träd och några andra fasta punkter som jag tänkt dra avgränsningskabel runt om det inte är onödigt.

Zon1 500kvm och zon2 200kvm 25m bort. Passage över hårdgjord yta.
Vill gärna kunna ställa så zon2 inte klipps lika ofta då det är torrt och soligt samt att den inte åker transportsträckan en massa i onödan.

Behöver ingen avancerad app eller liknande utan en dum robot som bara gör det den ska är optimalt för mig :)

HQ för +15.000kr går bort jag hittar gärna något under 10.
 
  • Handritad skiss över gräsmatta indelad i zon1 och zon2 med träd, byggnad och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Gardenan nämner de zoner men jag vill ju inte bära den imellan och hålla på och knappa. Den ska flytta sig själv enligt schema.
 
Tror inte du hittar en maskin som uppfyller dina krav. Både Husqvarna och Gardena har möjlighet till att välja olika startpunkter och hur ofta (i %) start ska ske på dessa utvalda platser. När klippningen sedan påbörjas kör klipparen hel autonomt och slumpmässigt inom området, kan således hamna var som helst inom hela klippområdet.

Du kan göra en korridor som förbinder de två områdena och låta klipparen själv köra ut till område 2, men den kan sedan av slumpen hamna i korridorsområdet under klippfasen.

Det finns grunkor från fristående firmor som gör att det går att automatiskt blockera att klipparen slinker in i korridorsområdet.
 
C
HQ (Gardena är väl samma?) kan du konfigurera olika områden och hur många procent av starterna som skall ske i respektive område. Alla områden är inom samma begränsningsslinga, så det finns dock inget som hindrar att klipparen ibland irrar sig iväg ut på passagen mellan två områden under pågående klippning.

Edit: tvåa på den :rofl:
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Robomow har också de funktionerna. Är väldigt nöjd med den vi har (rs615).
 
Som tidigare redan nämnt finns två alternativ att välja mellan.

1 begränsa området och bära klipparen då å då.

2 göra en trång korridor och ställa in så klipparen lotsas ut till området med risk för att klipparen ändå tar sig ut av ren slump.
 
Tror ni det är någon ide att försöka sig på detta?
 
Jadå. Om du kan leva med att den ibland "klipper" ytan mellan dina två områden.
 
C
Det funkar bra. Åtminstone i vårt fall så är den mest och nosar i ändarna av passagen under klippning, det är inte så ofta den tar sig in någon längre sträcka. Men det man skall komma ihåg är att man inte kan styra vilka tidpunkter den skall gå till respektive område eller hur lång tid den skall vistas där. Inte heller kan man välja olika klipphöjd eller något sådant.
 
Excel
En lösning kan vara att du bygger en brytare som automatiskt kopplar om slingan så klipparen inte åker in där. Går säkert att automatisera.

Har för mig att det finns en tråd här på bh om detta.
 
Du kan faktiskt lösa det relativt enkelt. Både manuelt eller automatiskt.
Säg att klipparen tillåts klippa mellan kl 13 och 14.
Den automatiska varianten innefattar ett växlande relä som är tidsstyrt mellan kl 12 och 15.
Den manuella är att du lägger en kabeln över stället där den har sin passage.
Kabeln ska vara en del av slingan och får inte brytas.
Den blå symboliserar lösning med relä. Och den röda är den manuella.
Sen får du ställa att klipparen ska gå åt de håll och x antal meter så den hamnar i extra utrymmet.

Blå skiftar mellan att vara serie eller parallellkopplad och den röda ersätter den vanliga kabeln.
 
  • Schematisk ritning av en gräsmattas layout med en automatisk klippares zoner och slingor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A Alexn72 skrev:
Du kan faktiskt lösa det relativt enkelt. Både manuelt eller automatiskt.
Säg att klipparen tillåts klippa mellan kl 13 och 14.
Den automatiska varianten innefattar ett växlande relä som är tidsstyrt mellan kl 12 och 15.

Sen får du ställa att klipparen ska gå åt de håll och x antal meter så den hamnar i extra utrymmet.

Blå skiftar mellan att vara serie eller parallellkopplad .
Tack.
Få en klippare och göra detta med att gå en viss väg osv vad hamnar jag på för modeller som klarar sånt?

Den manuella varianten jag helst vill slippa kan ju vara att inte låta den gå själv i mellan ytorna utan bära den. 200kvm lättklippt yta måste den väl greja på 1-2 laddningar och det behövs klippas med 1.5v mellanrum. Sätta en enkel bytare på slingan så jag kan låsa in den i respektive zon

1889406_19883.jpg
 
Jag skulle påstå att alla husqvarnas modeller kan välja att den ska följa slinga ut. Och isåfall funkar det.
Tänk på att om du stänger in den så kommer den antagligen hinna stanna och sen får du bära tillbaka den.
 
C
Suhagg Suhagg skrev:
200kvm lättklippt yta måste den väl greja på 1-2 laddningar och det behövs klippas med 1.5v mellanrum.[bild]
Tänk inte på roboten som en vanlig gräsklippare. I och med att den bara irrar runt så funkar det bäst om den får klippa "kontinuerligt", alltså med täta intervall. Om du släpper ut den i högt gräs så tar det rätt lång tid innan mattan blir jämn och fin. 1,5 vecka är definitivt ett för långt intervall enligt min mening.
 
Oprimow från greenworks går att ställa hur ofta den ska starta utmed guidekabeln eller höger /vänster slinga. Samt hur många meter den ska följa respektive kabel.

Den kommer fortfarande att kunna irra sig fel men inte så ofta.

Annars är ju lösningen ovanför med relät väldigt snygg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.