Hej!

Jag bor i en mindre ort där vi får chans att stycka av en tomt från familjen. Tomten ligger mitt i skogen, men man har sedan 2018 tagit fram en ny detaljplan och ska bygga massvis med hus, skola, dagis, IP, osv. Man ska nu börja skövla skog för att sedan börja bygga om ex antal år.

Vår planerade tomt ligger på tomten till en äldre gård från 1800-talet ish. Gårdens hus är dock helt renoverade (ett är nybyggt från grunden) och kulturminnesvärdet finns inte kvar i dessa hus. Hursom så ligger HELA deras mark belagt med "korsmark" där inga byggnader förutom uthus och garage får uppföras. Jag pratade med kommunen som var ganska tvära med att vi inte får göra något - men att de inte hade någon bra förklaring om varför. Första antydan vad pga. kulturminnesvärdet - men i planbeskrivningen står det tydligt att gården inte innehar något betydande kulturminnesvärde då allt är renoverat och ombyggd.

Är detta något som är värt att dra vidare, kanske ta hjälp av en jurist? Eller är det helt enkelt så att jag får erkänna mig slagen av kommunen? Jag bifogar en bild på tomten (hela "Källberga gård" är det som gäller).

Mvh, Viktor
 
  • Detaljplanekarta över Källberga gård med omgiven natur och markerade byggzoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen en väldigt liten chans. Tror inte du ska blanda in en jurist i detta. Det är ju uppenbarligen en ganska ny detaljplan och då är det extra svårt att göra avsteg. Alla som berördes av planen, som t.ex. din släkt, hade ju all möjlighet att lämna in synpunkter på den under samråds- och utställningsskedena, så om man ville tillskansa sig en möjlighet att stycka av fastigheten borde man ha sagt till då. Gjorde man det? Isåfall, fick man något svar?

Det är möjligt att det inte är kulturvärde kvar i själva byggnaderna, men att kommunen ändå vill ha kvar känslan av gårdsmiljö och lämna öppet kring den för att bevara en del av landskapsbilden.
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
B b8q skrev:
Troligen en väldigt liten chans. Tror inte du ska blanda in en jurist i detta. Det är ju uppenbarligen en ganska ny detaljplan och då är det extra svårt att göra avsteg. Alla som berördes av planen, som t.ex. din släkt, hade ju all möjlighet att lämna in synpunkter på den under samråds- och utställningsskedena, så om man ville tillskansa sig en möjlighet att stycka av fastigheten borde man ha sagt till då. Gjorde man det? Isåfall, fick man något svar?

Det är möjligt att det inte är kulturvärde kvar i själva byggnaderna, men att kommunen ändå vill ha kvar känslan av gårdsmiljö och lämna öppet kring den för att bevara en del av landskapsbilden.
Hej!

Nej, man hade inga intressen för att stycka då (2018). Så inga invändningar gjordes. Kan inte påstå att markägaren ens kollat och förstått vad korsmark innebar.

Det enda de påtalat om kulturminnen var en allé med träd som inte fick skymmas. Men dessa skyms inte med en byggnad där vi tänkt.

Trots allt kanske det är ganska kört?
 
N
Volvo_Viktor Volvo_Viktor skrev:
Hej!

Jag bor i en mindre ort där vi får chans att stycka av en tomt från familjen.

Första antydan vad pga. kulturminnesvärdet - men i planbeskrivningen står det tydligt att gården inte innehar något betydande kulturminnesvärde då allt är renoverat och ombyggd.

Mvh, Viktor
Hej Viktor.
Roligt att familjen vill ge dig en chans att bygga på deras fastighet!

Du menar att planen säger emot sig självt. Lag är ett särskilt sätt att resonera och tänka som inte har med förnuft och logik att göra. Därför kan man aldrig garantera ett visst utfall innan ett beslut tagits.

Du kan prova att överklaga men en jurist är inte den som har störst kännedom om frågor av det här slaget eftersom de sällan blir tillfrågade kring det. Kan du hitta en arkitekt som kan sätta sig in i lagarna och överklaga åt dig så kan det vara ett bättre alternativ.
 
R Robert-san01 skrev:
Tror du hittar förklaringen här:

[länk] gestaltningsprogram antagande.pdf

[bild]

Hej, tack för ditt svar! Jo, har läst detta men hittar också information i ett annat dokument att man inte ser något betydande kulturminnesvärde i dessa då de är renoverade och ombyggda. Det enda som nämndes var att sikten från allén som ligger framifrån inte fick störas eller skymmas. Detta räknat på när man kommer på den framtida huvudgatan.

