Hur gör ni med DoorProtect Plus och persienner förresten? Jag har persienner på insidan av fönstret och sensorn får inte plats innanför. Persiennerna är alltså satta över hela delen av fönstret som går ut. Har precis flyttat in och inser nu att det är väldigt konstigt gjort, aldrig sett att man satt persienner i den fasta ramen och inte i själva den delen som går att öppna.
 
@Jo
Johanox1 Johanox1 skrev:
Har precis skaffat Ajax alarm, några PIR och DoorProtect Plus till alla dörrar och fönster. Har inte satt upp nånting ännu men har testat lite. Mitt problem är att jag tycker att vibrationssensorn i doorprotect plus inte triggar. Har satt känsligheten till hög och tagit bort alarm på singel impact. Jag kan stå och slå med den i väggen och det händer inget ändå. Om jag tar bort singel impact så kan jag få den att reagera genom att slå den i väggen. Trodde de skulle reagera direkt om man håll den i handen när larmet var igång och gick runt och skakade den.
Kan meddela att i praktiken när de sitter uppe så larmar de vid minsta lilla stöt. Var tvungen att sänka känsligheten då vi har katter som busar och ibland hoppar in i dörren.
 
S SolenSkiner skrev:
@Jo

Kan meddela att i praktiken när de sitter uppe så larmar de vid minsta lilla stöt. Var tvungen att sänka känsligheten då vi har katter som busar och ibland hoppar in i dörren.
Ja märkte sen att man fick larmat lättare om man inte höll i dem. Man tog väl bort vibrationen. Men jag hade väldig otur för den första jag testade med måste vara sönder för man hör ingenting när man slår på den, alla dem andra hör man en fjäder som vibrerar.
 
J jh8001 skrev:
Har du verkligen mätt batterierna under belastning? Att mäta vilospänning på primärbatterier ger ingen bra indikation på hur mycket kapacitet som finns kvar i dem, till skillnad från laddningsbara batterier av li-ion-typ. Belasta batterierna med exempelvis ett motstånd på 3,3 Ohm (för att dra ca 1A) och se vad du får för värde då. Gör man sen samma sak med ett li-ion laddningsbart batteri som är fullt respektive nästan tomt så ser man skillnaden. Som i dessa två bilder där den övre visar li-ion:
[bild] [bild]
Tack för hjälpen igen - nej jag mätte bara lösa batterier utan belastning. Brukar ge en bra indikering på när vanliga AA och AAA är slut tycker jag som inte kan något om batterier. Jag hajar inte riktigt vad de olika färgerna på diagrammen visar, men förstår att det är en tydligt skillnad i spänning som du skrev tidigare. De jag hade tänkt köpa är av typen LitiumJärnFosfat, LiFePO4, om det spelar någon roll?

CR123A 3V lithium battery
Model: CR123A (16340)
Material: lithium iron phosphate
Capacity: 1300mAh
Voltage: 3V
Life: 1500 cycles, life expectancy up to 10 years
Implementation of the standards: GB / T 22084.2-2008
Certification: ISO1400 RoHS

Men jag hör vad du säger och är tacksam för hjälpen - verkar dumt att chansa även om det alltid känns bra med laddbart tycker jag som har det överallt annars. Får hoppas att de vanliga batterierna räcker längre än bara 1-2 år helt enkelt.
 
P
Någon som haft problem med inomhus-sirenen ?
Tappade kontakten med den och nu går den inte att få igång igen. Tog bort den ur systemet, satte i nya batterier fast det inte var så länge sedan jag bytte men den går inte att lägga till igen. Led lyser och blinkar när man håller in knappen på baksidan så helt död är den inte.

Lite surt om grejerna dör efter 2 år.
 
Per Kall
P Peter_K skrev:
Någon som haft problem med inomhus-sirenen ?
Tappade kontakten med den och nu går den inte att få igång igen. Tog bort den ur systemet, satte i nya batterier fast det inte var så länge sedan jag bytte men den går inte att lägga till igen. Led lyser och blinkar när man håller in knappen på baksidan så helt död är den inte.

Lite surt om grejerna dör efter 2 år.
Det finns en defekt som drabbar en del HomeSiren. Kontakta dem som sålde enheten så byter de säkert ut den mot en ny.
 
P
Köpte allt hos Alarmshoppen men de verkar tyvärr konkat eller avvecklats.
 
P
Har mejlat Ajax direkt så får vi se om de ställer upp
 
  • Gilla
Smeds
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Har mejlat Ajax direkt så får vi se om de ställer upp
Safeland har ibland varit behjälpliga med reklamationer, tror de gjorde det för folk som köpt av Säkerhetsbyggarna som la ner sin verksamhet eller nått i den stilen.
 
  • Gilla
Peter_K och 1 till
  • Laddar…
P
Har varit i kontakt med Ajax och de skulle återkomma. Problemet är att jag kan inte visa när jag köpte sirenen då de specade ordrarna fanns på Alarmshoppens websida.
 
P
Ajax ville inte hjälpa till utan hänvisade till Solar som inte heller hade något intresse.
 
P Peter_K skrev:
Ajax ville inte hjälpa till utan hänvisade till Solar som inte heller hade något intresse.
Solar har väl sällan intresse när det kommer till privatpersoner.

Blir nog svårt att speca om du inte har något att komma med som styrker när den är inköpt, tyvärr.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Nej och det blir ju svårt att hävda 3 års reklamationsrätt mot Alarmshoppen då de ej längre finns kvar. Får hoppas på att resten av grejerna inte håller lika dålig kvalitet.
 
Hej!

Någon som kör med Ajax Motioncam som kan dela med sig av en bild så man ser upplösningen?
Ställer man in själv hur många bilder den ska ta eller hur ofta?
Är det värt att köpa motioncam istället för motionprotect?
Är det någon som kompletterat sitt Ajax larm med Ubiquiti unify kamera?
 
Nån som har erfarenhet av hur det funkar med robotdammsugare? Har planer på robot till landet men har larmat så klart med Ajax. Har känslighet "hög" på detektorerna kanske ska ställas ner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.