M MetteKson skrev:
Tror du det skulle vara svårt för dig att få bygglov för en höjning av muren?
Jag bokade möte med handläggare (och skickade bild på mur) och han meddelade i tel att jag inte kan få bygglov för att, enligt mitt önskemål, uppföra en 1 m hög mur. Anledning är prickad mark.
 
H hempularen skrev:
Det är troligen så att den aldrig byggts högre. Men om man nu vill ha argument för att kunna höja den till den tänkta höjden i efterhand. Så har ju murent tydligt vittrat sönder...
Jag hör dig,

Och då pratar vi inte "argument" för bygglov, utan för att "renovera" muren ifall nån skulle fråga..
 
Sam1981 Sam1981 skrev:
Jag bokade möte med handläggare (och skickade bild på mur) och han meddelade i tel att jag inte kan få bygglov för att, enligt mitt önskemål, uppföra en 1 m hög mur. Anledning är prickad mark.
Du kan söka bygglov ändå, och överklaga om du får avslag. Fast det tar ju lite tid. Är det en ny eller gammal detaljplan i området?
 
Bart Bart skrev:
Om någon undrar så har muren alltid varit 85 cm hög. Det är ju självklart. Kolla bygglovet får ni se.
Bara bygg upp muren. Blyga pojkar får aldrig kyssa vackra flickor.
Men de kan få en och annan örfil också.... ;)
(I detta fall sanktionsavgift)
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Jag bokade möte med handläggare (och skickade bild på mur) och han meddelade i tel att jag inte kan få bygglov för att, enligt mitt önskemål, uppföra en 1 m hög mur. Anledning är prickad mark.
Då blir det kanske lite svårt att hävda renovering nu...
 
H hempularen skrev:
Då blir det kanske lite svårt att hävda renovering nu...
Vad menar du? Pga bild eller samtal?

Jag sa aldrig hur hög muren är idag, eller om den var i renoveringsbehov. Mitt samtal till honom var tom innan tillträdet, så man kan hävda okännedom?

Plus, om jag skulle "renovera", behöver jag meddela det till kommunen? Sorry om frågan är väldigt rudimentär.
 
M MetteKson skrev:
Du kan söka bygglov ändå, och överklaga om du får avslag. Fast det tar ju lite tid. Är det en ny eller gammal detaljplan i området?
Planen är från 1990 (beslutsdatum 1990)
 
Sam1981 Sam1981 skrev:
Vad menar du? Pga bild eller samtal?

Jag sa aldrig hur hög muren är idag, eller om den var i renoveringsbehov. Mitt samtal till honom var tom innan tillträdet, så man kan hävda okännedom?

Plus, om jag skulle "renovera", behöver jag meddela det till kommunen? Sorry om frågan är väldigt rudimentär.
Angav du fastighetsbeteckning eller adress vid samtalet? Okännedom är tyvärr ingen ursäkt som fungerar, du är skyldig att ta reda på vad som gäller innan du påbörjar någon form av byggnation, om bygglov eller anmälan krävs etc.
 
M MetteKson skrev:
Angav du fastighetsbeteckning eller adress vid samtalet? Okännedom är tyvärr ingen ursäkt som fungerar, du är skyldig att ta reda på vad som gäller innan du påbörjar någon form av byggnation, om bygglov eller anmälan krävs etc.
Ja, det gjorde jag. Även mailade med handläggare..
 
Claes Sörmland
Sam1981 Sam1981 skrev:
Ja, det gjorde jag. Även mailade med handläggare..
Ja då har du i alla fall stängt dina vägar att "renovera" muren. Trist att nya PBL sätter sådana här käppar i hjulen för dig.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja då har du i alla fall stängt dina vägar att "renovera" muren. Trist att nya PBL sätter sådana här käppar i hjulen för dig.
Tänker du utifrån perspektivet att de kan misstänka saker?

Fortfarande är min fråga om man behöver anmäla renovering, eller är det nåt man bara gör! Tack.
 
Redigerat:
Renovera gör de flesta bara.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Tänker du utifrån perspektivet att de kan misstänka saker?

Fortfarande är min fråga om man behöver anmäla renovering, eller är det nåt man bara gör! Tack.
Du behöver inte anmäla ”renovering” av muren, men nu är det ju inte det du ska göra. Du planerar att höja muren från ca 30 cm till ca 1 m, vilket är högre än det tidigare givna lovet. Det kan i mina ögon inte ses som en renovering. Nu vet jag inte om du bor i en stor eller liten kommun, men i en småkommun som min, så har man rätt bra koll på om någon ställt frågor kring en specifik fastighet och det kan hända att man svänger förbi när man är ute och kör. Tänk även på att grannar är kvicka att anmäla om något händer på en grannfastighet, vilket är vanligare än vad gemene man tror. Då är byggnadsnämnden skyldig att kolla upp saken.

Än så länge har en handläggare sagt att du inte skulle kunna beviljas bygglov, men har du lämnat in en formell ansökan? Det är först då som du med säkerhet kan få veta om det blir avslag eller beviljat. Byggnadsnämnden kanske gör en annorlunda tolkning. Det beslutet kan du överklaga om du inte är nöjd.

Det är upp till dig hur du vill göra, men det kan bli krångligt och kosta om du struntar i lagstiftningen. Då håller inte argumentet ”det hade jag ingen aning om”.
 
Redigerat:
M MetteKson skrev:
Du behöver inte anmäla ”renovering” av muren, men nu är det ju inte det du ska göra. Du planerar att höja muren från ca 30 cm till ca 1 m, vilket är högre än det tidigare givna lovet. Det kan i mina ögon inte ses som en renovering. Nu vet jag inte om du bor i en stor eller liten kommun, men i en småkommun som min, så har man rätt bra koll på om någon ställt frågor kring en specifik fastighet och det kan hända att man svänger förbi när man är ute och kör. Tänk även på att grannar är kvicka att anmäla om något händer på en grannfastighet, vilket är vanligare än vad gemene man tror. Då är byggnadsnämnden skyldig att kolla upp saken.

Än så länge har en handläggare sagt att du inte skulle kunna beviljas bygglov, men har du lämnat in en formell ansökan? Det är först då som du med säkerhet kan få veta om det blir avslag eller beviljat. Byggnadsnämnden kanske gör en annorlunda tolkning. Det beslutet kan du överklaga om du inte är nöjd.

Det är upp till dig hur du vill göra, men det kan bli krångligt och kosta om du struntar i lagstiftningen. Då håller inte argumentet ”det hade jag ingen aning om”.
Bra input, tack.

Ingen liten kommun. Under mitt samtal sa handläggare att "vi kör liksom inte runt och kollar folks murar". Han ville inte ens kolla om fastigheten hade bygglov eller inte för inte väcka nåt onödigt.

Jag behöver inte 1 m, och skulle vara mkt nöjd med 85 cm, alltså enligt det gamla bygglovet.

Hur är det med 0,5 m regeln, finns nåt sånt? Min mur är ju lägre än det! Och om inte det finns, finns det råd kring hur man åtminstone hamnar inom ramen för "försumbar avvikelse"?
 
Sam1981 Sam1981 skrev:
Hur är det med 0,5 m regeln,
Den gäller väl markhöjningar, utom just murar, fast jag tror att kommuner tolkar lite olika där.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.