Har pratat med en arkitekt som förstår byggstopp i siktlinjerna till allén, men inte att hela tomten skulle bli belagt med detta.

Enligt en planansvarig hos kommunen så är det också endast dessa siktlinjerna man vill åt. Hon höll med mig om att gårdsplaceringen som man nämnt inte har jättestor betydelse, men att vi är chanslösa då vi inte motstridit i tid.

Allt känna så jäkla flummigt :crysmile:
 
N Nylenskavillan skrev:
Hej Viktor.
Roligt att familjen vill ge dig en chans att bygga på deras fastighet!

Du menar att planen säger emot sig självt. Lag är ett särskilt sätt att resonera och tänka som inte har med förnuft och logik att göra. Därför kan man aldrig garantera ett visst utfall innan ett beslut tagits.

Du kan prova att överklaga men en jurist är inte den som har störst kännedom om frågor av det här slaget eftersom de sällan blir tillfrågade kring det. Kan du hitta en arkitekt som kan sätta sig in i lagarna och överklaga åt dig så kan det vara ett bättre alternativ.
Hej!

Jo, lite så är det väl. Du kan läsa mitt andra svar precis ovanför. Den arkitekt jag pratade med förstod som sagt mitt resonemang, men han ville inte dra det vidare iom. avsaknad av kunskap. Kanske borde försöka hitta en mer kunnig!

Men känns samtidigt som att ett bygglov ligger väldigt avlägset.
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
N
Volvo_Viktor Volvo_Viktor skrev:
Hej!

Jo, lite så är det väl. Du kan läsa mitt andra svar precis ovanför. Den arkitekt jag pratade med förstod som sagt mitt resonemang, men han ville inte dra det vidare iom. avsaknad av kunskap. Kanske borde försöka hitta en mer kunnig!

Men känns samtidigt som att ett bygglov ligger väldigt avlägset.
När jag tänker efter vet jag en jurist som arbetar som Bygglovarkitekt idag. Jag har ett namn alltså , men jag vet inte om man får lov att ge ett så konkret tips och i vilket fall som helst vill jag inte lägga ut hennes riktiga namn öppet. Det fick ske i ett Pm i så fall.
 
Kanske att fornlämningarna spelar in också ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske att fornlämningarna spelar in också ?
Fornlämningarna påverkar indirekt. Måste gräva ut ytskiktet där (om) man bygger, enligt kommun.
 
Påverkan på landskapsbild och kulturmiljöerKällberga gårds byggnader utpekas som särskilt värdefullt kulturminne i Nynäshamns kommuns Kulturmiljöprogram (1983). Gården bestod tidigare av en mangårdsbyggnad och två bostadsflyglar. Mangårdsbyggnaden anses vara uppförd omkring 1760. Den östra flygeln revs redan 1928. Den dokumenterades av Nordiska museet 1924. Den västra flygeln daterades till 1800 eller äldre. Den revs under 1990-talet för att ge plats för ett nytt bostadshus. Även mangårdsbyggnaden är helt ombyggd invändigt. Den nya bebyggelsen kommer att anläggas öster och norr om Källberga gård. Det nya området och dess bebyggelse kommer att innebära en förändring av landskapet kring Källberga då ytor som idag är skogsklädda kommer att ianspråktas för bostadsbebyggelse. Vilka konsekvenser detta får, beror i hög grad av vilket förhållningssätt betraktaren har till storskaliga förändringar.Källbergas nuvarande gårdsbildning med omgivande hästhagar, grönytor med uppvuxna lövträd kommer att finnas kvar, likaså den öppna åkerytan väster om gården. Det är i väster utblickar finns från gården, men också mot gårdsbildningen där den ligger på sin kulle. I och med de stora förändringar byggnaderna på Källberga gård genomgått, gör kommunen bedömningen att den tidigare värderingen av Källberga som särskilt värdefullt kulturminne inte kan anses föreligga idag. Däremot utgör gårdsmiljön i stort ett kulturhistoriskt inslag i närmiljön


https://www.nynashamn.se/download/1...1f71/1537781089695/Dp 864 planbeskrivning.pdf
 
Även om kulturvärdet skulle vara borta ligger korsmarken där enligt planen och plankartan är juridiskt bindande. Du kan inte bevilja ett nytt bostadshus som står helt på korsmark, det kan inte vara en liten avvikelse. Så du måste i så fall få kommunen att ändra planen och ta bort korsmarken för att kunna bygga där. Vilket kostar pengar och tar tid, och kommunen kan dessutom kräva att man inväntar att genomförande tiden löper ut. Jag skulle inte lägga ner mer energi på att försöka få till den avstyckningen.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.